WITAM SERDECZNIE NA STRONIE INTERNETOWEJ

GRUPY VII " BYSTRZAKI"

W ROKU SZKOLNYM 2020/2021

 

WYCHOWAWCA: KATARZYNA PAWLUŚ

POMOC NAUCZYCIELA: KAROLINA WIŚNIEWSKA

e-mail do kontaktu z wychowawcą: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

JĘZYK ANGIELSKI: KATARZYNA WOJTALA ŚRODA- 12:30-13.00,

PIĄTEK-11:30-12:00

RELIGIA: IZABELA FURGAŁ PONIEDZIAŁEK, ŚRODA 8:00-8:30

16.04.2021- PIĄTEK

TEMAT DNIA:  Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

1. Zabawa rozwijająca wyobraźnię i inwencję twórczą - W języku kosmitów.

Wymyślanie języka, którym porozumiewają się przybysze z innych planet.

2. Posłuchajcie rymowanki. Interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

3. Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu. (Karta pracy cz.3,nr 74)

4. Ćwiczenia matematyczne: Ilu kosmonautów leci rakietą?

Zadaniem dzieci jest policzenie ile jest rakiet i kosmonautów, itp.

5. Wykonaj i zapisz obliczenia.

6. Zabawa Pierwszy, drugi - prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.

  • Wskaż drugiego kosmonautę.
  • Wskaż czwartego kosmonautę.
  • Wskaż drugiego kosmonautę.
  • Wskaż drugiego kosmonautę, licząc od prawej strony.

Opisz wygląd piątego kosmonauty.

 

7. Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdkach. (karta pracy cz.3, nr 75)

 

8. Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.

 

Halo, tu mówi Ziemia M. Terlikowska

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – słońce mnie opromienia,
a z tamtej strony – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą – Amerykanie,
właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg
jak bardzo, bardzo duży bąk.
- Dobranoc!- wołam
- Dzień dobry!- wołam,
to znaczy – zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli,
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba mi całego roku,
żeby Słońce obiec wokół.

Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkuli, kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.

 

9. Film edukacyjny Paxi - Dzień, noc i pory roku.

https://youtu.be/ekY5oZDdQ4k

10. Nasze słoneczka - praca plastyczno - techniczna.

Będą potrzebne: żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.

Wydzieranie przez dzieci z żółtego papieru pasków różnej długości

( promieni). Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła.

( O grubości, ilości, długości i rozmieszczeniu promieni decydują dzieci).

 

11. Przeczytaj napisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukaj w naklejkach takie same wyrazy lub spróbuj napisać wyrazy samodzielnie. Dokończ rysunek, pokoloruj go.  (Karta pracy cz.3, nr 76)

12. Księżyc w różnych fazach.

Księżyc jest jedynym naturalnym satelitą Ziemi. Naturalny satelita to ciało kosmiczne, które orbituje planetę.

Księżyc orbituje wokół Ziemi co 27,3 dnia.

Powierzchnia Księżyca ma mniej więcej taki sam obszar jak kontynent afrykański.

Na jego powierzchni znajdują się góry, ogromne kratery i płaskie płaszczyzny zwane „morzami” z utwardzonej lawy.

Na powierzchni Księżyca znajduje się ogromna liczba kraterów uderzeniowych z komet i asteroid, które z czasem zderzyły się z powierzchnią. Ponieważ Księżyc nie ma atmosfery lub pogody, kratery te pozostają dobrze zachowane.

Chociaż Księżyc świeci jasno na nocnym niebie, nie wytwarza własnego światła. Widzimy Księżyc, ponieważ odbija światło słoneczne.

Podróż samochodem na księżyc trwała by 130 dni. Podróż rakietą trwała by 13 godz, a podróż z prędkością światła 1,52 sek.

Księżyc porusza się z różną prędkością w różnych częściach swojej orbity. Najwolniej porusza się, gdy znajduje się w najdalszej odległości od Ziemi. Księżyc porusza się najszybciej na swojej orbicie, gdy znajduje się najbliżej Ziemi.

 Księżyc jest bardzo gorący w ciągu dnia, ale bardzo zimny w nocy. Średnia temperatura powierzchni Księżyca wynosi 107 stopni Celsjusza w ciągu dnia i -153 stopni Celsjusza w nocy.

Księżyc powoli oddala się od Ziemi. Co roku Księżyc przesuwa się około 3,8 cm dalej od Ziemi.

Czy kiedykolwiek zauważyliśmy, że Księżyc wydaje się zmieniać kształt każdej nocy? Dzieje się tak dlatego, że jak Księżyc orbituje, Słońce oświetla różne części swojej powierzchni – więc zmienia się tylko nasz widok Księżyca, a nie sam Księżyc.

Tylko 12 osób kiedykolwiek chodziło po Księżycu. Pierwszą osobą, która postawiła stopę na Księżycu był Neil Armstrong.

https://youtu.be/cbpTuOQJl7c

Film edukacyjny wyjaśniający pojęcie: fazy księżyca.

Powodzenia i do zobaczenia w poniedziałek.smiley

 

 

 

 

15.04.2021r.- CZWARTEK

TEMAT DNIA: Gwiazdy na niebie.

Zabawy ruchowe:

https://www.youtube.com/watch?v=LVSMZjOwcTQ&list=RDCMUCOC9IfHv-_1f1f_a36WMC6Q&index=2

Ćwiczenia logopedyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=DosdbkE_n_A

Zajęcia dla 4,5,6 latków:

1. Rozmowa na temat KOSMOSU.

KOSMOS-  jest to ogromna przestrzeń, która otacza Ziemię.

https://youtu.be/QENqiBTxqig

CZYM SĄ GWIAZDY?

Gwiazda – kuliste ciało niebieskie, stanowiące skupisko powiązanej grawitacyjnie materii. Przynajmniej przez część swojego istnienia emituje w sposób stabilny promieniowanie elektromagnetyczne (w szczególności światło widzialne).

Gwiazdy – świecące nocą nad naszymi głowami punkciki – wydają się małe. Dzieje się tak za sprawą odległości, jaka nas od nich dzieli. W rzeczywistości każda gwiazda to olbrzymia kula gazów o niezwykle wysokiej temperaturze. Są one olbrzymie, wielokrotnie większe od Ziemi. Najbliżej Ziemi znajduje się Słońce.

Każda gwiazda świeci własnym światłem. W przeciwieństwie do nich planety i Księżyc świecą światłem odbitym, pochodzącym ze Słońca.

Widziane z Ziemi gwiazdy układają się w gwiazdozbiory. Terminem tym nazywa się  widoczną na sferze niebieskiej grupę gwiazd położonych na określonym obszarze, które wydają się układać w pewne kształty, np.: postać ludzką, zwierzę, postać z mitologii lub inny obiekt.

 

                                           Gwiazdozbiór barana i ryb.

                                        

Gwiazdy możemy obserwować za pomocą: teleskopu.

2. Układanie gwiazdozbiorów z wyciętych gwiazdeczek.

Przygotować należy gwiazdki w różnych kształtach: duże, małe.

Dzieci układają kształty, nadają nazwy poszczególnym gwiazdozbiorom.

3. Zabawy ruchowe przy muzyce.

https://youtu.be/yxVMhKt-cvI

Zajęcia dla 5,6 latków:

4. Połącz litery tworząc nazwy.

5. Połącz nazwy z odpowiednimi obrazkami.

6. Wytnij planety i przyklej w odpowiednim miejscu.

7. Rozszyfruj działania i oblicz.

Zajęcia dla 4,5,6 latków:

8. Rakietą w kosmos- wykonaj samodzielnie rakietę kosmiczną, udekoruj swoją pracę gwiazdeczkami, które dzisiaj wycinałeś.

 

 

 

 

 

 

 

 

13.04.2021r.- WTOREK

TEMAT DNIA: W przestrzeni kosmicznej.

Zapraszam do zabawy!

Zacznijmy od ruchu! Dziś proponuje spróbować układu tanecznego:

Zumba dla was: Toca Toca kid dance / zumba choreography (Fly Project)

 https://www.youtube.com/watch?v=Xr-52lohzSA

Ćwiczenia logopedyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=YIVWCue_-sc

Powitanka z pedagogiki daltońskiej:

Przypomnijcie, jaką mamy porę roku? Tak, wiosnę! 

A jaki jest teraz miesiąc? Kwiecień!

Przypomnijmy sobie, który jest dzisiaj dzień kwietnia? Tak, 13 dzień.

A jaki mamy dzień tygodnia? Tak, drugi, czyli wtorek.

A jaki będzie jutro dzień tygodnia? Tak, środa.

A wczoraj jaki był dzień tygodnia? Tak poniedziałek.

A może pamiętacie wszystkie dni tygodnia? Spróbujcie je nazwać.

4,5,6 latki:

1.      Przeczytajcie samodzielnie lub  z rodzicami nazwy planet. Powiedzcie jak nazywa się pierwsza, druga, trzeci,....ósma planeta licząc od Słońca.

 

2. Oglądanie obrazka przedstawiającego Układ Słoneczny. Wyjaśnienie pojęcia .

Układ Słoneczny – układ planetarny w galaktyce Drogi Mlecznej, składający się ze Słońca i powiązanych z nim grawitacyjnie ciał niebieskich: ośmiu planet, co najmniej 205 ich księżyców, pięciu planet karłowatych i miliardów (a być może nawet bilionów) małych ciał, do których zalicza się planetoidy, komety i meteoroidy.

https://youtu.be/Aug7FRYvIHU

3. Praca w kartach. cz.3 nr 70-71.

4. Słuchanie opowiadania "Dzieci Ziemi" - Schima Schimmela

Gdzieś w najgłębszej, aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów- czerwieni, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba.

A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie ,  i Matka Ziemia - to jedna wielka rdziną. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie.

W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają matkę  Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie.

Pamiętają czasy gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne.

Zwierzęta pamiętają też te chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi.

Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej  i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi.

Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jej wielkiej rodziny . I zwierzęta i ludzie - to oczy i uszy i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki. Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. 

Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią  wodą, i niebem Matki Ziemi.  Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć.

I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy ptaki śpiewają, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają.

A kiedy ludzie będą pamiętać, będą także kochać.

4. Rozmowa na temat opowiadania: wypowiedzi dzieci na temat mieszkańców Ziemi oraz ich postępowania.

5. Słuchanie piosenki Ziemia-zielona wyspa.

https://youtu.be/uJBvuP8jEzs

6. Wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej nasza planetę- wyklejanka.

8. Odwzorowywanie rysunków rakiety i ufoludka (karta pracy cz. 3, nr 71)

4 latki:

9. Ćwiczenia słuchowe- metalowe przedmioty.

Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez poruszanie metalowymi przedmiotami, np. : monetami, łyżkami, pokrywkami, kluczami..

Demonstrowanie obiektów, nazywanie ich,  wyjaśnienie do czego służą. 

Dzieci zamykają oczy, Rodzice wydobywają dźwięki. Dzieci próbują odgadnąć.

 

13.04.2021

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY

PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

gr.

VII

Ćwiczenia warg

nakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie

Ćwiczenia policzków

wciąganie policzków – „chudy zajączek”

Ćwiczenia języka

„koci grzbiet” – wypychanie dolnych zębów językiem i wyginanie jego grzbietu ku górze

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

Ćwiczenia oddechowe

dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę

Ćwiczenia słuchowe

„Memory słuchowe” – do jednakowych, nieprzezroczystych pojemników wsypujemy np. nakrętki, ziarenka siemienia lnianego, grochu, fasoli. Powinny być po dwie takie same zawartości w pojemnikach. Dziecko potrząsając kolejno każdym pojemnikiem odnajduje pary. Na koniec może sprawdzić zawartość pojemników


 

 

12.04.2021r.- PONIEDZIAŁEK

TEMAT TYGODNIA: Cuda i dziwy

TEMAT DNIA: Na planecie

Rozpoczynamy nowy tydzień pracy kochani. W tym tygodniu będziemy zdobywali wiedzę na temat wielkiego kosmosu.

Zabawy ruchowe:

https://www.youtube.com/watch?v=Do1wfYB48PI

Ćwiczenia logopedyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI

Zajęcia dla 4,5,6 latków:

1. Utrwalenie nazwy nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej "Kwiecień".

 

Chodzi Kwiecień po świecie

w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki

w ciągu małej chwileczki

wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia,

krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu,

strusia wyśle na biegun,

dom na dachu postawi,

klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze,

gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie,

by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy,

które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni

w wielkie góry zamieni–

ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

 

2. Przypomnienie nazwy miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego który będzie po kwietniu.

marzec    kwiecień    maj

3. Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień w wierszu. Wyjaśnienie, dlaczego nie mogą one mieć miejsca. Zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze.

4. Wyjaśnienie przysłowia:

Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.

5. Zabawa ruchowa "Dotknij".

Dzieci poruszają się przy muzyce. Podczas przerwy w grze mają dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze, którego nazwę poda Rodzic.

6. Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym, jednym kolorze.

7. Mieszanie kolorów.

Farby – barwy podstawowe: czerwona, żółta, niebieska.

Łączenie barw; omawianie wyników eksperymentu.

Zajęcia dla 5,6 latków:

8. Analiza i synteza słowa: farby.

  • Dzielenie słowa farby na sylaby
  • dzielenie słowa farby na głoski
  • układanie modelu głoskowego z nakrywek
  • kolorowanie modelu głoskowego słowa: farby na samogłoski i spółgłoski

f a r b y

  • wyróżnianie głoski f w wyrazie farby
  • podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (foka, fajka...)
  • podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską F. (Franek)
  • dzielenie słowa Franek na sylaby
  • dzielenie słowa Franek na głoski
  • układanie modelu głoskowego słowa Franek z nakrywek
  • kolorowanie modelu głoskowego słowa: Franek Podział na samogłoski i spółgłoski

F r a n e k

9. Pokaz litery F, f

https://youtu.be/g6fgLAYw8oU

https://youtu.be/FD297VLka3w

10. Praca w książce(Odkrywam siebie. Litery i liczby, str. 80- 81)

Pisanie litery F, f po śladach a potem samodzielnie. Czytanie sylab i wyrazów.

Propozycje kart pracy – litera F,f.

Zajęcia dla 4,5,6 latków:

11. Zabawa "Echo ruchowe".

Rodzice pokazują dowolny ruch, dzieci powtarzają ten sam ruch/gest.

12. Słuchanie piosenki "Trzej kosmici".

https://www.youtube.com/watch?v=sFbnlJqYT1c

 

Tekst piosenki:

 

Trzej kosmici, trzej kosmici

przylecieli rankiem, ten w talerzu, tamten w spodku,

trzeci leciał w dzbanku.

Ref: Pierwszy – krągłe jajeczko,

drugi – chrupka bułeczka,

a ten trzeci, drżący, chlupiący

jak ta kawa z mleczkiem.

Trzej kosmici, trzej kosmici

wpadli przez okienko,

w pokoiku na stoliku lądowali miękko.

Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko, ...

 

13. Rozmowa na temat piosenki.

-Czy to byli naprawdę kosmici?

Zajęcia dla 5,6 latków:

14. Tworzenie wyrazów z podanych sylab. Odczytywanie ich. Nazywanie zdjęć. Rozwiązywanie krzyżówki. Odczytywanie hasła. ( Litery i liczby, s.86)

Odczytywanie podanych wyrazów. Skreślanie w każdym szeregu jednego wyrazu, niepasującego do pozostałych. Wytłumaczenie, dlaczego go skreślono.

Powodzenia!!!

 

08.04.2021r.- PIĄTEK

 

  TEMAT DNIA: Jak lubię czynnie odpoczywać.

Ćwiczenia ruchowe:

https://www.youtube.com/watch?v=iH2zc5tkHPo

Ćwiczenia logopedyczne:

Zadanie dla 5,6 latków:

1. Posłuchajcie tekstu. Rysujcie po śladach torów. Potem, nie odrywając ręki od kartki, rysując po śladach rysunków bloków.

Pokażcie ręką (jedną ręką, drugą ręką, obiema), jak przebiega górzysta droga. Rysujcie po śladach górzystej drogi.  (Karta pracy cz. 3, nr 68).

2. Rysujcie po śladach drzewa iglaste. Rysujcie po śladach drogi między drzewami. (Karta pracy cz. 3 nr 69)

Rysowanie drogi między owcami. Rysowanie drogi do domku babci.

Zadanie dla 4,5,6 latków:

 3. Moja ulubiona forma czynnego wypoczynku - rysunek uzupełniony wycinanką.

- Jak lubicie odpoczywać?

- Czy zdrowo jest siedzieć cały dzień przed telewizorem, czy bawić się na podwórku?

- Jakie zabawy ruchowe lubicie?

- Czy zdrowo jest się poruszać? Dlaczego?

Narysujcie siebie podczas ulubionej, aktywnej formy wypoczynku. Możecie dodatkowo wyciąć z gazety sprzęty sportowe i uzupełnić nimi swoją pracę. Jeśli chcesz możesz wykorzystać elementy z ramki.

5. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku. "Poznajemy za pomocą dotyku".

Należy zgromadzić małe przedmioty: klucz. kredka, kubeczek, itp.; kredki, kartki.

Dziecko ma zakryte oczy, jego zadaniem jest rozpoznać wskazany przedmiot i narysować go na kartce papieru. 

 Zadanie dla 5,6 latków:

6. Obejrzyjcie obrazek przedstawiający koła nałożone na siebie. Pokolorujcie odpowiednio rysunki kół. Dokończcie rysować kwiatki według wzoru. Pokolorujcie rysunki.( Karta pracy cz.3, nr 67)

 Zadanie dla 4,5,6 latków:

7. Zaproponujcie dziś zabawę dla całej rodziny. Poproście o pomoc Rodziców, aby przygotować domowy tor przeszkód.

Życzę Wam miłego, ciepłego weekendu, miejmy nadzieję, że wiosna do nas zawita na dobre!smiley

 

 

 

08.04.2021r.-  CZWARTEK

 

TEMAT DNIA: Gimnastyka to zabawa.

Ćwiczenia poranne:

Ćwiczenia logopedyczne:

Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głoski [r]

1.    Powtórz: t, t, t, t, t… [wymawiaj dotykając czubkiem języka wałka dziąsłowego przy lekko otwartej buzi – ćwiczenia poniżej powtarzamy tak samo].
2.    Powtórz: d, d, d, d, d…
3.    Powtórz: n, n, n, n, n…
4.    Wymawiaj szybko i dokładnie sylaby:
la, lo, le, lu, ly
ta, to, te, tu, ty
da, do, de, du, dy

5.    Powtórz: ln, ln, ln, ln, ln… [wymawiaj dotykając czubkiem języka wałka dziąsłowego przy lekko otwartej buzi – ćwiczenia poniżej powtarzamy tak samo].
6.    Powtórz: td, td, td, td, td…
7.    Powtórz: tdn, tdn, tdn, tdn, tdn…
8.    Wymawiaj szybko i dokładnie sylaby:
tdda, tddo, tdde, tddu, tddy
tra,    tro,   tre,   tru,   try

Zadanie dla 4,5,6 latków:

1. Wspólna zabawa z Rodzicem. Wykonywanie ruchów, o których jest mowa w wierszu.

Mój kolego, przybij ze mną

prawą dłonią piątkę!

Teraz zrób to lewą dłonią-

palców masz dziesiątkę!

 

2. Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej "Gimnastyka".

Gimnastyka to zabawa,

ale także ważna sprawa,

bo to sposób jest jedyny,

żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady

trzeba ćwiczyć - nie da rady!

To dla zdrowia i urody

niezawodne są metody.

3. Rozmowa na temat wiersza.

-Co trzeba robić, aby być silnym i zwinnym?

4. Zabawa orientacyjno-porządkowa "Po równiutkiej drodze".

Dzieci stoją przy ścianie, idą na spacer zgodnie z wierszem, naśladując ruchy, o których jest w nim mowa.

Idą dzieci równą drogą,

po kamyczkach iść nie mogą,

po kamyczkach hop, hop, hop,

do dołeczka skok.

Pora wracać. Kto się znuży,

ten odpocznie po podróży.

Dom już blisko...nogi w ruch.

Kto zwycięży – zuch!

Zadanie dla 5,6 latków: 

5. Oglądanie zdjęć jagód.

Opisywanie wyglądu jagód.

 

6. Analiza i synteza słowa jagody.

·         podział słowa na sylaby

·         podział słowa na głoski

·         wyodrębnianie pierwszej głoski

·         układanie modelu głoskowego z nakrywek

·         zamiana modelu głoskowego na samogłoski i spółgłoski

j a g o d y

·         podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j

·         podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską J

·         podział słowa Janek na sylaby

·         podział słowa Janek na głoski

·         wyodrębnianie pierwszej głoski

·         układanie modelu głoskowego z nakrywek

·         zamiana modelu głoskowego na samogłoski i spółgłoski

J a n e k

7. Pokaz litery j, J ( Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 76)

·         kolorowanie modelu głoskowego

·         odszukanie wśród wyrazów – wyrazu jagody. Podkreślanie go. Liczenie podkreślonych wyrazów.

·         odczytanie sylab i wyrazów

·         pisanie litery j, J po śladach, a potem samodzielnie (str.76, 103)

 Zadanie dla 4,5,6 latków:

8. Rozmowa na temat na temat sportów letnich.

Jakie sporty uprawiają sportowcy przedstawieni na zdjęciach?

9. Zabawa ruchowo naśladowcza "Uprawiam sport".

Wyznacz za pomocą skakanki/sznurka linię, przy której ustawia się dziecko i rzuca piłką. Potem próbują od tej linii skakać w dal z miejsca.

10. Praca w książce (Litery i liczby str. 77). Skreślanie lub dorysowywanie okienek tak, aby ich liczba odpowiadała liczbie głosek w nazwach zdjęć.

Nazywanie zdjęć. Układanie hasła. Czytanie tekstu.

Powodzenia!

 

 

 

07.04.2021r.- ŚRODA

 

TEMAT DNIA:  Olimpiada sportowa.

Ćwiczenia poranne

https://www.youtube.com/watch?v=hrk7sMV38ec

Ćwiczenia logopedyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=E_nS3tNhT18

Wymyślanie haseł propagujących uprawianie sportu.

Dzieci wymyślają hasła zachęcające do uprawiania sportu. Rodzic proszę, by zapisywał propozycje na kartonie i odczytał je głośno. Dzieci liczą, ile słów było w wypowiedzianym przez rodzica zdaniu.

Olimpiada sportowa – oglądanie filmu edukacyjnego.

• Przygotowanie do projekcji filmu.

Potrzebne: kartoniki z narysowanymi na nich różnokolorowymi kołami w różnych konfiguracjach (dla dziecka), takie same kartoniki do przyklejenia na oparciach krzesełek. R. zaprasza dziecko na projekcję filmu. Wręcza bilet (na kartonikach są narysowane różnokolorowe koła). Dziecko odszukuje takie same oznaczenia na oparciach krzesełek i zajmuje miejsca. R. przypomina o zasadach obowiązujących podczas projekcji filmu.

Oglądanie filmu edukacyjnego przedstawiającego letnie igrzyska olimpijskie.

https://www.youtube.com/watch?v=V0_FeyZdbGU

https://www.youtube.com/watch?v=jWHToOHcB1c

Dzieci  oglądają film (lub jego fragmenty) o  igrzyskach olimpijskich,

z którego dowiadują się:

• jakie są symbole olimpijskie,

• jaki jest przebieg igrzysk olimpijskich,

• jakie dyscypliny sportowe są rozgrywane podczas igrzysk (najbardziej znane).

Pytania dotyczące filmu, np.:

- Jakie poznaliście symbole olimpijskie?

- Jaki jest przebieg igrzysk olimpijskich?

- Jakie dyscypliny sportowe są rozgrywane podczas igrzysk?

- Która z tych dyscyplin podoba się wam najbardziej? Dlaczego?

Oficjalne motto igrzysk: Szybciej, wyżej, mocniej. Dlaczego Waszym  zdaniem tak ono brzmi?

• Zabawa ruchowa Taniec z kolorowymi wstążkami.

Potrzebne: nagranie ulubionego utworu muzyki tanecznej, kolorowe wstążki dla dziecka.

 Dziecko zabiera kolorową wstążkę bądź pasek bibuły, apaszkę. Dzieci wykonują własne improwizacje taneczne.

• Zapraszam na grę w memory

 https://wordwall.net/pl/resource/7961295/sportowe-memory-znajd%C5%BA-pary

• Ćwiczenia słownikowe – określanie cech dobrego sportowca.

Kochani,  niektórzy ludzie uprawiają sport zawodowo. Reprezentują swój kraj na olimpiadach. Biorą udział w różnego rodzaju zawodach, olimpiadach sportowych, mistrzostwach. Za zwycięstwo otrzymują nagrody, np.: medale, puchary. Pytania:

- Za zajęcie którego miejsca sportowcy otrzymują nagrody?

- Jaki powinien być dobry sportowiec?

Dzieci za pomocą określeń przymiotnikowych charakteryzują postać dobrego sportowca.  

 KARTY PRACY:

4 LATKI: cz. 2, str. 25

5,6 LATKI: cz. 3, str. 64,66

2. Sport to zdrowie, każdy przedszkolak ci to powie – zajęcia plastyczne.

• Proszę o przeczytanie listu dzieciom:

Drogie Dzieci!

Dzisiaj w lesie, jak wieść niesie, konkurs wielki ogłaszamy. Przedszkolaków zapraszamy. Narysujcie, moi mili, tak abyście zadziwili wszystkich tych, co tu mieszkają. Zdrowych zasad zaś nie znają. Temat pracy „Sport to zdrowie”. Pani zaraz wam opowie, jak wykonać to zadanie. Jest łatwiutkie niesłychanie. Ja na prace wasze czekam. Teraz lecę, już nie zwlekam, bo tam zaraz na polanie ptaków będzie dziś zebranie. Muszę stawić się na czas. Teraz zatem żegnam Was. Wasz wróbelek.

• Rozmowa na temat listu. Zachęcenie do wzięcia udziału w konkursie.

Kto jest autorem tego listu? Jak myślicie, dlaczego wróbelek proponuje wam udział w konkursie? Skąd może wiedzieć, że znacie zasady zdrowego stylu życia? Następnie pyta, czy dzieci chcą wziąć udział w konkursie. Zachęca do wyrażenia zgody.

• Zapoznanie z techniką wykonywania pracy.

Potrzebne: brystol lub tektura, kredki pastelowe, tusz, pędzel, patyczek do wydrapywania.

Sposób wykonania zadania: całą powierzchnię brystolu lub tektury należy pokryć w dowolny sposób kredkami pastelowymi. Następnie całość należy zamalować tuszem. Po wyschnięciu, za pomocą patyczka należy wydrapać dowolny wzór związany z podanym tematem.

• Wyjaśnienie powiedzenia Ruch to zdrowie.

Zapoznanie dzieci z powiedzeniem Ruch to zdrowie. Zapisanie go na dużym kartonie. Dzieci starają się wyjaśnić jego znaczenie. Wypowiedzi dzieci można zapisać wokół napisu głównego. 

• Ćwiczenie Kiedy trenuję, sprawność zyskuję. Codzienne treningi biegowe.

Potrzebne: stoper.

Wyznaczamy start i metę trasy, którą dzieci będą pokonywać codziennie biegiem. R. mierzy czas stoperem i zapisuje wynik. Dzieci codziennie trenują biegi – pokonują tę samą trasę raz lub kilka razy (w zależności od chęci i zaangażowania dziecka). Na koniec tygodnia sprawdzają, czy wynik się poprawił. Sprawdzają po biegu reakcję organizmu na wysiłek fizyczny – puls, bicie serca.

 

06.04.2021r. WTOREK

Temat kompleksowy: Chciałbym zostać sportowcem.

Temat: Piłki w grze.

Ćwiczenia poranne:

Przygotujcie proszę: tamburyn- grzechotkę bądź dowolny instrument, odtwarzacz CD, nagranie wybranej piosenki.

Ćwiczenia wykonujemy z rodzeństwem bądź rodzicem

• Zabawa na powitanie Witamy się różnymi częściami ciała. Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze rodzic mówi, jakimi częściami ciała będą witały się dzieci, np.: Witamy się łokciami. Witamy się kolanami. Witamy się stopami. Dzieci dotykają się tymi częściami ciała.

• Ćwiczenie ramion Prasujemy ubrania. Dzieci naśladują prasowanie żelazkiem, naprzemiennie: prawą ręką i lewą ręką.

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Zakładamy ubrania. Dzieci naśladują wkładanie elementów ubrania, o których mówi rodzic.

• Ćwiczenie tułowia Prosimy do tańca. Dzieci spacerują, kłaniają się osobom, które chciałyby zaprosić do tańca.

• Ćwiczenie pamięci ruchowej Przeglądamy się w lustrze. Dziecko z partnerem ustawia się w parę. Dziecko pokazuje ruchy, partner je naśladuje, potem zmiana.

 • Ćwiczenia nóg Idziemy na boisko. Dzieci maszerują po obwodzie koła, przy nagraniu wybranej piosenki.

Potrzebne: tamburyn, szarfy w dowolnych kolorach ( mogą być apaszki), dwa woreczki.

• Ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe – Rzut dyskiem.

Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Na sygnał R. pochylają się w przód, nie uginając nóg w kolanach. Naśladują ruch podnoszenia dysku z podłogi. Biorą dysk w prawą rękę, wykonują głęboki zamach do tyłu i rzucają dyskiem do przodu. Starają się, aby rzut był jak najsilniejszy.

• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Gimnastyka artystyczna.

Dzieci maszerują w rytm wygrywany przez R. na tamburynie. Na przerwę w grze zatrzymują się w miejscu, przyjmując dowolną pozę w staniu na jednej nodze.

• Zabawa ruchowa z elementem skoku – Bieg przez płotki.

R. układa na podłodze szarfy (tak, jak szczeble w drabinie, z tym, że w większych odległościach), tworząc z każdej z nich prostą linię (płotek). Wyjaśnia dzieciom, na czym polega jedna z konkurencji lekkoatletycznych – bieg przez płotki. Demonstruje wykonanie zadania. Następnie dzieci ustawiają się przed ułożonymi szarfami. Pokonują biegiem wyznaczoną trasę, przeskakując szarfy (płotki). Starają się nie nadepnąć na żadną z nich.

• Ćwiczenie uspokajające Dbamy o zdrowie.

Dzieci siadają w parach naprzeciwko siebie ( z rodzeństwem lub rodzicem). Powtarzają rymowankę: My o zdrowie dbamy, różne sporty uprawiamy, klaszcząc wzajemnie w swoje prawe i lewe dłonie.

Ćwiczenia logopedyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=Ds-Mz1gMfu4

Zajęcia 1. Budowanie siatki pytań.

• Tworzenie siatki pytań.

Potrzebne: aparat fotograficzny lub telefon komórkowy z funkcją nagrywania, arkusz formatu A1, czerwony flamaster, arkusz z zapisaną rano wyjściową wiedzą dzieci o sporcie.

R. mówi dzieciom zagadkę I. Fabiszewskiej.

Ci go uprawiają,

co o zdrowie dbają.

Mówią, że każdy ruch

to zdrowy w ciele duch. (sport)

Na dużym arkuszu papieru R. zapisuje wyraz Sport. Następnie zapisuje wszystko to co dzieci wiedzą o sporcie. Mówi: Tutaj zapisaliśmy wszystko to, co już wiecie o sporcie. Pomyślcie, czego jeszcze chciałybyście się o nim dowiedzieć. Wypowiadane pytania zapisuje dookoła wyrazu Sport, tworząc z dziećmi wstępną siatkę pytań (słowa, zdania + symbole).

• Słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej Gimnastyka.

 

Rano wstaję,

wkładam dres.

Otwieram okno,

miło jest.

Skaczę w górę,

skaczę w bok,

i do tyłu robię skok.

Ręce w przód,

ręce w tył.

Ćwiczę, abym zdrowy był.

 

Pytania do wiersza:

- O czym była mowa w wierszu?

- Dlaczego należy wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia ruchowe?

- Ile czasu powinniśmy poświęcać na gimnastykę i jak często powinniśmy ćwiczyć?

-  Czy gimnastyka to także uprawianie sportu? Dlaczego?

Następnie rodzic powtarza wiersz. Dzieci wykonują opisane w nim czynności.

 

• Zapoznanie z jedną z olimpijskich dyscyplin sportowych – gimnastyką artystyczną.

Potrzebne: rekwizyty związane z gimnastyką artystyczną (np.: kolorowe szarfy, kolorowe obręcze).

R. wyjaśnia, że jedną spośród wielu olimpijskich dyscyplin sportowych jest gimnastyka artystyczna. Opowiada dzieciom ciekawostki na ten temat. Rekwizyty, które są najczęściej wykorzystywane podczas ćwiczeń. 

• Samodzielne układanie zestawu ćwiczeń ruchowych.

Potrzebne: kartka, długopis, rekwizyty, które dzieci wybiorą do ćwiczeń ruchowych.

R. nawiązuje do znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka. Zachęca do samodzielnego ułożenia zestawu ćwiczeń ruchowych. Dzieci wybierają rekwizyty, które będą wykorzystywane podczas ćwiczeń. Następnie wymyślają różne ćwiczenia. Negocjują, dyskutują i wybierają najciekawsze propozycje, które R. zapisuje na kartce. Każdej zabawie nadają tytuł.

• Ćwiczenia ruchowe według wcześniej opracowanych propozycji dzieci.

Potrzebne: wybrane przez dzieci rekwizyty do ćwiczeń ruchowych.

R. wspólnie z dziećmi przygotowuje potrzebne do ćwiczeń ruchowych rekwizyty oraz organizuje przestrzeń tak, aby spełniała wymagania niezbędne do ich bezpiecznego przeprowadzenia. Następnie odczytuje tytuł zabawy. Dziecko przypomina jej przebieg, demonstrując kolejne ruchy, które należy wykonać.

R. sprawdza, czy instrukcja jest zgodna z tym, co zapisała na kartce. Jeśli tak, dzieci przystępują do ćwiczeń.

 

Zajęcia 2. Piłki w grze – zabawy badawcze.

• Wprowadzenie do zajęć.

R. wraz z dzieckiem szuka w Internecie zdjęć rożnego rodzaju piłek. Pytania dla  dzieci:

- Jakie znacie dyscypliny sportowe z wykorzystaniem piłek?

- Czym różnią się piłki między sobą?

Zachęca do bliższego poznawania wyglądu i budowy piłek. Prosi, aby dzieci przyniosły te piłki, które mają.

 

• Samodzielne doświadczenia z piłkami.

Potrzebne: piłki różnego rodzaju i różnej wielkości, np.: do piłki ręcznej, do piłki nożnej, do siatkówki, do koszykówki, do rugby, do ping-ponga, gumowa, z materiału, z gąbki, z wypustkami. Dzieci wykonują następujące czynności:

• Grupują piłki według wielkości. Wskazują wśród piłek najmniejszą piłkę i największą piłkę.

• Grupują piłki według kształtu. Wskazują piłkę, która ma inny kształt (piłka do rugby). Zastanawiają się, dlaczego piłka jest okrągła.

• Porównują kolory piłek i wzory na piłkach. Wskazują te, które są do siebie najbardziej podobne. Grupują je według własnych pomysłów.

• Układają piłki w rzędzie i wymieniają dyscypliny sportowe, w których są potrzebne np.: piłkę ręczną, piłkę nożną, piłkę siatkową, koszykówkę, rugby. Zastanawiają się, dlaczego piłki wykorzystywane w poszczególnych dyscyplinach sportowych różnią się od siebie. Uzasadniają swoje zdanie.

• Porównują fakturę i twardość piłek. Określają, jakie są one w dotyku, jaką mają powierzchnię (np. szorstkie, miłe, miękkie, twarde).

• Porównują masę piłek. Układają piłki na wadze i przy pomocy R. same zapisują wyniki. Mówią, która piłka jest najcięższa, a która najlżejsza. Zastanawiają się, czym są wypełnione piłki.

• Sprawdzają, czy wszystkie piłki odbijają się tak samo od podłogi. Wykonują doświadczenia. Wyciągają i formułują wnioski.

• Sprawdzają, którą piłką można najdalej rzucić. Wykonują doświadczenia. Wyciągają i formułują wnioski.

 

• Zabawa ruchowa z elementem skoku – Skok po medal.

Potrzebne: Skakanka (do wyznaczenia linii startu), centymetr, kartka, długopis.

R. zapoznaje dzieci z kolejną dyscypliną olimpijską – skokiem w dal. Wyjaśnia zasady obowiązujące podczas zawodów. Dzieci wykonują obunóż skok z wyznaczonej linii. Z pomocą R. mierzą długość skoku. R. zapisuje wynik na kartce. Dzieci wykonują po 5 skoków, po ich wykonaniu R. Ogłasza, który skok był najdłuższy.

KARTY PRACY:

4 LATKI – KP cz. 2 str. 24

5,6 LATKI- KP cz. 3 str. 63,65

6.04.2021

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

 gr. VII

Ćwiczenia warg

przeczesywanie dolnej wargi zębami

Ćwiczenia policzków

naprzemiennie „gruby miś” – „chudy zajączek”

Ćwiczenia języka

mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

picie przez słomkę gęstych napojów (jogurt, rozwodniony kisiel)

Ćwiczenia oddechowe

puszczanie baniek mydlanych

Ćwiczenia słuchowe

„Zaczarowane pudełko” – prezentujemy dzieciom przedmioty wydające dźwięk (np. dzwonki, grzechotka, grzebień) i wkładamy je do pudełka. Odtwarzamy dźwięk któregoś z przedmiotu. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, który to przedmiot

 

OD DNIA 22.03.2021r. do dnia 26.03.2021r. 

zajęcia stacjonarne nadal zawieszone

ZDALNE NAUCZANIE

MATERIAŁY DO POBRANIA:

Poniedziałek 22.03.21r.

files/Bystrzaki.pdf

Wtorek 23.03.21r.

files/WTOREK_23.pdf

Środa 24.03.2021r.

files/Bystrzaki(1).pdf

Czwartek  25.03.2021r.

files/Bystrzaki_wita(1).pdf

Piątek  26.03.2021r.

files/Wiosenne_symetrie.pdf

 

Witam serdecznie! W związku z zaistniałą sytuacją  przechodzimy na naukę w formie zdalnej. Będę zamieszała tutaj propozycję zajęć zgodnych z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Jeżeli ktoś z Państwa ma jakiekolwiek pytania, proszę kierować je drogą mailową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Życzę dużo zdrówka! Uważajcie na siebie!

19.03.2021r- PIĄTEK

TEMAT DNIA: Już prawie wiosna.

Zaczynamy smiley!

Zapraszam na ćwiczenia ruchowe:

Teraz gimnastyka buzi i języka, bawcie się dobrze:

Zajęcia dla 4,5,6 latków:

1. Scenki pantomimiczne Co lubię robić, gdy jest kapryśna pogoda? Odgadywanie przez członków rodziny, co najbardziej lubią robić członkowie rodziny.

 5,6 latki:

2. Czy pamiętasz nazwy miesięcy, jeśli nie to wspólnie powtórzymy.

Jak nazywa się miesiąc przed marcem i po nim.

 4,5,6 latki:

3. Dokończ zdania dotyczące wiosny.

 

  • Lubię wiosnę, bo...
  • Nie lubię wiosny, bo ...

 

4. Popatrz na  zdjęcia. Powiedzcie, po czym poznaliście, że za chwilę rozpoczyna się wiosna.

Zwiastun - zapowiedź wydarzenia. Także osoba przynosząca nowiny, wieści o czymś.

 

5. Szukamy zwiastunów wiosny. Obejrzyjcie zdjęcia. Posłuchajcie nazw kwiatów.  Podziel nazwy kwiatów na sylaby ( 4,5l), głoski (6l).

6. Pokoloruj rysunek konturowy PANI WIOSNY- rysunek możecie pokolorować kredkami, pomalować farbami, wylepić z plasteliny, technika dowolna.

7. Teraz zapraszam na bajkę:

Bajka o żółtym tulipanie

https://youtu.be/FMLwRjaGuWE

Zaśpiewajcie najbliższym piosenkę:

Marzanna

Wiosna już na niebie…

Wiosna w błękitnej  sukience.

Wywołajcie wiosnę:

Zimo, zimo uciekaj

Wiosno, wiosno nie zwlekaj!

Dla chętnych:

 

 

 

 

 

 

18.03.2021r.- CZWARTEK

TEMAT DNIA: Ł jak łopata.

Dzień dobry, dzień dobrysmiley

Zapraszam do ćwiczeń. Potrzebna będzie podwójna kartka z gazety dla każdego uczestnika, tamburyn (można go zastąpić innym instrumentem, może być to też garnek z łyżką), pudełko.

1. Wprowadzenie.

Dzieci (i chętni domownicy) układają gazety na podłodze. Przy dźwiękach tamburynu biegają między nimi. W trakcie przerwy w grze siadają skrzyżnie na najbliższej gazecie. Prostują plecy, a dłonie układają na kolanach.

3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Krasnoludki pod dachem.

Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Gazety trzymają oburącz. Na hasło – uderzenie w tamburyn – wspinają się na palce i unoszą złożone gazety nad głowami. Przez chwilę pozostają w takiej pozycji. Na kolejny sygnał – dwa uderzenia w tamburyn – układają gazety na podłodze i wykonują tuż za nimi siad klęczny.

4. Ćwiczenie mięśni grzbietu – Ukłony.

Dzieci znajdują się w pozycji końcowej z poprzedniego ćwiczenia: siad klęczny, gazeta ułożona przed dzieckiem na podłodze. Na sygnał dzieci układają dłonie na gazetach. Odsuwają i przysuwają gazety, nie unosząc się z pięt. 

5. Ćwiczenia tułowia – skłony boczne – Mierzymy czas.

Dzieci stoją w rozkroku. Gazety trzymają w prawej ręce. Na sygnał wykonują skłon tułowia w prawo i dotykają podłogi końcem gazety. Nie odrywają stóp od podłogi. Przez chwilę pozostają w takiej pozycji, a następnie wykonują wyprost i powtarzają to samo ćwiczenie w drugą stronę.

6. Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Przeszkoda.

Dzieci układają gazety na podłodze. Rodzic. gra na tamburynie rytm do biegu – dzieci biegają dookoła swoich gazet. Podczas przerwy w grze wskakują obunóż na gazety.

7. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Rytmy krasnoludków.

Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Gazety układają przed sobą. Rodzic wygrywa na tamburynie prosty rytm. Dzieci powtarzają go, tupiąc jedną nogą o gazetę. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, naprzemiennie: jedną nogą i drugą nogą.

8. Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania – Krasnoludki robią kulki.

Dzieci maszerują po obwodzie koła. Ugniatają gazetę rękami tak, aby powstała kulka. Następnie zatrzymują się. Stojąc w miejscu, podrzucają i łapią kulki. 

9. Ćwiczenie uspokajające.

Dzieci leżą na plecach. Układają kulkę z gazety na brzuchu. Oddychają rytmicznie i obserwują, jak kulka podnosi się i opada. 

Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Żabia gimnastyka buzi i języka” – polega na zakręceniu kołem

i wykonaniu wskazanego przez strzałkę ćwiczenia usprawniającego język. 

https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezy

Zadanie dla 4,5,6 latków:

Geometryczne zwierzęta – zabawa manipulacyjna 

Układanie sylwet zwierząt z wiejskiego podwórka z użyciem klocków w kształcie figur geometrycznych lub wyciętych kartoników . Liczenie klocków (kartoników) w określonym kształcie użytych do ułożenia każdej sylwety.

Zadanie dla 5,6 latków:

„Ł – jak łopata” – wprowadzenie wielkiej i małej litery ł

Oglądanie obrazka przedstawiającego wiosenne prace w ogródku.

  • Co robimy wiosną w ogródku?
  • Jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?
  • Do czego potrzebujemy wideł, a do czego – motyki?
  • Do czego potrzebujemy sekatora, a do czego – grabi i łopaty?

2. Analiza i synteza słuchowa słowa łopata.

  • Dzielenie słowa łopata na sylaby.
  • Dzielenie słowa łopata na głoski.
  • Co słyszycie na początku słowa łopata?

3. Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ł (łodyga, łuk, łubin…), mających ją w środku (półka, głowa, igła…) oraz na końcu (dół, bawół, stół…).

4. Określanie rodzaju głoski.

  • Wypowiadanie głoski ł długo: łłłłyyyy…
  • Wypowiadanie głoski ł krótko: ł, ł, ł, ł, ł…
  • Co możecie powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).

5. Budowanie schematu słowa „łopata”.

6. Analiza i synteza słuchowa imienia „Łucja”.

Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.

Zabawa ruchowa Przeczytaj i naśladuj. Prowadzący ma kartki z nazwami narzędzi ogrodniczych. Pokazuje je dzieciom, a one, po odczytaniu tych nazw, naśladują czynności, jakie się nimi wykonuje. Przykładowe nazwy: widły, grabie, sekator, motyka, łopata, konewka.

Utrwalanie litery ł.

1. Czytanie tekstu.

   Karty pracy

Dzieci kreślą kształty liter ł w powietrzu, na podłodze i na plecach innej osoby, na materiałach sypkich typu: mąka, cukier, kasza manna. Układają ze sznurka, nitki itp.

Praca w kartach pracy:

Książka litery i liczby 6 latki strony 72,73,74,75 i 103 ł, Ł. Pracę w książce rozkładamy na kolejne dni do piątku.

5 latki odszukują literę ł, Ł wykonują kartę pracy.

 

 

17.03.2021r.- ŚRODA

TEMAT DNIA: Wiosenne porządki.

Żebyś był zdrów, potrzebny Ci ruch! Zapraszam:

1.      Długa droga – zabawa ruchowa z liczeniem. Każdy z was ma pewnie w domu kostkę do gry. Do tej zabawy ponownie zaproście rodzica. Wyznaczcie w pomieszczeniu sobie start i metę. Jedno z was niech rzuca kostką, a drugie przemieszcza się ze startu do mety o tyle kroków, ile pokaże kostka. Ważne jest to, jak stawiamy stopy podczas wykonywania kroków. Staramy się, aby pięta jednej stopy dotykała palców drugiej.

2.      Bieg truchtem- w trakcie biegu wykonaj następujące ćwiczenia: krążenie prawą ręką, lewą ręką, obiema rękami do przodu, a następnie do tyłu, przysiad i wyskok, wysokie unoszenie kolan, uderzenia piętami o pośladki.

  1. Wysokie podskoki z szerokimi wymachami rąk.
  2. Do tego ćwiczenia zaproście rodzica. Stańcie plecami do siebie w odległości jednego kroku. Wykonując skręt tułowia, starajcie się jednocześnie klasnąć w dłonie rodzica.
  3. Nadal razem z rodzicem stańcie w lekkim rozkroku plecami do siebie. Wykonajcie jednocześnie skłon i starajcie się dotknąć ( między nogami) dłoni mamy lub taty. Prostując się unoście ręce i nad głowami spróbujcie się dotknąć rękami.

Ćwiczenia logopedyczne:

„Łamańce językowe”– polecam całej rodzinie. Dzieciakom można odczytywać po jednym wersie i prosić o powtórzenie. Jest to tylko do celów ćwiczeniowych, nie na pamięć. Można ćwiczyć na obu wierszach, można wybrać jeden. Miłej zabawy!

JAMNIK

W grząskich trzcinach i szuwarach

kroczy jamnik w szarawarach,

szarpie kłącza oczeretu

i przytracza do beretu,

ważkom pęki skrzypu wręcza,

traszkom suchych trzcin naręcza,

a gdy zmierzchać się zaczyna,

z jaszczurkami sprzeczkę wszczyna,

po czym znika w oczerecie

w szarawarach i berecie…

MUSZKA

Mała muszka spod Łopuszki

chciała mieć różowe nóżki,

różdżką nóżki czarowała,

lecz wciąż nóżki czarne miała.

– Po cóż czary, moja muszko?

Ruszże móżdżkiem, a nie różdżką!

Wyrzuć wreszcie różdżkę wróżki

i unurzaj w różu nóżki!

Zadanie dla 4,5,6 latków:

Kochani cały czas czekamy z utęsknieniem na wiosnę, możemy coraz częściej podziwiać, że się zbliża. Dziś poproszę Was o naukę wiersza, który wykorzystamy zaraz po powrocie do przedszkola.

Nauka wiersza Marii Witewskiej „Pracowita wiosna” fragmentami, metodą ze słuchu.  

Kolorowa wiosna,

 

 

 

gosposia wspaniała,

od samego rana

dużo pracy miała.

 

 

 

Zaspane słoneczko

witała zza chmurki.

Prosiła na koncert,

leśnych ptaków chórki.

 

 

Malowała kwiatki,

na zielonej trawie,

policzyła z boćkiem

 

wszystkie żaby w stawie.

recytują wiersz, rytmicznie kołyszą się, trzymając ręce na biodrach,

 

 

podnoszą ręce do góry, machają palcami, zataczają przed sobą kółeczka rękami zgiętymi w łokciach – każdą ręką w innym kierunku (prawą – w prawą stronę, lewą – w lewą),

 

 

pocierają piąstkami oczy,

obiema rękami jednocześnie rysują w powietrzu chmurki,

kłaniają się, wykonują rękami gest zapraszania,

dłonie mają oparte na ramionach, machają nimi jak skrzydełkami.

 

Jedna ręka to kwiatek, drugą wykonują gest malowania,

wskazują rękami przed siebie, rozkładają je na boki,

liczą palcem wskazującym jednej dłoni palce drugiej dłoni,

podskakują obunóż w miejscu

                                            

Zadanie dla 5,6 latków:

Oglądanie obrazków historyjki o bocianach, wycinanie ich i układanie według kolejności. Wyprawka plastyczna, karta H, nożyczki.

 A teraz opowiedzcie historyjkę swoim rodzicom bądź rodzeństwu.

Zadanie dla 4,5,6 latków:

Robienie wiosennych porządków w swoim pokoju. Segregowanie klocków, mycie i przebieranie lalek, porządkowanie samochodów, półek, naprawianie zniszczonych książek i zabawek – przyzwyczajanie do zgodnego współdziałania i podejmowania działań dla wspólnego dobra. Podkreślanie znaczenia porządku wokół nas.

  

 

16.03.2021r. WTOREK

TEMAT DNIA: Sadzimy cebulkę.

Dzień dobry,  wypoczęci, zdrowi i radośni zaczynamy nowy dzień pracy.

 

Zapraszam do koła z ćwiczeniami gimnastycznymi, kręć i ćwicz, a przy tym baw się dobrze:

https://wordwall.net/pl/resource/893767/wychowanie-fizyczne/wf-online-w-domu-%C4%87wiczenia

Ćwiczenia logopedyczne:

„Robot”– zabawa logopedyczna. Rodzic opowiada historyjkę o robocie i zachęca do naśladowania wydawanych przez niego odgłosów: Mama ma wspaniałego wielofunkcyjnego robota. Bardzo pomaga jej w kuchni i w domowych porządkach. Świetnie kroi warzywa (mówi: bżżżż, a dzieci powtarzają), szatkuje kapustę (mówią: ciach, ciach), robi soki (mówią: chlup, chlup), ubija mięso na kotlety (mówią: pach, pach). Potrafi zamiatać podłogę (mówią: szu szu szu). Umila także czas śpiewaniem (śpiewają: la la la). I wiecie co? On mówi. Ale bardzo, bardzo dziwnie. Posłuchajcie tylko (mówi: Dzień do-bry je-stem ro-bo-tem ma-mu-si i bar-dzo lu-bię po-ma-gać jej w pra-cy.). Czy zrozumieliście, co powiedział robot?
Rodzic podaje inne słowa podzielone na sylaby i prosi o syntezę (połączenie).

Zadanie dla 4 latków:

Polecenie znajdziecie w linku, życzę miłych obserwacji.

https://drive.google.com/file/d/19NOCLpCOkk5XfZ8iajZO9KhQtr4lS9QY/view?fbclid=IwAR0yqyXR0BnqKWl1MsnWJHhqyQMhEbWeRRfBZoEgB3sMoZbo2L3ukP5K3Nw

Zadanie dla 5,6 latków ( dzieci młodsze również mogą skorzystać po wykonanym zadaniu smiley):

Sadzimy cebulkę lub nasionka.

Zakładamy hodowlę fasoli.

Instrukcja znajduje się w linku.

https://docs.google.com/document/d/1V3jpya4DvmPGtzMMhotSbkhGW90FEYMito23YjB218Q/edit

Działalność matematyczna:

Mierzenie wzrostu dzieci- pomyślcie w jaki sposób możecie sprawdzić ile macie wzrostu?

Przygotujcie wszystkie narzędzia, dzięki którym dowiecie się, kto z Was jaki ma wzrost.

Rodzice mierzą wysokość ciała dziecka. Na kartce notujemy wzrost dziecka, kto ma rodzeństwo może sprawdzić kto jest wyższy, a kto niższy. Potem zamieniamy się rolami i Dziecko mierzy rodzica. Wszystkie miary notujemy. Sprawdźcie kto w Waszej rodzinie jest najwyższy, kto najniższy.
Kochani kto chętny może zmierzyć misie które macie w domu.

Dla utrwalenia zabawy  z liczbą 10:

 

 

 

 

 

15.03.2021r. PONIEDZIAŁEK

TEMAT DNIA: Wiosenne rachunki- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10.

 

Zaczynamy od rozruszania ciała. Zapraszam do zabawy ruchowej z elementem równowagi „Bociany na łące”. Dzieci zamieniają się w bociany (widzieliście je już w tym roku?). Bociany chodzą po łące unosząc wysoko kolana. Co pewien czas, bocian musi się zatrzymać, stanąć na jednej nodze, i klekotać swoim długim dziobem (rączki wystawione przed siebie): Kle, kle, kle żabki mi się chce.
Świetnie. Zabawę powtarzamy kilka razy. Rodzice mogą dołączyć. Kto ustoi dłużej?  Brawo!

Dla chętnych zapraszam na fitness:

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

Mam nadzieję, że dobrze się bawiliście smiley

Zapraszam do ćwiczeń logopedycznych:

 „Policz sylaby/głoski” – zabawa słowna.
Rodzic wymyśla słowo, a dziecko ( 4,5l) dzieli je na sylaby i głoski (6l) i liczy ich ilość. Można bawić się na zmianę, tzn. raz wymyśla słowo rodzic dla dziecka, a raz dziecko dla rodzica.

 „Dziesiątka” – wprowadzenie liczby 10 i jej zapisu cyfrowego ( 5,6l)

Rodzic korzysta z tablicy poniżej i mówi dziecku aby przeliczyło tylko przebiśniegi (9) . Dziecko przelicza kwiaty. Następnie rodzic pyta ile jest tulipanów? (1).  Dziecko liczy wszystkie kwiatki (10-  rodzic pokazuje liczbę). Pytamy dziecko z ilu cyfr składa się liczba 10 i wyjaśniamy, że jest to liczba dwucyfrowa.

 

 

 Nauka pisania liczby 10.
Rodzic demonstruje sposób pisania liczby ( książka litery i liczby, w lewym górnym rogu znajduje się liczba. Proszę też wytłumaczyć gdzie jest liczba 10 drukowana – pierwsza, a pisana w liniaturze ), a następnie dziecko pisze liczbę 10 palcem w powietrzu, na dywanie, na swojej dłoni, układa ze sznurka bądź nitki. Może także pisać palcem na wysypanej kaszy mannej itp.

Przedstawienie liczby 10 w aspekcie kardynalnym.

Rodzic czyta wiersz, a dziecko ma za zadanie uważnie słuchać ponieważ będą pytania odnośnie wiersza

„Kwiaty w ogrodzie”

Dziesięć kwiatów rośnie w ogrodzie
w donicach pięknych, nowych.
A nad kwiatami lata dziesięć,
motyli kolorowych.
Dziesięć kropelek deszczu spadło,
po jednej na każdy kwiatek.
– O jak przyjemnie i jak miło –
odezwał się mały bratek.

Rozmowa na temat wiersza:
– Ile kwiatów rośnie w ogrodzie?
– Jakie są donice w których rosną kwiaty?
– Ile motyli lata nad kwiatami?
– Ile kropli deszczu spadło?
– po ile kropel spadło na każdy kwiatek?

Rodzic prosi dziecko by narysowało na kartce 10 różnych kwiatków.

Następnie dziecko liczy (należy zwrócić uwagę by dziecko zaczynało od lewej strony i wskazywało palcem dany kwiatek) używając liczebników porządkowych: np. pierwszy kwiatek jest koloru czerwonego, drugi kwiatek jest koloru żółtego, trzeci kwiatek jest koloru białego itd.

Nauka pamięciowa rymowanki ( 4,5,6l)

Dziesięć baranów chodzi po łące.
Świeci na nie słońce gorące.

Dziesięć baranów odpoczywa.
Odznakę dzielnego barana zdobywa.

 Następnie dziecko ma za zadanie pisać cyfry 10 po śladach i samodzielnie- książka Litery i liczby,  zadania związane z liczbą 10 (5,6l).

 

Po matematycznych rachunkach możecie zaśpiewać rodzicom piosenkę o wiośnie:

https://www.youtube.com/watch?v=GhmTXo-2VBo

A teraz zapraszam Was do wykonania bociana, cały czas wywołujemy wiosnę.

BOCIAN Z PAPIERU

 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/04/bocian-z-papieru-praca-plastyczna/

 

 

 

INFORMACJA

 

od 24.02.2021r. do dnia 03.03.2021r.

Rodzice dzieci chodzących do przedszkola, składają deklarację

o kontynuacji wychowania przedszkolnego

w roku szkolnym 2021/2022

 

24.02.2021r. dzieci przy wyjściu z przedszkola

otrzymają druk deklaracji, który należy zwrócić do 03.03.2021r.

 

24.02.2021r. zostanie zamieszczony druk na stronce przedszkola:

www.przedszkolelazy.pl – zakładka wiadomości

 

Prosimy o informację w przypadku

rezygnacji ze złożenia deklaracji

pod nr 51752002 lub 326729459

(sekretariat przedszkola)

 

INFORMACJA

Uwaga! Rodzice dzieci 6-letnich w związku z wejściem w życie: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019r. w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków Zgodnie z § 3 pkt. 6 „Zaświadczenie o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się na wniosek rodziców dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego”. 

 

WNIOSEK DO  POBRANIA:

files/Zawiadczenie-o-spenianiu-obowizku-rocznego-przygotowania-przedszkolnego.pdf

 

OGŁOSZENIE

 

 

 

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1

w Łazach ogłasza,

nabór dzieci do klasy pierwszej

Zgłoszenia do klasy pierwszej publicznej szkoły podstawowej dziecka zamieszkałego w obwodzie  szkoły przyjmowane są od 24.02.2021 r. do 3.03.2021 r.

Wnioski do klasy pierwszej publicznej szkoły podstawowej dziecka zamieszkałego poza obwodem szkoły wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym przyjmowane są od 4.03.2021 r. godz. 8.00 do 19.03.2021 r. godz. 15.00

 

INFORMACJA

 

Paczki mikołajkowe! Paczki organizuje Rada Rodziców. Koszt paczki- 50 zł, kto zapłacił pierwszą ratę na Radę Rodziców - ma już koszt paczki pokryty z tych pieniążków, kto nie zapłacił to do 10 listopada wpłaca pieniążki na konto Rady Rodziców.

INFORMACJA
 
Informujemy, że do dnia 25.10.20r. można dokonywać wpłat na

           ubezpieczenie dzieci wg zamieszczonego poniżej przelewu wpłaty:

 

files/Przedszkole_nr_1_wpata.pdf

 

RADA RODZICÓW

ROK 2020/2021

PRZEWODNICZĄCA - ALEKSANDRA JURKIEWICZ

Z-CA PRZEWODNICZĄCEJ - KINGA ROSIKOŃ

PROTOKOLANT - KAMILA GOCYLA

SKARBNIK - MAGDALENA TYMKÓW

 

Rada Rodziców ustaliła składkę roczną - 100 zł

Wpłaty można dokonywać w rozbiciu na dwie kwoty:

październik - 50 zł

styczeń - 50 zł

 

UWAGA

nowe konto Rady Rodziców od 08.10.2020r.:

55 8450 0005 0070 0700 2440 0005

 

Rada Rodziców przeznacza kwotę 400 zł dla każdej z grup 

na zakup najpotrzebniejszych artykułów.

 


22 września o godz. 17.00, na ul. Topolowej 9 odbędzie się zebranie Rady Rodziców. Ze względu na obecne obostrzenia na zebranie  zapraszamy tylko przewodniczących rad oddziałowych, którzy są przedstawicielami rodziców.

 

WE WTOREK, 15 WRZEŚNIA, BĘDZIEMY OBCHODZIĆ MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KROPKI!  PROSZĘ O UBRANIA/AKCESORIA DLA DZIECI Z MOTYWEM KROPEK smiley

574 227 626 Sanepid Zawiercie - Konsultant do spraw COVID -Małgorzata Superson

Dziękujemy mamie Wandy za zakup i dostarczenie pudełek do półek dla dzieci.

 

PŁATNOŚĆ  ZA PRZEDSZKOLE

Prosimy o dokonywanie wpłat za przedszkole przelewem na poniższe

konta bankowe zgodnie z kwotami przekazanymi dzieciom na karteczkach w terminie do 18.09.2020r.

Jeśli dziecko nie otrzymało karteczki z informacją o płatnościach prosimy o kontakt 

Z Panią Intendent nr tel. (32) 67-29-459 wew 24

  KONTA BANKOWE DO WPŁAT- Bank Spółdzielczy Wolbrom Oddział w Łazach

Konto do wpłat za wyżywienie

32-8450- 0005 -0070 -0700- 0143 -0140

Konto do wpłat za godziny ponad podstawę programową

 

16-8450- 0005- 0070 -0700- 0143- 0137

Konto Rady Rodziców

12- 8450- 0005- 0070 -0700 -2440 -0003

Dokonując wpłat bardzo prosimy o podawanie w tytule wpłaty :

-imię  i nazwisko dziecka, nazwy grupy oraz miesiąc, za który jest płatność,

 

np. "Lena Kowalska, grupa Biedroneczki, miesiąc IX"

 

 

W ZAKŁADCE "WIADOMOŚCI" ZNAJDUJĄ SIĘ DO POBRANIA DRUKI ZGODY NA POMIAR TEMPERATURY ORAZ UPOWAŻNIENIA DO ODBIORU, KTÓRE NALEŻY DOSTARCZYĆ DO PRZEDSZKOLA 1 WRZEŚNIA, BĄDŹ W PIERWSZY DZIEŃ POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.

W CELU UNIKNIĘCIA KUMULACJI SUGEROWANA GODZINA PRZYPROWADZANIA DZIECI W NASZEJ GRUPIE TO 08.30.

ELEKTRONICZNY SYSTEM MONITOROWANIA OBECNOŚCI DZIECI W PRZEDSZKOLU ZOSTAJE WSTRZYMANY DO ODWOŁANIA.

ZEBRANIE ORGANIZACYJNE ODBĘDZIE SIĘ NA PRZEDSZKOLNYM PLACU- UL. KOLEJOWA W CZWARTEK, 3 WRZEŚNIA O GODZINIE 17.30.