Witamy na stronie internetowej grupy VI
MALI ODKRYWCY
w roku szkolnym 2020/2021
wychowawca: Barbara Zalewska
nauczyciel: Anna Jaros
woźna oddziałowa: Ewelina Witkowska
e-mail do kontaktu z wchowawcą i nauczycielem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
INFORMACJA
od 24.02.2021r. do dnia 03.03.2021r.
Rodzice dzieci chodzących do przedszkola, składają deklarację
o kontynuacji wychowania przedszkolnego
w roku szkolnym 2021/2022
24.02.2021r. dzieci przy wyjściu z przedszkola
otrzymają druk deklaracji, który należy zwrócić do 03.03.2021r.
24.02.2021r. zostanie zamieszczony druk na stronce przedszkola:
www.przedszkolelazy.pl – zakładka wiadomości
Prosimy o informację w przypadku
rezygnacji ze złożenia deklaracji
pod nr 51752002 lub 326729459
(sekretariat przedszkola)
1. „Lusterka” – zabawa dydaktyczna. N. pokazuje różne śmieszne miny i pozy, a dzieci go
naśladują. Rolę prowadzącego mogą przejąć dzieci.
2. „Na łące”
a) „Wąchamy kwiaty” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem do
brzucha, a następnie wypuszczają je buzią.
b) „Żaba łapie muchę” – ćwiczenia warg i języka. Dzieci naśladują ciche bzyczenie muchy.
Na umówiony gest N. wysuwają szeroki język – jak najdalej do przodu – robią
„łyżeczkę” i chowają język.
c) „Rechot żaby” – ćwiczenia mięśni policzków. Dzieci nadymają policzki i zatrzymują w
nich powietrze. Następnie naciskają policzki palcami wskazującymi i wolno wypuszczają
powietrze.
d) „Złapana mucha” – ćwiczenia języka. Dzieci przy zaciśniętych ustach wypychają
końcem języka policzki od środka (w różnych kierunkach).
3. „Szumią drzewa” – dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha, a następnie
wypuszczają je buzią, udając szum drzewa. „Głosy zwierząt” – ćwiczenia ortofoniczne: dzieci
naśladują odgłosy zwierząt, jednocześnie wypowiadając głoski i zdanie – dzięcioł: puk, puk;
sowa: uchu; wilk: auuu; Misie jedzą miód – ćwiczenia języka. Dzieci z języka robią dużą
łyżeczkę i naśladują lizanie miodu, oblizują wargi oraz kląskają. s.125
4. „Baranek”:
a) „Suszenie wełny” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem do
brzucha, a następnie wypuszczają je buzią, dmuchając na małe kawałki waty –
starają się je przesunąć.
b) „Mały baranek” – ćwiczenia ortofoniczne. Dzieci naśladują odgłosy wydawane
przez barana lub owcę.
c) „Przysmaki baranów” – ćwiczenia języka i mięśni policzków. Dzieci udają
gryzienie trawy, a następnie przeżuwanie jej z zamkniętymi ustami. s.163
5. „Znudzony niedźwiedź” – dzieci stoją w kole. N. opowiada dzieciom:
W pewnym lesie mieszkał niedźwiedź, który ciągle się nudził (dzieci naśladują ziewanie z
wydawaniem cichego odgłosu aaaaa). Zastanawiał się, czym mógłby się zająć, żeby nie było
tak nudno (dzieci palcem wskazującym i środkowym obydwu rąk masują delikatnie stawy
żuchwowe ruchami okrężnymi). Drzewa w jego lesie były bardzo wysokie i nie mógł nic
zobaczyć. Musiał wspinać się na tylne łapy. Ale co chwila opadał z powrotem na ziemię
(dzieci stoją w lekkim rozkroku, wspinają się na palce i bezwładnie opadają na pięty – nie
przewracają się). Miś był smutny i ciężko wzdychał (dzieci stoją wyprostowane, ręce
trzymają na przeponie, ustami i nosem nabierają powietrza do brzucha i wypuszczają je
długim wydechem na głosce a). Nagle zobaczył małego chłopca, który lizał lody (dzieci
wysuwają płaski język i wciągają go z powrotem do jamy ustnej). Pomyślał o wszystkich
smakołykach, które chciałby zjeść (dzieci wysuwają język jak najdalej i oblizują się, rysując
jak największy krąg). Na samą myśl o miodzie zrobiło mu się wesoło (dzieci szeroko
rozciągają wargi na boki, wykonując przerysowany uśmiech).
6. „Rozgrzewka aktorów” – dzieci do zabawy wykorzystują lusterka. Dzieci patrzą na N.,
który demonstruje dowolne ćwiczenie logopedyczne. Następnie dzieci samodzielnie
wykonują ćwiczenie, sprawdzając w lusterku
poprawność wykonania. Następnie przechodzą do następnych ćwiczeń:
a) Ćwiczenia rozluźniające. Dzieci zamieniają się w szmaciane lalki – lekko pochylają
się do przodu i bezwładnie potrząsają całym tułowiem oraz głową; przy zamkniętych
ustach i brodzie lekko skierowanej do klatki piersiowej cicho mruczą (rozluźnianie
strun głosowych).
b) Ćwiczenia oddechowe. Dzieci leżą na plecach. Każde ma na brzuchu książkę lub jakiś
płaski przedmiot. Wdechem robionym nosem i ustami kierują powietrze do brzucha i
podnoszą przedmiot do góry.
c) „Wrony bez ogona” – ćwiczenia wydłużające fazę wydechu. Dzieci na jednym
wydechu starają się powiedzieć całe zdania: Pierwsza wrona bez ogona. Druga wrona
bez ogona. Trzecia wrona bez ogona. Tak aż do dziesięciu. Przy kolejnych próbach
dzieci starają się powtarzać po dwa, a następnie po trzy zdania na jednym wydechu.
7. „Zwierzątka”:
a) „Koniki” – ćwiczenia języka. Dzieci kląskają – naśladują odgłos stukania końskich
kopyt.
b) „Kotki piją mleczko” – ćwiczenia języka. Dzieci wysuwają język szeroki i na
przemian wąski; płaski lub zaostrzony, a następnie unoszą lekko brzegi języka do
zębów.
c) „Małpki” – ćwiczenia warg. Dzieci ścigają usta i wysuwają je do przodu, przesyłają
całuski. Następnie przesuwają wargi w lewo, a następnie w prawo – robią uśmieszki
jednostronne.
8. „Spacer Dinka” – N. prosi dzieci, by wyobraziły sobie, że ich język to mały dinozaur
Dinek, a one będą pokazywały to, co robił przy pomocy języka, warg i zębów. N. opowiada
historyjkę i pokazuje ruchy. Dzieci trzymają przed twarzą lusterka i robią to samo: Mały
dinozaur Dinek spał smacznie pod wielką paprocią (usta półotwarte, język leży płasko w jamie
ustnej). Nagle zaświeciło słońce i Dinek zaczął się budzić (poruszanie całym językiem za
dolnymi zębami). Najpierw wyciągnął lewe nogi (wypychają sztywnym językiem lewy
policzek). Potem wyciągnął prawe nogi (wypychają sztywnym językiem prawy policzek).
Rozejrzał się dookoła (czubkiem języka rysują na wewnętrznej stronie policzków koło). A
potem wstał i wyprostował się (dotykają czubkiem języka górnego wałka dziąsłowego). Nagle
zobaczył kolorową muchę i zaczął ją gonić (szybkie ruchy językiem w jamie ustnej). Ale
niestety musiał się zatrzymać, bo na jego drodze leżał wielki pień drzewa. Dinek musiał pod
nim się przecisnąć (przeciskanie języka pomiędzy złączonymi zębami). Gdy poszedł kawałek
dalej, stanął przed olbrzymim kamieniem, który tarasował mu przejście. Dinek postanowił go
przeskoczyć. Musiał próbować kilka razy (zaciśnięte zęby, rozchylanie i zaciskanie warg). W
końcu mu się udało. Poszedł dalej. Nagle usłyszał nad głową jakiś dźwięk. Bardzo wysoko
wyciągnął szyję (wysuwanie języka daleko do przodu złożonego w kształt łyżeczki). Zobaczył
najpiękniejsze motyle, jakie kiedykolwiek widział (szeroki uśmiech). Zadowolony wrócił pod
swoja palmę (oblizywanie językiem górnej i dolnej wargi).
9. „Wiosenne zabawy”
a) „Nareszcie zima odchodzi” – zabawa rozluźniająca. Dzieci robią oddech ulgi, jednocześnie
wypowiadając: uch, ach, na zmianę.
b) „Wesołe usteczka” – zabawa oddechowa. Dzieci nabierają powietrza i starają się jak
najdłużej wypowiadać samogłoski na wydechu. Mogą przy tym poruszać wargami w prawą i
lewą stronę.
c) „Żabi śmiech” – ćwiczenia warg. Dzieci wymawiają na przemian bardzo dokładnie
samogłoski: e – i; e – y; e – u; e – a, e – o.
10. „Wesołe zwierzaki”
a) „Mruczenie” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci na wydechu mruczą.
b) „Masażyki” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci masują sobie twarze wydając dźwięki:
opukiwanie nad górna wargą – mówią www..., pod dolną wargą – zzz..., klatka piersiowa –
żżż...
c) „Wesołe ustka” – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne. Dzieci nabierają powietrze
i starają się jak najdłużej wypowiadać sylabę mu na wydechu. Mogą przy tym poruszać
wargami w prawą i lewą stronę.
d) „Koniki” – ćwiczenia języka. Dzieci kląskają czubkiem języka – naśladują odgłos stukania
końskich kopyt.
e) „Kotki piją mleczko” – ćwiczenia języka. Dzieci wysuwają język, na przemian szeroki i
wąski; płaski lub zaostrzony, następnie unoszą lekko brzegi języka do zębów.
11. „Traktor”
a) „Mruczenie” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci na wydechu mruczą.
b) „Masażyki” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci masują sobie twarz, wydając dźwięki:
opukiwanie nad górna wargą: www..., opukiwanie pod dolną wargą: zzz..., opukiwanie klatki
piersiowej: żżż...
c) „Wesołe ustka” – ćwiczenia oddechowe i warg. Dzieci nabierają powietrze i starają się jak
najdłużej wypowiadać sylabę mu na wydechu, mogą przy tym poruszać wargami w prawą i
lewą stronę.
d) „Traktory” – ćwiczenia języka. Dzieci czubkiem języka dotykają do górnego podniebienia,
wprawiając język w drgania – naśladują odgłos wydawany przez traktor.
e) „Kotki piją mleczko” – ćwiczenia języka. Dzieci wysuwają język, na przemian: szeroki i
wąski; płaski lub zaostrzony, a następnie unoszą lekko brzegi języka do zębów.
12. „Gimnastyka buzi i języka”
a) „Mówienie na wydechu” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem do
brzucha, a następnie wypowiadają wyliczankę:
Każdy aktor o tym wie, Dzieci wypuszczają powietrze
że mówić nie można źle buzią na jednym wydechu.
b) „brr..., bzy...” – ćwiczenia ortofoniczne.
c) ćwiczenia języka: wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki; liczenie językiem
dolnych i górnych zębów; zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka; ćwiczenia
szybkiego wymawiania głoski r.
d) ćwiczenia szybkiego wymawiania zgłosek „tr” i „br”.
13. „Wiatr i balonik”
a) „Dmuchanie balonów” – dzieci nabierają powietrze nosem, a następnie wypuszczają
je buzią, udając pompowanie balonu.
b) „Wiatr” – dzieci maja zaciśnięte zęby, naśladują cichy szmer wiatru jednocześnie
wypowiadając głoskę szszsz.
c) „Nadmuchany balon” – dzieci nadymają policzki, zatrzymując w nich powietrze. Następnie
naciskają policzki palcami wskazującymi i wolno wypuszczają powietrze.
d) „Wiatr w buzi” – dzieci mają zaciśnięte usta. Wypychają policzki w różnych kierunkach
końcem języka – naśladują złapany do buzi wiatr, który próbuje się wydostać na zewnątrz.
14. „Bańki mydlane”.
Dzieci nabierają powietrze do ust, wydymając policzki. Następnie palcami dotykają ich,
powodując wypuszczenie powietrza z ust.
Referat dla rodziców
Jak wspierać samodzielność u przedszkolaka?
W przedszkolu dziecko zdobywa umiejętności, których nie opanuje przebywając tylko wśród dorosłych.
Przedszkole to miejsce, gdzie dziecko często po raz pierwszy zostaje poza domem bez rodziców. Pójście dziecka do przedszkola można nazwać ,,startem w karierę zawodową”- biorąc pod uwagę fakt, jak wiele dziecko uczy się w tym czasie i jak kluczowe są to umiejętności dla dalszego jego rozwoju, to należy uznać prawdziwość tego stwierdzenia. W przedszkolu dziecko uczy się współpracy z innymi, koncentrowaniu się na zadaniu, samodzielnego radzenia sobie w wielu okolicznościach oraz wyrażania emocji- z tych umiejętności będzie korzystać przez całe życie.
Samodzielność to jeden z trzech głównych obszarów( obok umiejętności rozstawania się z rodzicami oraz nawiązywania kontaktów z rówieśnikami), który wpływa na przystosowanie się dziecka do nowego środowiska przedszkolnego. Jeśli dziecko dobrze radzi sobie z codziennymi czynnościami w domu, ma szansę w dużym stopniu poradzić sobie w przedszkolu, na przykład, gdy sprawnie ubiera się w domu rodzinnym, to najprawdopodobniej sprawnie ubierze się w sali przedszkolnej, szatni.
Pewne umiejętności są niezbędne do samodzielnego funkcjonowania dziecka poza środowiskiem domowym. Przedszkolak jest w trakcie ich nabywania i często jeszcze potrzebuje pomocy i wsparcia. Udany start w przedszkolu nie oznacza, że dziecko ma być w pełni samodzielne – nauczyciele są po to, by je wspierać. Należy pamiętać, że wspieranie nie polega na wyręczaniu dziecka. Najlepsze efekty przedszkolak osiąga, gdy jest zachowana spójność między wymogami przedszkolnymi i domowymi. Współpraca rodziców z gronem pedagogicznym znacznie przyspiesza rozwój samodzielności dziecka, poprzez wyznaczanie tych samych celów i bycia konsekwentnym.
Samodzielność najczęściej kojarzy się nam z czynnościami samoobsługowymi, takimi jak: jedzenie, mycie i wycieranie rąk, samodzielne korzystanie z toalety, rozbieranie się i ubieranie, zmiana obuwia. Ale samodzielność to także zagospodarowanie sobie czasu wolnego przez dziecko oraz dogadanie się z kolegą w cztery oczy, współpraca z innymi. Jeśli dziecko potrafi poprosić o pomoc, powiedzieć czego potrzebuje- to tak rozumiana samodzielność wiąże się z umiejętnościami językowymi, rozpoznawaniem swoich potrzeb oraz z...odwagą.
Zaangażowanie, samodzielność i aktywność to są główne czynniki, które wyzwalają w dziecku kreatywność i pozwalają odkrywać świat wszystkimi zmysłami. Kreatywność, eksperymentowanie, odkrywanie świata w zabawie pozwala dziecku na spontaniczny rozwój samodzielności i poznanie samego siebie, przy użyciu swoich zmysłów, odczuć i tego co nas otacza.
W jaki sposób należy wspierać samodzielność dziecka?:
-Należy być otwartym na sygnały dziecka- Dziecko często sygnalizuje słownie ( ,, ja sam, ja umiem, dam radę”) lub zachowaniem, że chce zrobić coś samo. Niekiedy widzimy że maluch czegoś potrzebuje, wystarczy poczekać chwilę, aby przekonać się, że sam potrafi po to sięgnąć.
-Należy stopniować trudności- Pomiędzy zupełną samodzielnością a pomaganiem dziecku we wszystkim jest wiele stopni możliwości. Przykładem niech będzie nauka wspinania się na drabinkę; na początku nauki wspinania rodzic może trzymać maluszka za rękę , potem być blisko , aby asekurować ewentualny upadek, po pewnym czasie wystarczy, aby rodzic śledził poczynania dziecka wzrokiem i podpowiadał np .,,teraz druga noga”, by na koniec uznać ,,bardzo dobrze radzisz sobie sam, będę na ławce , zawołaj- gdybyś mnie potrzebował”.
-Należy dbać o bezpieczeństwo – należy pamiętać że warunki bezpieczeństwa zmieniają się wraz z wiekiem dziecka. To, co jest nieodpowiednie dla dwulatka, dla trzylatka i starszego może być już zupełnie oczywiste. To od nas, dorosłych należy ogląd sytuacji i zdecydowanie ,,Tak, to dla ciebie” lub ,,Tego nie możesz jeszcze robić, to nie dla dzieci”.
-Należy wyrażać oczekiwania- Oczywiście nie zawsze jest tak, że dziecko chce coś robić samodzielnie. To rodzice dostrzegają, że czas już na naukę jedzenia widelcem czy naukę wkładania butów itp. Dzieci często protestują nie chcąc robić tego, w czym byli wyręczani ( na przykład nie chcą zakładać butów, bo zawsze ktoś im buty zmieniał). Należy jasno wyrażać oczekiwania wobec dziecka ( np.,, teraz już sam próbuj ubrać kurtkę”), zamodelowanie tego o co nam chodzi ,,pokażę ci, jak to zrobić”, wesprzeć wysiłki dziecka ,,pomogę ci na początku” oraz wzmocnić pozytywnie wysiłki dziecka( nie tylko efekty) ,, świetnie, udało się, dobrze ci poszło”.
Dzieci samodzielne lepiej sobie radzą w nowych sytuacjach, są pewniejsze siebie i mają wyższe poczucie własnej wartości.
Rodzice mogą wspierać dziecko w rozwijaniu samodzielności dostrzegając jego umiejętności, powstrzymując się od wyręczania oraz chwaląc postępy malucha.
Literatura:
-Aleksandra Ksokowska – Robak, Katarzyna Zeh ,,Tropiciele”-Poradnik dla rodziców
-,,Z klasą”-magazyn dla nauczycieli ( Kwartalnik 01(03)/2016, artykuł Justyny Sobolak”-,,Metody rozwijania kreatywności i pomysłowości u dzieci”
PACZKI MIKOŁAJKOWE
PACZKI ORGANIZUJE RADA RODZICÓW.
KOSZT PACZKI - 50 ZŁ.
KTO ZAPŁACIŁ PIERWSZĄ RATĘ NA RADĘ RODZICÓW, TEN MA JUŻ KOSZT PACZKI POKRYTY Z TYCH PIENIĘDZY. KTO JESZCZE NIE ZAPŁACIŁ, PROSIMY O WPŁATĘ DO DNIA 10.11.2020 NA KONTO RADY RODZICÓW.
ubezpieczenie dzieci wg zamieszczonego poniżej przelewu wpłaty:
files/Przedszkole_nr_1_wpata.pdf
RADA RODZICÓW
ROK 2020/2021
PRZEWODNICZĄCA - ALEKSANDRA JURKIEWICZ
Z-CA PRZEWODNICZĄCEJ - KINGA ROSIKOŃ
PROTOKOLANT - KAMILA GOCYLA
SKARBNIK - MAGDALENA TYMKÓW
Rada Rodziców ustaliła składkę roczną - 100 zł
Wpłaty można dokonywać w rozbiciu na dwie kwoty:
październik - 50 zł
styczeń - 50 zł
UWAGA
nowe konto Rady Rodziców od 08.10.2020r.:
55 8450 0005 0070 0700 2440 0005
Rada Rodziców przeznacza kwotę 400 zł dla każdej z grup
na zakup najpotrzebniejszych artykułów.
22 września o godz. 17.00, na ul. Topolowej 9, odbędzie się zebranie Rady Rodziców. Na zebranie, ze względu na obecne obostrzenia zapraszamy tylko przewodniczących rad oddziałowych, którzy są przedstawicielami rodziców.
KONTA BANKOWE DO WPŁAT- Bank Spółdzielczy Wolbrom Oddział w Łazach
Konto do wpłat za wyżywienie |
32-8450- 0005 -0070 -0700- 0143 -0140 |
Konto do wpłat za godziny ponad podstawę programową |
16-8450- 0005- 0070 -0700- 0143- 0137 |
Konto Rady Rodziców |
12- 8450- 0005- 0070 -0700 -2440 -0003 |
Dokonując wpłat bardzo prosimy o podawanie w tytule wpłaty :
-imię i nazwisko dziecka, nazwy grupy oraz miesiąc, za który jest płatność,
np. "Lena Kowalska, grupa Biedroneczki, miesiąc IX"
DRODZY RODZICE
W ZAKŁADCE "WIADOMOŚCI" NASTRONIE PRZEDSZKOLA ZNAJDUJĄ SIĘ DO POBRANIA DRUKI ZGODY NA POMIAR TEMPERATURY ORAZ UPOWAŻNIENIA DO ODBIORU, KTÓRE NALEŻY DOSTARCZYĆ DO PRZEDSZKOLA 1 WRZEŚNIA, BĄDŹ W PIERWSZY DZIEŃ POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
W CELU UNIKNIĘCIA KUMULACJI SUGEROWANA GODZINA PRZYPROWADZANIA DZIECI W NASZEJ GRUPIE TO 9:00
ELEKTRONICZNY SYSTEM MONITOROWANIA OBECNOŚCI DZIECI W PRZEDSZKOLU ZOSTAJE WSTRZYMANY DO ODWOŁANIA.
ZEBRANIE ORGANIZACYJNE ODBĘDZIE SIĘ NA PRZEDSZKOLNYM PLACU ZABAW W CZWARTEK, 3 WRZEŚNIA O GODZINIE 16.30.
1 września proszę zapewnić dzieciom wyłącznie obuwie zmienne. Ubrania na zmianę, jeśli są potrzebne, proszę zapakować w szczelnie zamknięty, podpisany worek -będzie wisiał w szatni.