WITAM SERDECZNIE

NA STRONIE INTERNETOWEJ

GRUPY VII " BYSTRZAKI"

W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

 

WYCHOWAWCA: KATARZYNA PAWLUŚ

POMOC NAUCZYCIELA: KAROLINA WIŚNIEWSKA

 

Zgodnie z ustaleniami

Ministerstwa Edukacji Narodowej przechodzimy w tryb

"kształcenia na odległość".

W ramach konsultacji, w razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt pod adresem e-mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

AKCJA „KARTKA DLA MEDYKA”

ZAPRASZAMY WSZYSTKICH PRZEDSZKOLAKÓW DO UDZIAŁU W AKCJI. RYSUJEMY, MALUJEMY, TWORZYMY KARTKI/ RYSUNKI Z ŻYCZENIAMI, PODZIĘKOWANIAMI DLA PERSONELU MEDYCZNEGO ZA WALKĘ Z KORONAWIRUSEM. NIECH TO BĘDZIE NASZE PODZIĘKOWANIE ZA ICH TRUD I ZNAK, ŻE DOCENIAMY I JESTEŚMY IM WDZIĘCZNI. KARTKĘ MOŻNA WYKONAĆ SAMODZIELNIE BĄDŹ Z POMOCĄ RODZICA. BARDZO PROSIMY O PRZESŁANIE NA MAILA WYCHOWAWCÓW  ZDJĘCIA KARTKI. AKCJA TRWA OD PONIEDZIAŁKU 06.04.2020- 08.04.2020R.  DZIAŁAJMY!

 

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC.

07.04.2020r.- Pisanki, kraszanki malowane jaja.

Propozycje zabaw ruchowych:

1.     Wyścig żółwi- zabawa, przy której jest sporo śmiechu, a dzieciaki lubią ją powtarzać i bić swoje rekordy. Nazwa może bardziej Wam się skojarzyć z grą planszową, ale tym razem to nie to! Pamiętacie z przedszkolnych zajęć gimnastycznych woreczki z grochem? Będziecie ich potrzebowali! Bardzo łatwo je uszyć, ale jeśli jednak z igłą i nitką Wam nie po drodze, wsypcie groch lub kaszę do woreczka na mrożonki. A teraz reguły gry! Na mecie ustawia się jedno lub więcej dzieci w pozycji na czworaka (mama czy tata również mogą). Każdy zawodnik na plecach ma balast w postaci woreczka. Każdy porusza się na czworaka najszybciej jak potrafi. Gdy woreczek spadnie zaznaczamy od miejsca dokąd żółw dotarł. Dzieciaki lubią poprawiać swój rekord i próbować dojść za każdym razem dalej. I tak zabawa może trwać naprawdę długo.

2.     Przeprawa przez rzekę- wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny level do przejścia w grze.

3.     Butelkowy slalom- uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Gdy już popisałam się mądrymi słowami, opowiem Wam na czym polega! Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.

4.     Tor przeszkód- nie znam dziecka, które nie uwielbiałoby toru przeszkód! Do jego wykonania wykorzystajcie to co macie w domu. Mogą to być wielkie kartony przez środek, których trzeba się przeczołgać, poduszki, po których trzeba skakać, butelki, które należy omijać czy krzesła, na które trzeba się wspinać!

5.     Mały ninja- mały ninja, człowiek pająk, nazywajcie to jak chcecie. Jedno wiem na pewno – dzieciaki będą tą zabawą zachwycone! Wystarczy zaplątać sznurek czy włóczkę o stół i krzesła by stworzyć niełatwy do przejścia tor. Ćwiczenie wymaga skupienia, precyzji i trochę gimnastyki. A układ można za każdym razem zmieniać, zaczepiając w inny sposób włóczkę.

6.     Poszukiwacze skarbu- nic tak nie motywuje, jak rozwiązywanie zadań i zagadek, by dotrzeć do okrytego tajemnicą skarbu. Możecie narysować normalnie lub eksperymentalnie mapę, dodać kilka zadań specjalnych, typu: zrób 10 przysiadów, zakręć się 3 razy, podskocz 7 razy do góry itp. lub pochować kilka kartek z podpowiedziami takimi jak „sprawdź pod łóżkiem”, „szukaj za kanapą”, „zajrzyj do lodówki” itp. by dziecko nareszcie odnalazło skarb! A co będzie poszukiwaną nagrodą zależy już tylko od Was!

7.     Rzucamy do celu- prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.

8.     Skocz do mety!- w gry planszowe można grać nie tylko przy planszy! Wystarczy kostka do gry, dwa sznurki na podłodze oznaczające start, metę i możemy zaczynać. Ustawiamy zawodników przy pierwszej linii. Każdy z nich rzuca kostką i skacze tyle razy ile oczek wyrzucił. Powtarzamy to aż ktoś przekroczy linię mety! Prawda, że proste? A jakie zajmujące!

 

Przedświąteczne porządki – ćwiczenie aparatu artykulacyjnego, zabawa „Baba w buzi”

Pewnego dnia baba, która mieszka u każdego w buzi, robiła wielkie porządki. Najpierw umyła dokładnie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem umyła sufit (język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umyła ją dokładnie (język na dnie jamy ustnej). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw umyła je od zewnątrz, a później od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Wreszcie umyła schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wytrzepała dywany (język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół). Na koniec pootwierała wszystkie okna, by dom przewietrzyć. Do domu wpadł wiatr (dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują ustami). W tak wysprzątanym domu można już malować wielkanocne pisanki!

Wychowanie przez sztukę- działalność plastyczna, techniczna.

Tak więc malujemy, oklejamy pisanki, kraszanki, malowane jaja.

„Nasze pisanki” – zabawa plastyczna.  Przygotowujemy  przedmioty potrzebne do ozdabiania jajek wybraną technika, np.: kolorowanie mazakami, oklejanie włóczką, oklejanie kolorową bibułą, ozdabianie plasteliną. Używamy tego co mamy w domu. Dzieci  ozdabiają ugotowane na twardo jaja.

Działalność matematyczna.

„Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna. Dzieci siadają przy stoliku , biurku, na których leżą liczmany, np. nakrętki po napojach. Rodzic podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów:

 W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania?

 Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?

Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?

Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?

Możecie Państwo układać w ten sposób różne zadania. Dzieci, które już potrafią mogą zapisywać proste przykłady dodawania i odejmowania.

 

 

7.04.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

VII

Ćwiczenia warg

pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust jak przy głosce [u]

rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i]

naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianie ich wargami

Ćwiczenia policzków

nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

nadymanie policzków – „gruby miś”

naprzemiennie „gruby miś” – „chudy zajączek”

Ćwiczenia języka

zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł

kląskanie językiem – naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk

delikatne żucie brzegów języka zębami trzonowymi

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

zasysanie słomką przedmiotów (skrawków papieru itp.) i przenoszenie ich na inne (najlepiej dość odległe) miejsce, np. z jednego końca stołu na drugi

wymawianie połączeń głosek [k], [g]  z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

Ćwiczenia oddechowe

puszczanie baniek mydlanych

zdmuchiwanie kawałków papieru z powierzchni gładkiej i szorstkiej

wymawianie szeptem a potem głośno iiiii, jjjj, hihihihi…

Ćwiczenia słuchowe

rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.

 

„Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci

rozróżnianie nagranych odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.

 

INTEGRACJA SENSORYCZNA

WTOREK 07.04.2020r.

Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności:

·        czołganie się po podłodze w przód i tył

·        rzucanie do celu tyłem

·        kreślenie symetrycznych kół stopami i łokciami

·        chodzenie  po  ławeczce lub linie (narysowana lub naklejona taśma) w  przód,  tył,  bokiem,  zrzucanie  nogą  woreczków lub skarpetką wypełnioną ryżem , chodzenie z woreczkiem na głowie

·        klaskanie dłońmi nad głową, z przodu z tyłu i po bokach

·        strzelanie goli do bramki za pomocą kija hokejowego lub kija od szczotki

·        czworakowanie bokiem

·        zabawy z szarfami, chorągiewkami, chusteczkami –symetryczne ruchy rąk.

JADALNA MASA PLASTYCZNA

 

 

06.04.2020r.- Bajka o pisankach.

Witam! Zaczynamy od ćwiczeń artykulacyjnych- zapraszam:

 "Indianie’’  

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy  palce  prawej  ręki)  i żonami (cmokając  całujemy  palce  lewej  ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy  językiem  tętent  koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most  (usta  jak  do  ,,u’’  i  kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się  (parskanie)  i dają znak, że chcą pić:  ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie:  prrr… prrr … prrr… Konie  piją (ruchy  języka  z  dołu  do  góry,  naśladujące  picie  zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie  w  złączone  ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie  i  oblizywanie  szeroko  otwartych  ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać  (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie :  a-e-o, y-u-i   (przeciągamy  samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem  przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki

Poruszajcie się troszeczkę:

„Powitanie ciała”- dziecko tańczy w rytm dowolnej  muzyki. Do ruchu włącza się całe ciało. Kolejno tańczą: ręce, głowa, ramiona, tułów, całe ciało. Gdy muzyka ucichnie, np.: czoło „wita się” z kolanem, nos „wita się” z piętą itp.

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych„ Kwiaty rosną”- dziecko w przysiadzie podpartym –„kwiaty zwiędły,” powolny wyprost do wspięcia na palce – „kwiaty rosną po deszczu”.

Ćwiczenia oddechowe „Piórka”- dziecko dmucha na piórko, tak aby jak najdłużej utrzymywało się w powietrzu ( piórko można wykonać samodzielnie z kawałka chusteczki higienicznej bądź gazety).

Ćwiczenia z elementami równowagi .„Bocian”- dziecko „bocian” biega w pomieszczeniu, z rozłożonymi rękami –„skrzydłami”. Na sygnał np. klaśnięcie w ręce ląduje i staje na jednej nodze.

Zabawa z elementami biegu „ Koniki”-  dziecko „ konik” na dany sygnał biega, na kolejny sygnał maszeruje w różnych kierunkach.

Ćwiczenia uspokajające- dziecko porusza się  w parze np. z rodzicem  z rękami na ramionach przeciwnika . Na słowa: „siała baba” –krok dostawny w bok. Na słowo : „mak” –przysiad itd.

A gdy ruchu za mało,to zachęcam do tańca:

https://www.youtube.com/watch?v=k2hBMkZuvP8&list=PLQBt82zcfRIKC1YS_lfK4LC7PUu-mcRKL 

Działalność literacko- językowa.

Posłuchajcie uważnie bajki, opowiedzcie rodzicom co zapamiętaliście. Po wysłuchaniu utworu proszę, aby Państwo zadali dzieciom pytania: : Ile jajek zniosła kura? Dlaczego jajka uciekły? Co się przydarzyło każdemu jajku? Jeśli dzieci mają trudność ze znalezieniem odpowiedzi na zadane pytania, możecie przeczytać wybrany fragment jeszcze raz.

Bajka o pisankach
 Agnieszka Galica
Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot. − Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau! − Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni. − Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami. − Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć! A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki. − Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka. − Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką. − Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski. I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło. − Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie! − Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu. − Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot. − Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię. Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka. − Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę. − Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek. Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko: Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka. Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana. A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.

JĘZYK ANGIELSKI 06.04.2020r.

Body parts

1. Kids vocabulary - Body - parts of the body - ciało człowieka
 
Słówka:

 

head - głowa

 

hair - włosy

 

ears - uszy

 

eyes - oczy

 

nose - nos

 

mouth - usta

 

teeth - zęby

 

tongue - język

 

neck - szyja

 

shoulders - ramiona

 

stomach - brzuch (żołądek)

 

hips - biodra

 

arms  - ramiona

 

hands - dłonie

 

legs - nogi

 

feet - stopy

2. Filmik ze słownictwem:

 
3. "One Little Finger"- piosenka dla dzieci.
 
 
4.   "Head, shoulders, knees and toes”-piosenka i taniec dla dzieci.
 
 
5. Karta pracy: pokoloruj:

http://getdrawings.com/colorings/body-parts-for-kids-coloring-pages-33.jpg

INTEGRACJA SENSORYCZNA

PONIEDZIAŁEK 06.04.2020r.

Ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy i proprioceptywny:

·        skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki

·        podskoki, skoki żabki

·        marsz z wymachami rąk i nóg

·        zeskakiwanie z ławeczki, krzesełka, pufy

·        toczenie się po materacu, dywanie w różnych kierunkach

·        wbieganie i zbieganie z małego podestu

·        przysiady i wstawanie

·        turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż ciała

·        masażyki paluszkowe.

JADALNA MASA PLASTYCZNA

 

 

6.04.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

VII

Ćwiczenia warg

zbieranie wargami z talerzyka ciasteczek, chrupek, owoców samymi wargami bez pomocy rąk

rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne)

„żabka” – naprzemienne zamykanie i otwieranie środkowej części warg przy zaciśniętych kącikach

Ćwiczenia policzków

nadymanie policzków

nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem

naprzemiennie „gruby miś” – „chudy zajączek”

Ćwiczenia języka

kształtowanie umiejętności głośnego ssania cukierka, środek grzbietu języka całkowicie przylega do podniebienia twardego

„koci grzbiet” – wypychanie dolnych zębów językiem i wyginanie jego grzbietu ku górze

„język na gumce” – przyklejenie powierzchni języka do podniebienia twardego i jednoczesne poruszanie żuchwą w górę i w dół

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

zasysanie słomką przedmiotów (skrawków papieru itp.) i przenoszenie ich na inne (najlepiej dość odległe) miejsce, np. z jednego końca stołu na drugi

„Chrapanie” na wdechu i wydechu

naśladowanie różnych rodzajów śmiechu (ho ho ho – jak grubas albo św. Mikołaj; ha ha ha – jak wesoły chłopiec; he he he – jak staruszka; hi hi hi – jak mała dziewczynka itp.)

Ćwiczenia oddechowe

udawanie śmiechu w różnych tonacjach, na przemian głośno i cicho hhiiiii, hhiiiii, hhiiiii

rozdmuchiwanie wacików, pomponików, piórek, konfetti

puszczanie baniek  mydlanych

 

Ćwiczenia słuchowe

wyklaskujemy prosty rytm – dziecko odtwarza usłyszany rytm. Można też użyć bębenków, dzwonków czy garnka

szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika

 

rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

 

03.04.2020r. ZNAKI WIELKANOCY

Przypominam o codziennym stosowaniu nawyków higienicznych i samoobsługowych!

Zapraszam do zabawy słownej! Należy jak najwyraźniej i jak najszybciej wypowiedzieć trudne łamańce językowe. Powodzenia!

Najpierw klasyka i łamańce raczej łatwe na rozgrzewkę:

  • Czarna krowa w kropki bordo żuła trawę kręcąc mordą.

  • Nie pieprz wieprza pieprzem Pietrze, bo bez pieprzu wieprz jest lepszy.

  • W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.

Jeżeli idzie Wam tak łatwo to spróbujcie coś odrobinę trudniejszego:

  • Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

  • Konstantynopolitanczykowianeczka

  • Stół z powyłamywanymi nogami.

  • W czasie suszy szosa sucha.

  • Czy Tata czyta cytaty z Tacyta.

  • To cóż, że ze Szwecji, to nic, że ze Szwecji.

Działalność zdrowotna z elementami wiedzy o bezpieczeństwie.

Dzisiaj stawiamy na ruch- bo ruch to zdrowie! Proponuję  zabawę z magicznym kołem. Zakręć, sprawdź jakie ćwiczenie należy wykonać. Życzę udane zabawy!

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/ 

Wychowanie przez sztukę- teatr, muzyka, taniec, śpiew.

Wielkanoc tuż, tuż dlatego proponuje Wam piosenkę „ Znaki Wielkanocy”. Bardzo proszę wsłuchać się w melodię i tekst piosenki, opowiedzcie rodzicom o czym jest utwór. Piosenki uczymy się fragmentami, metodą ze słuchu.

Ciekawe kto pierwszy mi zaśpiewa? Na efekty czekam na mailu! Posłuchajmy co to za znaki tej Wielkanocy:

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U 

INTEGRACJA SENSORYCZNA:

02.04.2020r.

Usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego

·         skakanie na dmuchanym materacu

·         toczenie się po materacu w różnych kierunkach

·         huśtanie w kocu, na huśtawkach, w hamaku

·         skakanie na piłkach typu skoczki

·         turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż ciała

·         podskoki, obroty, kontrolowane upadki na materacu

·         zabawy w przepychanie i siłowanie się

·         w leżeniu na plecach dociskanie kolan do klatki piersiowej

·         leżenie na podłodze z nogami opartymi o ścianę i toczenie stopami piłkami piłki plażowej

·         w leżeniu na plecach: przenoszenie za głowę piłek lub woreczków utrzymywanych między nogami

Usprawnianie układu wzrokowego

·         zabawa lupą, lornetką, szkłem powiększającym

·         obwodzenie palcami przedmiotów o różnym kształcie

·         wodzenie wzrokiem za źródłem światła ( latarka) przy jednoczesnym przechodzenie ze stania na palcach do stania na pietach, lub podczas siadu i delikatnego podskakiwania na piłce

·         rzucanie łapanie piłkę, balonów stojąc na zwiniętym rulonie  kocu lub na poduszce.

 

Disiaj przypada Światowy Dzień Świadomości Autyzmu- poniżej znajdziecie krótki filmik, który przedstawi Wam kilka rzeczy, które każde dziecko z autyzmem chciałoby abyś o nim wiedział.

https://www.youtube.com/watch?v=g2DmGatxb6A

 

 

2.04.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

VII

Ćwiczenia warg

„żabka” – naprzemienne zamykanie i otwieranie środkowej części warg przy zaciśniętych kącikach

 

zbieranie wargami z talerzyka ciasteczek, chrupek, owoców samymi wargami bez pomocy rąk

nakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie

 

Ćwiczenia policzków

nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

nadymanie policzków – „gruby miś”

naprzemiennie „gruby miś” – „chudy zajączek”

Ćwiczenia języka

liczenie językiem dolnych zębów od wewnątrz

naprzemienne dotykanie czubkiem języka, przy otwartych ustach, górnych i dolnych dziąseł od wewnątrz

„koci grzbiet” – wypychanie dolnych zębów językiem i wyginanie jego grzbietu ku górze

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

płukanie gardła ciepłą wodą. Pod kontrolą dorosłych

wymawianie połączeń głosek [k], [g]  z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

Ćwiczenia oddechowe

rozdmuchiwanie za pomocą słomki ziarenek kaszy, ryżu, soli

udawanie śmiechu w różnych tonacjach, na przemian głośno i cicho hhiiiii, hhiiiii, hhiiiii

dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę

 

Ćwiczenia słuchowe

szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

 „Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami, nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, zza okna

„Zaczarowane pudełko” – prezentujemy dziecku przedmioty wydające dźwięk (np. dzwonki, grzechotka, grzebień) i wkładamy je do pudełka. Odtwarzamy dźwięk któregoś z przedmiotu. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który to przedmiot

 

02.04.2020r. Zaczynamy ćwiczeniami ruchowymi- zapraszam do zabawy!

„Powitanie ciała”- dziecko tańczy w rytm dowolnej  muzyki. Do ruchu włącza się całe ciało. Kolejno tańczą: ręce, głowa, ramiona, tułów, całe ciało. Gdy muzyka ucichnie, np.: czoło „wita się” z kolanem, nos „wita się” z piętą itp.

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych„ Kwiaty rosną”- dziecko w przysiadzie podpartym –„kwiaty zwiędły,” powolny wyprost do wspięcia na palce – „kwiaty rosną po deszczu”.

Ćwiczenia oddechowe „Piórka”- dziecko dmucha na piórko, tak aby jak najdłużej utrzymywało się w powietrzu ( piórko można wykonać samodzielnie z kawałka chusteczki higienicznej bądź gazety).

Ćwiczenia z elementami równowagi .„Bocian”- dziecko „bocian” biega w pomieszczeniu, z rozłożonymi rękami –„skrzydłami”. Na sygnał np. klaśnięcie w ręce ląduje i staje na jednej nodze.

Zabawa z elementami biegu „ Koniki”-  dziecko „ konik” na dany sygnał biega, na kolejny sygnał maszeruje w różnych kierunkach.

Ćwiczenia uspokajające- dziecko porusza się  w parze np. z rodzicem  z rękami na ramionach przeciwnika . Na słowa: „siała baba” –krok dostawny w bok. Na słowo : „mak” –przysiad itd.

Działalność matematyczno- przyrodnicza.

Przygotujcie sobie: plastikową butelkę znakrętką, kubek lub szklankę, słoik, lejek, inne dowolne naczynie, kartki, ołówki

„Tyle samo, mniej czy więcej wody”– przygotowujemy naczynia o takim samym kształcie i objętości: plastikowa butelka z nakrętką, kubek lub szklanka, słoik oraz lejek i dowolne naczynie do noszenia wody z łazienki. Oglądamy każde naczynie, dziecko dokonuje analizy sylabowej i głoskowej nazwy naczynia. Proszę abyście zastanowili się czy w naczyniach, które macie przygotowane mieści się tyle samo wody. Może w niektórych zmieści się jej mniej lub więcej. Narysujcie swoje spostrzeżenia. Kolejny krok to sprawdzenie waszych pomysłów. Pamiętajcie, aby przelewać wodę do butelki za pomocą lejka. Po skończonej pracy zapiszcie wyniki waszych eksperymentów i sprawdźcie, czy dobrze oceniliście objętość naczyń. Proszę rodziców o pomoc w formułowaniu wniosków podczas zabawy.

Działalność zdrowotna z elementami wiedzy o bezpieczeństwie- elementy pedagogiki dalntońskiej.

„ Zdrowy przedszkolak!”- dzisiaj zaproponuję Wam stworzenie rysunkowego planu dnia. Zastanówcie się proszę, jak powinien wyglądać Wasz dzień krok po kroku aby być zdrowym i bezpiecznym. Kolejny krok przenieście to na kartkę papieru rysując Wasz plan dnia. Następnie zawieście  go w widocznym miejscu i każdą czynność, którą wykonujecie w danym momencie zaznaczajcie np. klamerką do prania, czy magnesem jeżeli będzie wisiał na lodówce. Przypomina Wam to coś? Czekam na relacje fotograficzną. Przypominam, że zdrowie i bezpieczeństwo zawsze stawiamy na pierwszym miejscu!

 

files/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_1_24.pdf

files/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_25_43.pdf

files/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_25_43.pdf.pdf

 

 

1.04.2020r

Temat tygodnia: Nadchodzi Wielkanoc.

 

Edukacja literacko- językowa

Bajeczka wielkanocna” – zapraszamy dzieci do wysłuchania opowiadania. Można przed czytaniem rozdać dzieciom kartki i ołówki. Podczas słuchania utworu postarajcie się zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedź możecie narysować lub zapisać w dowolny sposób.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. − Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: − Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. − Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i  przewiązało czerwoną kokardką. − Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a  co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. − Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. − Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. − Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. − Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. Co to? Co to? – pytał Zajączek. − Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. − To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkęW Wielkanocny poranek Dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące. Wielkanocne Kotki, Robiąc miny słodkie, Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.

Zapraszamy dzieci do rozmowy, przypominając, że mogą korzystać ze swoich notatek: Kogo najpierw obudziło słońce? Kto był drugi? Kto – trzeci? Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? Jakie znamy tradycje świąt Wielkanocnych?

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych  

1. „Skaczące żabki”. Dzieci stają na wyznaczonej linii i na sygnał skaczą do końca pokoju, naśladując żabki. Po drodze wykonują obrót.

2. „Zające na łące”. Dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do wyznaczonego miejsca. Po drodze wykonują obrót.

3. „Jajko na łyżce” – układamy dzieciom slalom z różnych przedmiotów . Na łyżce kładziemy piłeczkę  symbolizującą jajko wersja dla odważnych kładziemy jajko cheeky  ( trzeba mieć w zapasie przynajmniej trzywink). Dziecko ma za zadanie dobiec do końca slalomu i  wrócić, trzymając w ręku łyżkę, a na niej piłeczkę lub jajko.

4. „Ćwicz, jak mówię”. Stajemy naprzeciw siebie. Rzucamy do dziecka  piłkę i  mówimy np.: Rzuć, kucając. Dziecko wykonuje polecenie i mówi, w jaki sposób ma rzucić piłkę rodzic lub rodzeństwo. Zabawa pomaga dzieciom formułować polecenia zawierające dwie czynności

.1.04.2020 zajęcia społeczno-emocjonalne

1. Zabawa z kostką emocji

- kostkę wykonujemy kolorując każdy jej bok i rysując odpowiednią minkę (radość - żółty, zdziwienie - zielony, strach - niebieski, smutek - fiolet, odraza - pomarańcz, złość - czerwony).

- Kiedy ostatni raz czułem... - dziecko rzuca kostką i musi powiedzieć w jakiej sytuacji czuło daną emocję, która wypadła na kostce, mówi, jak poradził sobie z dana emocją wtedy i jak poradziłby sobie dziś.

- Emocje w ciele - po wyrzuceniu emocji na kostce dziecko musi pokazać ją za pomocą całego ciała, czyli jak zachowują się nogi, ręce, głowa itd. W momencie zabawy powinna panować tzw. "pokerowa twarz". Rodzic musi odgadnąć co to za emocja.

- Trzy sposoby - po wyrzuceniu kostką danej emocji, dziecko podaje trzy sposoby radzenia sobie z emocją. Przy radości trzy sposoby wywołania emocji.

2. Kraina Radości - dziecko rysuje swoją rodzinę w Krainie Radości. Niech zastanowi się, jak będzie wyglądać taka kraina, jak wszyscy będą ubrani, co będą robić. Gdy rysunek będzie gotowy, dziecko wskazuje wszystkich członków rodziny i mówi kim są dla niego i jak się czują. Miłej pracy!

 

 

 

1.04.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

VII

Ćwiczenia warg

układanie warg jak przy [u], a następnie [i]: u – i –u – i – u – i

„żabka” – naprzemienne zamykanie i otwieranie środkowej części warg przy zaciśniętych kącikach

rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne)

 

Ćwiczenia policzków

naprzemiennie „ gruby miś” – „chudy zajączek”

powolne wypuszczanie powietrza

nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem

Ćwiczenia języka

naprzemienne dotykanie czubkiem języka, przy otwartych ustach, górnych i dolnych dziąseł od wewnątrz

lizanie językiem wewnętrznej powierzchni zębów i dziąseł

 

kształtowanie umiejętności głośnego ssania cukierka, środek grzbietu języka całkowicie przylega do podniebienia twardego

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

unosimy i opuszczamy podniebienie miękkie, podczas szerokiego otwarcia jamy ustnej przed lustrem. Mówimy: a a a a, aaaaa

wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej

wykonujemy pozorne ruchy ssania cukierka leżącego w tylnej części jamy ustnej

Ćwiczenia oddechowe

dmuchanie koralików

 

rozdmuchiwanie za pomocą słomki ziarenek kaszy, ryżu, soli

rozdmuchiwanie wacików, pomponików, piórek, konfetti

Ćwiczenia słuchowe

„Zaczarowane pudełko” – prezentujemy dziecku przedmioty wydające dźwięk (np. dzwonki, grzechotka, grzebień) i wkładamy je do pudełka. Odtwarzamy dźwięk któregoś z przedmiotu. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który to przedmiot

„Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzamy pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczymy różne przedmioty po podłodze np. piłki, kasztana, kamienia. Dziecko rozpoznaje odgłos

wyklaskujemy prosty rytm – dziecko odtwarza usłyszany rytm. Można też użyć bębenków, dzwonków czy garnka

 

 

JĘZYK ANGIELSKI 01.04.2020r.

weather - Itsy Bitsy Spider

 
Zapraszam do zabawy w języku angielskim.

 

 
Itsy Bitsy Spider - piosenka dla dzieci:

 

The Itsy Bitsy Spider - zabawa do piosenki:
Gra o pogodzie:

 

 

 

 Filmik o pogodzie:
 
 Karta pracy: wytnij obrazki z pogodą, następnie dopasuj podpisy do obrazków:
 
 Małe przypomnienie kolorów - gra:

RELIGIA 01.04.2020r.

31.03.2020 r.

Temat tygodnia: Nadchodzi Wielkanoc.

Witam serdecznie i zapraszam do odrobiny ruchu:

Zaczynamy od zabaw ruchowych :

1. „Witamy się” – powitanie w parach, dziecko wita się z rodzicem : dłońmi, ramionami, stopami, kolanami, paluszkami, plecami itp.

2. „Poranek na wsi” – leżenie na brzuchu z rękami pod głową, na dźwięk klaśnięcia lub innego dźwięku rozprostowanie rąk i uniesienie ich wraz z nogami nad podłogę.

3. „Koty się budzą” – klęk podparty, dolny odcinek kręgosłupa „wpychamy” mocno w podłogę,aby stał się w tym miejscu wklęsły. Głowę podnosimy. Na hasło „koci grzbiet” górny odcinek kręgosłupy „wypychamy” w górę tak, aby powstał swego rodzaju garb, głowę chowamy między ramionami.

4. „Sadzimy w polu” – pozycja stojąca w rozkroku, skłon do prawej nogi, wyprost, skłon do lewej nogi, wyprost. Powtórzenie 4 razy.

• Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami.

Zajęcia plastyczne

Zachęcam Was do Jeśli zrobienia sobie bardzo ładnej i prostej ozdoby świątecznej. O pomoc poproście rodziców.  Podaje Wam stronę internetową, na której pokazane jest krok po kroku jak  zrobić zajączka wielkanocnego  https://youtu.be/wAVTm1nNFx8  Na pewno sobie poradzicie, a Wasz zające będę cudne.

Działalność matematyczno - przyrodnicza

  „Tyle samo, mniej czy więcej wody” –  Na stoliku przygotowujemy różne naczynia o takiej samej objętości : plastikowa butelka z nakrętką, kubek lub szklanka, słoik oraz lejek i dowolne naczynie do noszenia wody z łazienki.  Prezentujemy dzieciom każde naczynie, prosimy o jego nazwanie oraz dokonanie analizy sylabowej i głoskowej słów czyli dzielimy słowa na sylaby i głoski. Porozmawiajcie Państwo z dziećmi  o tym, czy w naczyniach, które macie na stoliku mieści się tyle samo wody. Może w niektórych zmieści się jej mniej lub więcej. Następnie sprawdzamy  pomysły dzieci. Pamiętajcie, aby przelewać wodę do butelki za pomocą lejka. Podczas trwania zabawy rodzic  pomaga dziecku formułować wnioski i hipotezy. Po zakończeniu eksperymentu dzieci wspólnie z rodzicem omawiają jego wyniki.     

    Nie zapominajcie proszę o elementach pedagogiki daltońskiej, którą realizujemy w przedszkolu. Każde dziecko może sobie zrobić samodzielnie wizualizację dni tygodnia, tym bardziej , że doskonale wiedzą jak ona wygląda. Mogą sobie wyciąć kwiatki w podanych kolorach powiesić na tablicy korkowej, drzwiach lub lodówce wg. własnego pomysłu i codziennie zaznaczać kolejny dzień tygodnia.

Wizualizacja Dni Tygodnia w sześciu kolorach:

 kolor czerwony- poniedziałek

 kolor niebieski- wtorek

 kolor pomarańczowy- środa

 kolor zielony- czwartek

 kolor żółty- piątek

 kolor biały- sobota/niedziela

Dzieci za pomocą motylka , strzałki lub w wybrany sposób zaznaczają każdy dzień tygodnia.                        

 

 

31.03.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

VII

Ćwiczenia warg

zwijanie warg do wewnątrz

układanie warg jak przy [u], a następnie [i]: u – i –u – i – u – i

cmokanie ustami w różnym ułożeniu

Ćwiczenia policzków

nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza

nadymanie policzków

 

nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

Ćwiczenia języka

lizanie językiem wewnętrznej powierzchni zębów i dziąseł

„język na gumce” – przyklejenie powierzchni języka do podniebienia twardego i jednoczesne poruszanie żuchwą w górę i w dół

„leniwy języczek” – układanie szerokiego języka na dnie jamy ustnej i przy lekko otwartej buzi

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

picie przez słomkę gęstych napojów (jogurt, rozwodniony kisiel)

kilkakrotnie wymawiamy głoski: [k], [g], a następnie ich połączenia w otoczeniu samogłosek ustnych i nosowych np. "gą”, "ką”, "gę”, "kę”, "go”, "ko”, "gu”, "ku”, "og”, "ok”, "uk”, "ug”. Pamiętamy o możliwym jak najszerszym otwieraniu ust

wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej

Ćwiczenia oddechowe

rozdmuchiwanie wacików, pomponików, piórek, konfetti

dmuchanie koralików

 

udawanie śmiechu w różnych tonacjach, na przemian głośno i cicho hhiiiii, hhiiiii, hhiiiii

Ćwiczenia słuchowe

„Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzamy pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczymy różne przedmioty po podłodze np. piłki, kasztana, kamienia. Dziecko rozpoznaje odgłos

rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

„Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, zza okna.

 

30.03.202 r.

 

weather


Mimo, że teraz pogodę oglądamy najczęściej przez okno, to zawsze możemy o niej pośpiewać.
Oczywiście po angielsku! Tu znajdziecie Wasze ulubione piosenki o pogodzie:
 Pogoda - słówka:

 

How’s the weather? - Jaka jest pogoda?
It’s cloudy. - Jest pochmurnie.

 

It’s cold. - Jest zimno.

 

It’s foggy. - Jest mgliście.

 

It’s hot. - Jest gorąco.
It’s raining.  - Pada deszcz.

 

It’s snowing. - Pada śnieg.

 

It’s stormy. - Jest burzowo.

 

It’s sunny. - Jest słonecznie.
It’s windy. - Jest wietrznie.

 

 

 

Piosenki:
 
 
Gra o pogodzie:
 
 Filmik o pogodzie:

 

 
 
Karta pracy: połącz obrazek pogody z odpowiednią sytuacją, następnie pokoloruj:

https://en.islcollective.com/english-esl-worksheets/vocabulary/weather/weather-match/27847

 

 

 

Zapraszam w wolnej chwili do wysłuchania słuchowiska wielkanocnego, które wprowadzi w tematyke związaną z nadchodzącymi świętami.

https://www.youtube.com/watch?v=vTH0UA5cHz0

Zabawy ruchowe dla Was dziś :

1. „Króliki skaczą” – przeskakiwanie nad woreczkiem, piłeczką lub dowolnym małym przedmiotem z prawej strony na lewą i z powrotem.

2 „Idą kaczki” – marsz na ugiętych nogach.

3.” Kaczuchy” -. Rodzic włącza nagranie piosenki Kaczuchy, dzieci tańczą naśladując kaczuszki.

4. „Zwierzęta piją wodę” – skłony do przodu z pozycji siadu skrzyżnego w kierunku rozłożonego na podłodze woreczka lub innego małego przedmiotu tak, aby dotknąć czołem podłogi.

5. „Skaczące żabki”. Dzieci stają na wyznaczonej linii i na sygnał skaczą do końca pomeszczenia, naśladując żabki.

• Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami.

Ćwiczenia i zabawy logopedyczne

„Wielkanoc u języczka „ -Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować ?

Edukacja literacko - językowa

Legenda o białym baranku –  Zapraszamy  dzieci do wysłuchania legendy o białym baranku: Zastanówcie się, proszę, podczas słuchania, o co pokłóciły się zwierzęta w koszyku. Postarajcie się zapamiętać co znalazło się w koszyku wielkanocnym.

Legenda o białym baranku „Urszula Pukała

 Posłuchajcie tylko ile było krzyku, gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku. Malutkie kurczątko, bielutki baranek, Brązowy zajączek i kilka pisanek. Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami, jestem najpiękniejszy, żółty jak salami. Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki, falujące piórka tak jak u kaczuszki. Co ty opowiadasz – dziwi się baranek, jestem cały z cukru, mam cukrową mamę. Dzieci na mój widok bardzo się radują i z mojego grzbietu cukier oblizują. Brązowy zajączek śmieje się wesoło, jestem z czekolady – opowiada wkoło. Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci, już na sam mój widok dzieciom ślinka leci. Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka, dziwi się pisanka zielona jak łąka. Dziwią się pisanki żółte i czerwone, brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

Poproście Państwo dzieci, by opowiedziały, co zapamiętały z wiersza. Jeśli dzieci mają trudność ze znalezieniem odpowiedzi na pytania zadane przed przeczytaniem wiersza, możecie przeczytać wybrany fragment jeszcze raz. Zapraszamy  dzieci do rozmowy: Kto gościł w wielkanocnym koszyku? O co pokłóciły się zwierzątka? Spróbujcie przypomnieć sobie, jaki kolor miały pisanki w koszyku. Zachęcamy dzieci, by próbowały sformułować porównania. np. Zielony jak łąka, żółty jak..., czekoladowy jak… itp.

 

 

 

30.03.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

VII

Ćwiczenia warg

nakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie

zwijanie warg do wewnątrz

układanie warg jak przy [u], a następnie [i]: u – i –u – i – u – i

 

Ćwiczenia policzków

wciąganie policzków – „chudy zajączek”

powolne wypuszczanie powietrza

nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

Ćwiczenia języka

„koci grzbiet” – wypychanie dolnych zębów językiem i wyginanie jego grzbietu ku górze

kształtowanie umiejętności głośnego ssania cukierka, środek grzbietu języka całkowicie przylega do podniebienia twardego

liczenie językiem dolnych zębów od wewnątrz

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

kilkakrotnie wymawiamy głoski: [k], [g], a następnie ich połączenia w otoczeniu samogłosek ustnych i nosowych np. „gą”, „ką”, „gę”, „kę”, „go”, „ko”, „gu”, „ku”, „og”, „ok.”, „uk”, „ug”. Pamiętamy o możliwym jak najszerszym otwieraniu ust

wykonujemy pozorne ruchy ssania cukierka leżącego w tylnej części jamy ustnej

unosimy i opuszczamy podniebienie miękkie, podczas szerokiego otwarcia jamy ustnej przed lustrem. Mówimy: a a a a, aaaaa

Ćwiczenia oddechowe

dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę

udawanie konia: hihihi ihihihihih

dmuchanie koralików

 

Ćwiczenia słuchowe

„Memory słuchowe” – do jednakowych, nieprzezroczystych pojemników wsypujemy np. nakrętki, ziarenka siemienia lnianego, grochu, fasoli. Powinny być po dwie takie same zawartości w pojemnikach. Dziecko potrząsając kolejno każdym pojemnikiem odnajduje pary. Na koniec może sprawdzić zawartość pojemników

wyklaskujemy prosty rytm – dziecko odtwarza usłyszany rytm. Można też użyć bębenków, dzwonków czy garnka

szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika

 

INTEGRACJA SENSORYCZNA

30.03.2020r.

Usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego

·         skoki obunóż w miejscu, do tyłu do przodu, do tyłu, na boki

·         przeskakiwanie z nogi na nogę

·         w siadzie kręcenie się w kółko na pośladkach

·         ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach wahadłowe ruchy głową

·         skłony, skręty i kręcenie głową

·         marsz z wymachami rąk i nóg

·         skoki pajacyka

·         przewroty w przód i w tył

 

Usprawnianie małej motoryki i grafomotoryki

·         zakręcanie i odkręcanie nakrętek od słoików i butelek

·         spinanie kartek za pomocą zszywacza

·         kreślenie na tablicy kredą, pędzlem umoczonym w wodzie

·         wodzenie palcem po wzorach, szlaczkach

·         malowanie palcami ,malowanie gąbką, watą

 

Tematyka tygodniowa: Zwierzęta na wiejskim podwórku.

27.03.2020r. 

Witam serdecznie ! Dziś małe opóźnienie z przyczyn technicznych. Przepraszam, ale mamy weekend więc sporo czasu na zrealizowanie zadań. Zaczynamy od zabaw ruchowych:

Zabawy ruchowe:

  1. „Poranek na wsi” – dzieci leżą na brzuchu, ręce trzymają pod głową. Na dźwięk klaśnięcia unoszą nad podłogę wyprostowane nogi i ręce. Po chwili wracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.
  2.  „Koty się budzą” – dzieci przyjmują pozycję klęk podparty, dolny odcinek kręgosłupa „wpychają” mocno w podłogę tak, aby stał się w tym miejscu wklęsły. Głowy podnoszą. Na hasło : koci grzbiet, górny odcinek kręgosłupy „wypychają” w górę tak, aby powstał swego rodzaju garb. Głowy chowają między ramionami.
  3.  „Koniki” – dzieci biegają po obwodzie koła, uderzając piętami o pośladki.
  4. „Króliki skaczą” – dzieci kładą mały  przedmiot na podłodze i przeskakują przez niego raz z prawej strony, raz z lewej.   

Ćwiczenia logopedyczne:

 „Wiosenne porządki” – ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. Czytamy tekst a dzieci wykonują określone ruchy: Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język przesuwa się po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język dotyka dolnych dziąseł). Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

Edukacja zdrowotna :

 „Nasze zdrowie” – praca plastyczna. Najpierw przygotujcie sobie  na stoliku  kolorowe gazety, duży arkusz papieru, nożyczki, klej. Przygotujcie plakat promujący  zdrowy tryb życia z wykorzystaniem ilustracji wyciętych z gazet. Do przyklejonych ilustracji możecie dorysować coś czego nie znaleźliście w gazecie. Praca będzie ciekawsza. Możecie też użyć kolorowego papieru , bibuły lub opakowań po produktach spozywczych, jeśli Wasza praca będzie dodyczyła zdrowego odżywiania się.Na koniec zaprezentujcie swoje prace rodzicom opowiadając, co jest przedstawione na waszym plakacie, i dlaczego. 

Edukacja muzyczna:

Spróbujcie z rodzicami nauczyć się tekstu piosenki , a melodię znajdziecie na stronie You Tube. Miłego rodzinnego śpiewania. 

"Stary Donald farmę miał"

sł. i muz. tradycyjne

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Na tej farmie pieska miał ija, ija, oł!

Słychać hau, hau tu, hau, hau tam,

Hau tu, hau tam, wszędzie hau, hau,

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Na tej farmie krowy miał ija, ija, oł!

Słychać mu, mu tu, mu, mu tam,

Mu tu, mu tam, wszędzie mu, mu,

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Na tej farmie kaczki miał ija, ija, oł!

Słychać kwa, kwa tu, kwa, kwa tam,

Kwa tu, kwa tam, wszędzie kwa, kwa,

Stary Donald farmę miał ija, ija oł!

Zabawa dydaktyczna:

Zgadnijcie, gdzie byliśmy?

Cel dydaktyczny: Pobudzenie wyobraźni. Utrwalenie nazw przedmiotów, które znajdują się w określonym środowisku.
Przebieg zabawy: dorosły przypomina dziecku znane mu miejsca takie, jak: poczta, sklep spożywczy, cukiernia, stacja kolejowa, las, lotnisko itd., a następnie przedmioty związane z tymi miejscami. Potem proponuje zabawę. Dorosły mówi, jakie przedmioty widział, dziecko odgaduje z tego – gdzie był. Następnie role się zmieniają.

Miłego , spokojnego weekendu. Pozdrawiam!

26.03.2020 r.

Witam! Zaczynamy.

Zadania na dziś:

1.Zaczynamy od ćwiczeń logopedycznych.

Dzień dobry zwierzątka. Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (dzieci oblizują czubkiem języka górne zęby po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (wysuwają język za górne zęby i cofają go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (ustawiają język w przedsionku jamy ustnej i oblizują górne zęby). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szeroko otwierają buzie i wysuwają język, nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (mają szeroko otwarte usta i przesuwają język w kąciki ust), wyskoczył na płot (wysuwają język nad górną wargę) i głośno zapiał −kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (dzieci chwytają ziarenka ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (otwierają szeroko usta i oblizują wargi ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwają język do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwają język nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskają, kląskają). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzieci mówią: dzień dobry).

2, Zestaw ćwiczeń . pamiętajcie , że ruch to zdrowiesmiley

  1. „Idą kaczki” – dzieci maszerują na ugiętych nogach.
  2. „Idą krowy” – dzieci poruszają się na czworaka.
  3. „Zwierzęta piją wodę” – dzieci kładą mały przedmiot na podłodze, może to być nawet kartka papieru i siadają za nim. Następnie wykonują skłon w kierunku przedmiotu tak, aby dotknąć go czołem.
  4.  „Zwierzęta do stodoły” – zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa. Dzieci naśladują chód wybranych przez siebie zwierząt gospodarskich. Na wybrany dźwięk nawet  siadają w siadzie skrzyżnym w wyznaczonym miejscu. Na kolejny  dźwięk  spacerują dalej. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

 Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami.

Matematyka w zagrodzie –  Przygotowujemy dla  dziecka liczmany, np. nakrętki po napojach. Można też poprzedzić zajęcia matematyczne plastycznymi. Zamiast nakrętek dzieci mogą samodzielnie wykonać liczmany czyli narysować sylwety  zwierząt i je wyciąć. Dzieci układają je zgodnie z treścią zadań i przeliczają, np.:

 1. W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?

2. Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?

3. Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?

 „Liczymy zwierzęta” – zabawa matematyczna. Rozdajemy dzieciom liczmany, np. nakrętki po napojach. Podajemy treść zadań, dzieci dokonują obliczeń za pomocą liczmanów. Przykładowe zadania (dodawanie w zakresie 10):   

W gospodarstwie były 4 kury i 5 kaczek. Ile ptaków było w gospodarstwie?

 Kura wysiadywała jajka. Najpierw wykluły się 2 pisklęta, chwilę później – 4 pisklęta, a po kolejnej chwili – jeszcze 1. Ile piskląt się wykluło?

Na łące pasły się 2 duże krowy i 1 mały cielak. Ile krów było na łące?

W stajni stały snopki siana: 1 pod drzwiami, 2 przy prawej ścianie, 4 przy lewej ścianie. Ile snopków siana stało w stajni?

 

 Na wiosnę w gospodarstwie urodziło się jedno źrebię, dwoje cieląt, cztery kurczęta i dwa koty. Ile zwierząt urodziło się na wiosnę w gospodarstwie?

Czego brakuje” – zabawa dydaktyczna. Siadamy z dzieckiem na dywanie. Na środku układamy kilka dowolnych zabawek. Dzieci podają ich nazwy. Następnie odwracają się, a rodzic. zabiera jedną zabawkę. Dzieci powtórnie się odwracają, próbuję odgadnąć, której zabawki brakuje. W kolejnych rundach  zwiększamy liczbę zabawek, które leżą w kole, a także tych, które zabieramy.

  

INTEGRACJA SENSORYCZNA

26.03.2020r.

Ćwiczenia małej motoryki i grafomotoryki:

·         przeciąganie liny

·         nakładanie makaronu, korali na patyk, sznurek

·         wrzucanie monet do skarbonki

·         składanie i rozkładanie papieru

·         spacerowanie palcami po stole.

Układ wzrokowy:

·         zabawa lupą, lornetką, szkłem powiększającym

·         obwodzenie palcami przedmiotów o różnym kształcie

·         wodzenie wzrokiem za źródłem światła ( latarka) przy jednoczesnym przechodzenie ze stania na palcach do stania na pietach, lub podczas siadu i delikatnego podskakiwania na piłce.

Układ dotykowy:

·         wyklejanie z plastelin, ciastoliny leżącej ósemki

·         różnicowanie szczypania, drapania, opukiwania, oklepywania

·         stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepłych i zimnych butelek wypełnionych wodą na dłonie, stopy, stawy.

 
 

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE:

GABRIELA SZYMUSIK - logopeda

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

 

26.03.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

VII

Ćwiczenia warg

cmokanie ustami w różnym ułożeniu

nakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie

zwijanie warg do wewnątrz

 

Ćwiczenia policzków

nadymanie policzków – „gruby miś”

nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza

Ćwiczenia języka

„język na gumce” – przyklejenie powierzchni języka do podniebienia twardego i jednoczesne poruszanie żuchwą w górę i w dół

„leniwy języczek” – układanie szerokiego języka na dnie jamy ustnej i przy lekko otwartej buzi

 

lizanie językiem wewnętrznej powierzchni zębów i dziąseł

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

wymawianie połączeń głosek [k], [g]  z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

unosimy i opuszczamy podniebienie miękkie, podczas szerokiego otwarcia jamy ustnej przed lustrem. Mówimy : a a a a, aaaaa

„Chrapanie” na wdechu i wydechu

Ćwiczenia oddechowe

puszczanie baniek  mydlanych

dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę

udawanie konia: hihihi ihihihihih

 

Ćwiczenia słuchowe

„Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, zza okna

„Zaczarowane pudełko” – prezentujemy dziecku przedmioty wydające dźwięk (np. dzwonki, grzechotka, grzebień) i wkładamy je do pudełka. Odtwarzamy dźwięk któregoś z przedmiotu. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który to przedmiot

„Memory słuchowe” – do jednakowych, nieprzezroczystych pojemników wsypujemy np. nakrętki, ziarenka siemienia lnianego, grochu, fasoli. Powinny być po dwie takie same zawartości w pojemnikach. Dziecko potrząsając kolejno każdym pojemnikiem odnajduje pary. Na koniec może sprawdzić zawartość pojemników

                 

25.03.2020 zajęcia społeczno-emocjonalne

Witam, zapraszam do zabaw i ćwiczeń kształtujących umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć u siebie i u innych.  Miłej zabawy!

"Mam taką minę, gdy..." Przygotuj kartoniki z emocjami- mogą to być narysowane minki misiów, krasnali, wycięte z gazety zdjęcia twarzy itp., przedstawiające emocje (radość, smutek, złość, zdziwienie), Dziecko kolejno losuje kartoniki i wymyśla sytuację, w której czuje sie tak, jak wskazuje na to wylosowana minka.

"Uczuciowe szeregi" dokończ rysować i nazwij emocje, które zobrazowane są na ilustracjach.

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/05/sekwencje-emocje.pdf

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE:

GABRIELA SZYMUSIK - logopeda

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

 

25.03.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

VII

Ćwiczenia warg

rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne)

cmokanie ustami w różnym ułożeniu

 

zbieranie wargami z talerzyka ciasteczek, chrupek, owoców samymi wargami bez pomocy rąk

 

Ćwiczenia policzków

Wciąganie policzków.

-----------

---------------

Ćwiczenia języka

„leniwy języczek” – układanie szerokiego języka na dnie jamy ustnej i przy lekko otwartej buzi

liczenie językiem dolnych zębów od wewnątrz.

naprzemienne dotykanie czubkiem języka, przy otwartych ustach, górnych i dolnych dziąseł od wewnątrz

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

------------

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

---------------

Ćwiczenia oddechowe

udawanie konia: hihihi ihihihihih

puszczanie baniek  mydlanych

 

rozdmuchiwanie za pomocą słomki ziarenek kaszy, ryżu, soli

Ćwiczenia słuchowe

rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

„Memory słuchowe” – do jednakowych, nieprzezroczystych pojemników wsypujemy np. nakrętki, ziarenka siemienia lnianego, grochu, fasoli. Powinny być po dwie takie same zawartości w pojemnikach. Dziecko potrząsając kolejno każdym pojemnikiem odnajduje pary. Na koniec może sprawdzić zawartość pojemników

„Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzamy pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczymy różne przedmioty po podłodze np. piłki, kasztana, kamienia. Dziecko rozpoznaje odgłos.


 

INTEGRACJA SENSORYCZANA

25.03.2020r.

UKŁAD DOTYKOWY:

·         dotykanie dłoni i przedramion materiałami o różnej fakturze, na początku dziecko ustala swoje preferencje

·         wkładanie rąk i nóg do pojemnika wypełnionego piłeczkami, kasztanami, orzechami itp.

·         szukanie ukrytych, drobnych przedmiotów w koszu wypełnionym kaszą, grochem, fasolą itp.

UKŁAD PRZEDSIONKOWY (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację):

·         tor przeszkód: stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.

·         „naleśnik” zwijanie się w kocu

·         przewroty w przód, tył.

Ćwiczenia małej motoryki

·         gniecenie gąbki, piankowych piłeczek

·         ugniatanie papieru, masy papierowej, solnej, gliny, plasteliny

·         ugniatanie małych kuleczek z krepiny trzema palcami


 

Religia 25.03.2020r. Praca do kolorowania o tematyce związanej z Wielkim Tygodniem i Świętami Wielkiej Nocy.

Szanowni Państwo, przypominam, że nasza grupa bierze udział w akcji Dzieci Uczą Rodziców- poniżej kolejne materiały oraz konkurs w którym do wygrania są edukacyjne upominki dla dzieci. Ten konkurs ma być dodatkową motywacją dla rodziców do nauki z dziećmi.- zachęcam do udziału- liczę na Nasze Dzieci oraz na Państwa dobrą wolę 

 Link do materiałów:

https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

Link do konkursu na naszym profilu na Facebooku:

https://www.facebook.com/centrum.rozwoju.lokalnego/photos/a.679878125416249/3639970346073664/?type=3&theater

 

Język angielski - zwierzęta na wsi - 25.03.2020r.
Czas w domu można wykorzystać na powtórzenie poprzednich tematów z języka angielskiego oraz na naukę nowych słówek. Chciałabym zaproponować Państwu kilka piosenek, filmików oraz kart pracy związanych ze zwierzętami na wsi. Życzę miłej zabawy smiley

 1. Nauka wymowy słówek w języku angielskim - filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=ne2OzV-z7uI

Koza - goat,

Kura - hen,

Kurczątko - chick,

Indyk - turkey,

Świnia - pig,

Kaczka - duck,

Gęś - goose,

Królik - rabbit,

Paw - peacock.

2. Filmik uczący nazw zwierząt żyjących na farmie po angielsku:

https://www.youtube.com/watch?v=S6Ait911Emo

3. Super simple draw – Rabbit - narysuj królika.

https://supersimple.com/downloads/super-simpl-draw-sheet-rabbit.pdf


25.03.2020r.- Zwierzęta z wiejskiego podwórka.
 
Poniżej znajduje się utwór  A. Bator "Zwierzęta wiejskie" proszę o przeczytanie utworu, następnie tworzymy makietę " Wiejskie podwórko"-  tworzenie domów zwierząt z pudełek po zapałkach, kartonowych pudełek; lepienie zwierząt, rysowanie i wycinanie stawu dla kaczek itp. zachęcamy dziecko do uzupełniania makiety elementami według własnych pomysłów oraz do wykorzystania makiety w zabawie.  Wzbogacamy w ten sposób słownik o nazwy zwierząt wiejskich oraz określenia: ptaki, ssaki.
 
Zwierzęta wiejskie
Agnieszka Bator
Stoi krowa na pastwisku,
szuka świeżych, smacznych listków.
Skubnie, z pszczołą się przywita,
wkrótce naje się do syta.
Gdy usłyszysz jego pianie,
wiedz, że czas już na wstawanie.
Rankiem kogut ciut się nudzi,
zatem z nudów budzi ludzi.
Gdy się indyk rozindyczy,
nikt indyka nie przekrzyczy.
Nie poradzą tutaj słowa,
gdy się indyk zdenerwował.
W dni powszednie i niedziele,
gęś uwielbia brać kąpiele.
I tak mówić między nami,
gęś tkwi w wodzie godzinami.
Niebem wolno płynie chmura,
gęś w kałuży moczy pióra.
– Droga gąsko – kaczor kwacze.
– Kąpać chcą się dzieci kacze.
Koń rozmowę wiedzie z kretem,
kto z nich jaką ma zaletę.
– Ja przeskoczyć płoty mogę!
– A ja w mroku znajdę drogę!
Baran ma kręcone rogi i na drogę dobre nogi. Piesek kopyt mu zazdrości,
gdy przez rzekę idzie w gości.
Po kolacji przy sobocie
świnia się zanurza w błocie.
Ale niech jej nikt nie wini
– takie są zwyczaje świni.

Poniżej przedstawiam Państwu karty zadań do pracy z dzieckiem w domu, kart jest dużo- nie wykonujemy wszystkich naraz smiley

Karty są z zakresu edukacji matematycznej i środowiskowej, grafomotoryki oraz rozwijania percepcji wzrokowej i słuchowej.

Uważajcie na siebie!

files/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_1_24.pdf

files/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_25_43.pdf

files/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_25_43.pdf.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Serdecznie zapraszam na zajęcia otwarte 04.12. o godzinie 10.00.

9.45 mogą Państwo już przychodzić, proszę się nie spóźniać.

Rodzic będzie uczestniczył w zajęciach razem z dzieckiem, więc proszę, aby do każdego dziecka ktoś przyszedł.

Zapraszam!

 

9 listopada 2017r. (czwartek)

w przedszkolu odbędzie się przedstawienie teatralne

dla dzieci

pt.  "Lampa Alladyna".

Koszt 5 zł płatne u wychowawcy grupy do 7 listopada.

 

7 listopada ( wtorek) będą robione zdjęcia do kalendarza (dla chętnych). Koszt kalendarza 36zł.

Proszę zgłaszać kto będzie robił zdjęcie do poniedziałku.

DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM, KTÓRZY PRZYCZYNILI SIĘ DO WZBOGACENIA NASZEGO KACIKA PRZYRODY. CZEKAMY NA WIĘCEJ smiley

W PONIEDZIAŁEK 16.10.2017r. AKADEMIA Z OKAZJI DNIA EDUKACJI NARODOWEJ, PROSZĘ W TYM DNIU UBRAĆ DZIECI O ODŚWIĘTNIE. DZIĘKUJĘ!

PRZYPOMINAM O ZBIÓRCE!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WITAM SERDECZNIE

NA STRONIE INTERNETOWEJ

GRUPY V " SPRYTNE MYSZKI"

W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

 

WYCHOWAWCA: KATARZYNA PAWLUŚ

WOŹNA ODDZIAŁOWA: EWELINA WITKOWSKA

 

UWAGA RAJD
 

27 MAJA 2017r.(sobota)

odbędzie się Rajd  Pieszy Przedszkolaków

"Mama, Tata i Ja"

Trasa Łazy Młynek - Biwak Mitręga.

Prosimy ozabranie ze sobą prowiantu

(tzn. kiełbaski, chleb, pice) oraz patyczki do pieczenia.

Zbiórka o godzinie 9.45 Młynek (boisko)

wymarsz 10.00 porót ok. godziny 13.00


WIĘCEJ INFORMACJI U WYCHOWAWCY GRUPY.

BARDZO PROSZĘ O DUŻE ZAANGAŻOWANIE!
OSOBY CHĘTNE PROSZĘ O ZGŁASZANIE SIĘ DO MNIE!
LICZĘ NA WAS!

 

BARDZO PROSZĘ OSOBY, KTÓRE ZAMAWIAŁY DZIENNIK ZACHODNI O WPŁACANIE DO 12.05.2017R. PIENIĄŻKÓW- SZTUKA 3,50zł. WPŁACAMY DO WYCHOWAWCY.


13.06.2017 r. WYCIECZKA DO NIBYLANDII- SALA ZABAW KATOWICE. KOSZT WYCIECZKI 30 zł PŁATNE U WYCHOWAWCY ( JUŻ MOŻNA WPŁACAĆ).


BARDZO PROSZĘ W MIARĘ MOŻLIWOŚCI O DOPOSAŻANIE DZIECI W DRUKOWANE KOLOROWANKI, WŁÓCZKĘ, MAKARON DO PRZEWLEKANIA ORAZ PIŁECZKI PINGPONGOWE.


PRZYPOMINAM RÓWNIEŻ O PRZYPROWADZANIU DO PRZEDSZKOLA DZIECI ZDROWYCH!
DZIĘKUJĘ!!!

 

 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY WSZYSTKIE DZIECI DO UDZIAŁU W III EDYCJI KONKURSU RECYTATORSKIEGO UTWORÓW JANA BRZECHWY. KONKURS ODBĘDZIE SIĘ W SOBOTĘ, 29.04.17 r. O GODZINIE 10.00 W SALI WIDOWISKOWEJ MIEJSKIEGO OŚRODKA KULTURY W ŁAZACH

WIĘCEJ INFORMACJI DOTYCZĄCYCH KONKURSU W ZAKŁADCE "WIADOMOŚCI"

 

Zajęcia z języka angielskiego

w grupie V „ Sprytne Myszki”

odbywać się będą

w poniedziałki i czwartki

w godzinach 13:15- 13:30.

Prowadząca:

Pani Alicja Dorociak -  Bryk.

 

 

 

KOMPLET 3 ZDJĘĆ Z JASZCZURKĄ W ALBUMIE KOSZTUJE 27 ZŁ. ZDJĘCIA MOŻNA KUPOWAĆ ODDZIELNIE. DUŻE 12ZŁ, MAŁE 9 ZŁ, DWA MAŁE 15ZŁ.

23. 02.2017r. BAL KARNAWAŁOWY O GODZINIE 10:00. BĘDĄ ROBIONE ZDJECIA DLA CHĘTNYCH.

PROSZĘ ZGŁOSIĆ WCZEŚNIEJ KTO ROBI ZDJECIE.

INFORMACJA

W ZWI|ĄZKU Z DUŻĄ NIEOBECNOŚCIĄ DZIECI

DZIEŃ DZIADKA I BABCI

W GRUPIE V "SPRYTNE MYSZKI"

ODWOŁANY

 

 

ŻYCZĘ BEZPIECZNYCH I UDANYCH FERII!!!

 

UWAGA!!!

DZIECI ZAPISANE NA DYŻUR FERYJNY!- DYŻUR W ZS NR 3 W GODZINACH 6:30- 16:30. PROSZĘ O ZABRANIE OBUWIA ZMIENNEGO DLA DZIECI, KOLOROWANKI ORAZ BLOKU RYSUNKOWEGO. W ZWIAZKU Z OBSŁUGĄ CATERINGOWĄ PRZYPOMINAM, ŻE NIEOBECNOŚĆ BEZ ZAŚWIADCZENIA LEKARSKIEGO NIE BĘDZIE USPRAWIEDLIWIANA. 

 

 

ZDJĘCIA Z MIKOŁAJEM KOMPLET 22ZŁ, ZDJECIE INDYWIDUALNE Z MIKOŁAJEM 10ZŁ, ZDJECIE GRUPOWE 12ZŁ. ODBIÓR ZDJĘĆ PO FERIACH, JEŻELI KOMUŚ BARDZO ZALEŻY NA ZDJECIACH JESTEM 16.01.2017R. W ZS NR 3. ZAPRASZAM W GODZINACH 14:00-16:30.

 

 

ZAPRASZAMY SERDECZNIE NA SPOTKANIE OPŁATKOWE,

KTÓRE ODBĘDZIE SIĘ 16.12.2016r. ( piątek)

O GODZINIE 13:00.

 

SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA PANI KAROLINY RUBIN MAMY JULKI ZA ZABAWKI ;). DZIĘKUJEMY!!!

 

SER

DZIĘKUJEMY MAMIE JAGÓDKI PANI AGNIESZCE SĄKÓL ZA KLOCKI DREWNIANE ORAZ MOZAIKĘ GEOMETRYCZNĄ. DZIĘKUJEMY!!!

 

SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA MAMY IGORA PANI ANNY GĄSIOR ZA PODAROWANE ZABAWKI ORAZ PANI MILENIE TOMASZEWSKIEJ MAMIE ZOSI ZA POJEMNIK NA ZABAWKI ( potrzebujemy jeszcze 2)! DZIĘKUJEMY!

 

DIĘKUJĘ BARDZO PAŃSTWU ZA TAK DUŻĄ FREKFENCJĘ ORAZ WSPÓLNIE SPĘDZONY CZAS NA ZAJĘCIACH OTWARTYCH! DZIĘKUJĘ!!!

RADA RODZICÓW USTALIŁA KOSZT PACZKI MIKOŁAJKOWEJ 30 ZŁ -PŁATNE W LISTOPADZIE ŁĄCZNIE Z PŁATNOŚCIAMI ZA POSIŁKI, POMNIEJSZONE O WPŁATĘ NA RADĘ RODZICÓW W DNIACH 14-18.11.16r.

RODZICE DEKLARUJĄCY SIĘ NA PACZKĘ PROSZENI SĄ O UZUPEŁNIENIE LISTY U WYCHOWAWCY.

ZEBRANIE Z RODZICAMI ODBĘDZIE SIĘ W ŚRODĘ,

16 LISTOPADA O GODZINIE 17.00

 

ZAPRASZAM  NA ZAJĘCIA OTWARTE DLA RODZICÓW W DNIU 17.11 ( czwartek) GODZINA 10:00.smiley

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA- LISTOPAD:

1.DESZCZ, DESZCZ, DESZCZ. 02.11-10.11.2016R.

2. GDY ROBI SIĘ CORAZ CHŁŁODNIEJ. 14.11- 18.11.2016R.

3. PRZYGOTOWANIE ZWIERZĄT DO ZIMY. 21.11- 25.11.2016R.

4. CZYSTE PRZEDSZKOLAKI. 28.11- 02.12. 2016R.

 

Zamierzenia dydaktyczne:

 

- dostrzeganie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni;

- poznanie sposobów chronienia się przed deszczem;

- rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych;

- poznanie zwyczajów zwierząt szykujących się do zimy;

- zapoznanie z ptakami odlatującymi do ciepłych krajów – bociany;

- rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów służących do dbania o czystość osobistą i określanie, do czego służą;

- utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk;

 

BARDZO SERDECZNIE DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM RODZICOM ZA POMOC W PRZYGOTOWANIU DO UROCZYSTOŚCI PASOWANIA NA PRZEDSZKOLAKA. SZCZĘGÓLNE PODZIĘKOWANIA KIERUJĘ DO PAŃSTWA:

KAROLINY I ŁUKASZA PRZYBYŁA

KAROLINY KOZIOŁ

IZABELI JANDA

AGNIESZKI NURKOWSKIEJ

KAROLINY RUBIN

BEATY MROZIŃSKIEJ

ANNY GĄSIOR

OLGI PANEK

MARTY WIDERA

MILENY TOMASZEWSKIEJ.

DZIĘKUJĘ!!!

 

BARDZO PROSZĘ O UZUPEŁNIENIE LISTY DOTYCZĄCEJ 31.10.2016r.

DO PIĄTKU 14.10.2016r.

PROŚBA DOTYCZY RÓWNIEŻ DZIECI NIEOBECNYCH.

W DNIU 7.11.2016r. WYJAZD DO MOK ZAWIERCIE NA PRZEDSTAWIENIE

pt. " BAŚNIE PANA ANDERSENA" KOSZT WYJAZDU- 22 ZŁ PŁATNE U WYCHOWAWCY GRUPY.

PRZEDSTAWIENIE ROZPOCZYNA SIĘ O 10:30, WRACAMY NA OBIAD.

SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA PANI KLAUDII KAŹMIERCZAK MAMY MAJKI ZA GRY EDUKACYJNE. DZIĘKUJEMY!smiley

PODAJE LINKI DO PIOSENEK NA PASOWANIE DLA DZIECI NIEOBECNYCH- ĆWICZYMY W DOMU.

http://aja123.id.joe.pl/mp3-muzyka_55887-kolorowe-listki.html

https://www.youtube.com/watch?v=BbEkp51yaOE

14.10.2016r. (piątek) akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Proszę aby w tym dniu dzieci ubrane były odświętnie! Akademia jest o godzinie 13:00 dlatego proszę nie odbierać dzieci wcześniej niż o 14:00! Dziękuję!

DZIECI, KTÓRE NIE PRZYNIOSŁY JESZCZE STROJU GIMNASTYCZNEGO PROSZĘ O JAK NAJSZYBSZE DOSTARCZENIE! DZIĘKUJĘ!

SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA PANA TOMASZA GĄSIOR TATY IGORKA ZA POMOC W PRZESTAWIANIU MEBLI. DZIĘKUJĘ!

 

TEAMTYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:

1. JESIENNE OWOCE.

2. JESIENNE WARZYWA.

3. SKARBY JESIENI.

4. LAS JESIENIĄ.

 

21. 10. 2016r. PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA:

PROSZĘ ABY W TYM DNIU DZIEWCZYNKI UBRANE BYŁY W  BIAŁĄ BLUZKĘ, GRANATOWĄ SPÓDNICE, BIAŁE RAJSTOPY ORAZ MIAŁY 2 KUCYKI LUB 2 WARKOCZE ZWIĄZANE GRANATOWĄ WSTĄŻKĄ. CHŁOPCY NATOMIAST BIAŁE KOSZULE I GRANATOWE LUB CZARNE SPODNIE. DZIĘKUJĘ smiley!

 

BARDZO PROSZĘ O DONIESIENIE WYPRAWKI PLASTYCZNEJ ORAZ PODSTAWOWEJ OSOBY, KTÓRE JESZCZE TEGO NIE ZROBIŁY. DZIĘKUJĘ!

W DNIU 21.10.2016r. GODZINA 11.00 ODBĘDZIE SIĘ PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA. ZAPRASZAMY BARDZO SERDECZNIE WSZYSTKICH RODZICÓW.

WIELKIE PODZIĘKOWANIA DLA ZUZI, ZOSI, JAGÓDKI I JULKI R. DLA RODZICÓW RÓWNIEŻ ZA UDZIAŁW RAJDZIE. DZIEWCZYNY JEDNAK DAŁY Z SIEBIE WSZYSTKO MIMO LEKKICH OTARĆ I CHWILOWYCH BRAKÓW SIŁY DZIELNIE MASZEROWAŁY Z UŚMIECHEM NA TWARZY. PODZIĘKOWANIA DLA TATY JULKI RUBIN ZA POMOC W ROZPALANIU OGNISKA smiley.

DZIĘKUJĘ!!!

UWAGA RAJD!!!

ZBIÓRKA GODZ. 10:00

BIWAK IM. SIERŻ. G. ZAŁOGI HUTKI- KANKI. OBSERWUJEMY POGODĘ.

W PRZYPADKU DESZCZU RAJD ODWOŁANY!

UWAGA- NADCHODZI DO NAS KALENDARZOWA JESIEŃ, BARDZO PROSZĘ

O WZBOGACENIE NASZEGO KACIKA PRZYRODY O DARY JESIENI                   (KOLOROWE LIŚCIE, KASZTANY, ŻOŁĘDZIE, SZYSZKI, DYNIE, SŁONECZNIKI, OZDOBY JESIENNE itp. CO TYLKO POD RĘKĄ). DZIĘKUJĘ!

PROSZĘ O PRZYNIESIENIE DO ŚRODY 28.09.2016r. DWA WORECZKI GIMNASTYCZNE NAJLEPIEJ WYPEŁNIONE GROCHEM- PODPISANE smileyORAZ MAŁE LUSTERKO- PODPISANE smiley.

WORECZKI PRZYDADZĄ NAM SIĘ DO ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH, LUSTERKA NATOMIAST DO ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH- GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKAsmiley. DZIĘKUJĘ!

UWAGA!

SOBOTA 24 WRZEŚNIA JEŻELI POGODA DOPISZE IDZIEMY NA RAJD!!!. TRASA: HUTKI- KANKI BIWAK GRZEGORZA ZAŁOGI- BIWAK KRĘPA W OGRODZIEŃCU. ZBIÓRKA O 10 HUTKI- KANKI BIWAK G. ZAŁOGI.

KIEŁBASKI, CHLEB, NAPOJE WE WŁASNYM ZAKRESIE.

POTRZEBUJEMY DREWNO NA ROZPAŁKĘ OGNISKA ORAZ CHĘTNYCH TATUSIÓW ABY O TO OGNISKO ZADBALI :) PROSZĘ ZGŁASZAĆ SIĘ DO WYCHOWAWCY.

UWAGA PRZYPOMINAM O PRZYNOSZENIU MISEK PROSTOKĄTNYCH DO PÓŁEK W SALI.  KTO NIE WIE JAK MAJĄ WYGLADAĆ ZAPRASZAM POKAŻE W SALI.

W ZWIĄZKU Z TYM, ŻE PÓŁECZKI W SALI JUŻ MAMY BARDZO PROSZĘ WSZYSTKICH PAŃSTWA O ZAKUPIENIE WYPRAWKI PLASTYCZNEJ DO KONCA WRZEŚNIA. DZIĘKUJĘ!

SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA PANA MARIUSZA WIĘCŁAWEK TATY KAJTUSIA ZA SKRĘCENIE I USTAWIENIE PÓŁEK W NASZEJ SALI!!! ;) DZIĘKUJEMY!

SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA PAŃSTWA RUBIN RODZICÓW JULII ZA PRZYWÓZ NASZYCH PÓŁECZEK!!! ;) DZIĘKUJEMY!

SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA PAŃSTWA BEATY I SEBASTIANA MROZIŃSKICH RODZICÓW LENKI ZA ZAKUP PÓŁEK DO NASZEJ GRUPY!!! ;) DZIĘKUJEMY!


ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE  NA MIESIĄC WRZESIEŃ:

1. Idę do przedszkola. 01.09.-02.09.2016r.

2. Idę do przedszkola. 05.09.- 09.09.2016r.

3. Przedszkolaczek. 12.09.- 16.09.2016r.

4. Lubimy się bawić. 19.09.- 23.09.2016r.

5. Jestem bezpieczny na ulicy. 26.09.- 30.09.2016r.