Grupa I "Pytalscy"


wychowawca: Wydmuch Monika

pomoc nauczyciela: Iwona Kostecka

Witam ! podaję Państwu mój adres

e - mail

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  

27.05.2020r.- Środa

Mój Tata

Zaczynamy!

Zabawy ruchowe:

„Rytmika dla przedszkolaka” – świetnie przygotowane, krótkie zajęcia z rytmiki. Polecam! Drogi Rodzicu włącz proszę dziecku, a ono niech postępuje zgodnie z poleceniami w filmiku

https://youtu.be/Zg7pCZOtMXo

Ćwiczenia logopedyczne:

Dziecko maszeruje po okręgu koła w rytmie piosenki Daj mi rękę tato

https://www.youtube.com/watch?v=9chAdueRPQA

 Na przerwę w muzyce zatrzymuje się, nabiera powietrza nosem, następnie, wypuszczając powietrze, równocześnie wypowiada słowa: tato, tato, tato. Gdy podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się, miarowo klaszcze i wypowiada zdanie: Sto lat, sto lat niech żyje nam!

Działalność literacko- językowa:

Wysłuchajcie wiersza czytanego przez rodzica.

„Wesoły tata”

/ Piotr Pollak /

Mój tata jest niepoważny,

ciągle się ze mnie śmieje.

Kiedy ja mówię:

- Wciąż rosnę!

On mówi:

- Skąd, ty malejesz!

 Nie lubisz kaszy na mleku,

zostawiasz ser i warzywa,

więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,

tylko wciąż ciebie ubywa!

 Staniesz się taki malutki,

że w krasnoludka się zmienisz,

będziesz się kąpać w akwarium

i drzemać w mojej kieszeni.

 Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,

tylko z chomikiem lub myszką.

Ja na to:

- Dobrze tato,

jutro na obiad zjem wszystko.

Ale ty razem ze mną

chrup marchew i sałatę,

bo jak się zmienię w zająca,

chcę mieć zająca tatę.

Pytania do wiersza:

1.      O czym był wiersz?

2.      Kto wystąpił w wiersza?

3.      Z czego śmiał się tata chłopca?

4.      Dlaczego chłopiec chciał, żeby tata jadł z nim marchewkę i sałatę?

5.      W czym chcecie naśladować swojego tatę?

 

Działalność plastyczna:

„Słoneczko z tatą” – podawanie skojarzeń ze słowem TATA. Na środku kartki napisz TATA, zakoloruj na żółto, dookoła zamiast promieni narysuj, lub wytnij z gazety i przyklej wszystko co kojarzy Ci się z Twoim Tatą.

Działalność matematyczna:

Mierzenie wzrostu dzieci- pomyślcie w jaki sposób możecie sprawdzić ile macie wzrostu?

Przygotujcie wszystkie narzędzia, dzięki którym dowiecie się, kto z Was jaki ma wzrost.

Rodzice mierzą wysokość ciała dziecka. Na kartce notujemy wzrost dziecka, kto ma rodzeństwo może sprawdzić kto jest wyższy, a kto niższy. Potem zamieniamy się rolami i Dziecko mierzy rodzica. Wszystkie miary notujemy. Sprawdźcie kto w Waszej rodzinie jest najwyższy, kto najniższy.
Kochani kto chętny może zmierzyć misie które macie w domu.


Ponumeruj od 1 do 5 dzieci na obrazku, gdzie:

1- oznacza najniższy a 5 - najwyższy. Pokoloruj obrazek.

Logopedia

 

 

27.05.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

I

Ćwiczenia warg

cmokanie ustami w różnym ułożeniu

nakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie

zwijanie warg do wewnątrz

 

Ćwiczenia policzków

nadymanie policzków – „gruby miś”

powolne wypuszczanie powietrza

nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

Ćwiczenia języka

„język na gumce” – przyklejenie powierzchni języka do podniebienia twardego i jednoczesne poruszanie żuchwą w górę i w dół

„leniwy języczek” – układanie szerokiego języka na dnie jamy ustnej i przy lekko otwartej buzi

 

lizanie językiem wewnętrznej powierzchni zębów i dziąseł

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

kilkakrotnie wymawiamy głoski: [k], [g], a następnie ich połączenia w otoczeniu samogłosek ustnych i nosowych np. „gą”, „ką”, „gę”, „kę”, „go”, „ko”, „gu”, „ku”, „og”, „ok”, „uk”, „ug”. Pamiętamy o możliwym jak najszerszym otwieraniu ust

unosimy i opuszczamy podniebienie miękkie, podczas szerokiego otwarcia jamy ustnej przed lustrem. Mówimy : a a a a, aaaaa

wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej

Ćwiczenia oddechowe

puszczanie baniek  mydlanych

dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę

udawanie konia: hihihi ihihihihih

 

Ćwiczenia słuchowe

„Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, zza okna

„Zaczarowane pudełko” – prezentujemy dziecku przedmioty wydające dźwięk (np. dzwonki, grzechotka, grzebień) i wkładamy je do pudełka. Odtwarzamy dźwięk któregoś z przedmiotu. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który to przedmiot

„Memory słuchowe” – do jednakowych, nieprzezroczystych pojemników wsypujemy np. nakrętki, ziarenka siemienia lnianego, grochu, fasoli. Powinny być po dwie takie same zawartości w pojemnikach. Dziecko potrząsając kolejno każdym pojemnikiem odnajduje pary. Na koniec może sprawdzić zawartość pojemników

26.05.2020r.- Wtorek

DZIEŃ MATKI

To dla Was najukochańsze Mamy jako dodatek do pięknych prac dzieci!

Porywam Was do tańca! Zapraszam do codziennej dawki ruchu, dziś poruszamy się do muzyki:

https://youtu.be/Vkiw9i_mQSo

Gry logopedyczne online.

Na stronie znajdziecie wiele ćwiczeń przygotowujących do wywołania i utrwalenia prawidłowej wymowy różnych głosek, wzbogacających słownik dziecka, utrwalających znajomość liter, doskonalących pamięć, uwagę, spostrzeganie- bawcie się dobrze smiley

https://wordwall.net/resource/1007337/logopedia

Kształtowanie umiejętności społecznych:

Dzień Matki to ważne święto rodzinne. W tym dniu dzieci starają się jak najwięcej przebywać w otoczeniu swoich mam. Panuje miła atmosfera, matki otrzymują od swoich dzieci różne upominki. Święto matki obchodzono już w czasach starożytnych. W Polsce Dzień Matki obchodzony jest co roku 26 maja od 1923 r. Dzień Matki ustalono po to, aby ludzie przynajmniej raz w roku zastanowili się, jak ważna jest rola mamy w ich życiu, zwrócili uwagę na wysiłek, jaki matki wkładają w pielęgnację swoich rodzin.

Poniważ ważne Święto, w dniu dzisiejszym znalazłam dla Was obrazki z których śmiało może powstać świetna książeczka dla mamy. Poproście tate lub starsze rodzeństwo aby wydrukowali i pomogli Wam przeczytać poniższe obrazki z informacjami, a ostatnią stronę wykonajcie sami!

Dzałalność matematyczna:

  Teraz złóż Mamie życzenia z okazji Jej święta i wręcz wykonaną wczoraj laurkę oraz książeczkę.

Możesz też zaśpiewać piosenkę:

https://www.youtube.com/watch?v=vlDHyfQ4920

A teraz lista wyzwań do wykonania:

Pamiętajcie dzieciątka, że MAMA to zazwyczaj najważniejsza osoba w Waszym życiu, bądźcie dla Niej cudowni każdego dnia w roku!

Pragnę skromnie przypomnieć, że pamiętamy o elementach pedagogiki daltońskiej, które przewijają się podczas różnych propozycji działań dla przedszkolaków:

SAMODZIELNOŚĆ – WSPÓŁPRACA – ODPOWIEDZIALNOŚĆ – REFLEKSJA.

JĘZYK ANGIELSKI 26.05.2020r.

FOOD

1. Are You Hungry? - Super Simple Songs - piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=ykTR0uFGwE0

2. Słownictwo do piosenki: Are You Hungry?

https://supersimple.com/downloads/are-you-hungry-flashcards.pdf

3. Apples & Bananas - Super Simple Songs - piosenka:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=r5WLXZspD1M&feature=emb_title

 4. Obrazki do piosenki: Apples & Bananas. Pokoloruj:

https://supersimple.com/downloads/apples-and-bananas-worksheet-color.pdf

 

 5. Zagraj w grę: Wytnij wszystkie jabłka oraz wytnij i sklej kostkę do gry. Następnie rzuć kostką i połóż tyle jabłek na drzewie ile wskazuje liczba na kostce.

https://supersimple.com/downloads/caities-classroom-worksheet-roll-the-dice-and-count-apples.pdf

6. Pokoloruj:https://supersimple.com/downloads/give-me-something-good-to-eat-worksheet-vocabulary-coloring-bw.pdf

LOGOPEDIA

 

 

26.05.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

I

Ćwiczenia warg

zbieranie wargami z talerzyka ciasteczek, chrupek, owoców samymi wargami bez pomocy rąk

rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne)

„żabka” – naprzemienne zamykanie i otwieranie środkowej części warg przy zaciśniętych kącikach

Ćwiczenia policzków

nadymanie policzków

nadymanie policzków – „gruby miś”

wciąganie policzków – „chudy zajączek”

Ćwiczenia języka

kształtowanie umiejętności głośnego ssania cukierka, środek grzbietu języka całkowicie przylega do podniebienia twardego

„koci grzbiet” – wypychanie dolnych zębów językiem i wyginanie jego grzbietu ku górze

„język na gumce” – przyklejenie powierzchni języka do podniebienia twardego i jednoczesne poruszanie żuchwą w górę i w dół

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

„Chrapanie” na wdechu i wydechu

wymawianie połączeń głosek [k], [g]  z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

Ćwiczenia oddechowe

udawanie śmiechu w różnych tonacjach, na przemian głośno i cicho hhiiiii, hhiiiii, hhiiiii

rozdmuchiwanie wacików, pomponików, piórek, konfetti

puszczanie baniek  mydlanych

 

Ćwiczenia słuchowe

wyklaskujemy prosty rytm – dziecko odtwarza usłyszany rytm. Można też użyć bębenków, dzwonków czy garnka

szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika

 

rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

 

25.05.2020r.- Poniedziałek

Temat tygodnia: Moja rodzina.

Dzień dobry,  wypoczęci i radośni zaczynamy nowy tydzień pracy.

Zestaw ćwiczeń porannych:

1.      „Pajacyki”- dziecko z pozycji wyjściowej (proste plecy, nogi złączone, ręce wzdłuż ciała) robi wyskok do rozkroku nóg przy jednoczesnym podnoszeniu wyprostowanych rąk nad głową, kończącego się klaśnięciem w dłonie. Następnie wraca do pozycji wyjściowej i rytmicznie powtarza ćwiczenie kilka razy.

2.      „Bociany”- dziecko chodzi po pokoju trzymając ręce wyciągnięte w bok i wysoko unosząc kolana. Naśladuje chodzące po łące bociany.

3.      „Wielbłądy”- dziecko chodzi po pokoju na czworakach z wyprostowanymi nogami i wysoko uniesionymi biodrami, udając wielbłądy.

4.      „Wiatraki”- dziecko z pozycji klęku na kolanach wykonuje wyprostowanymi rękoma obszerne krążenia rąk: do przodu, do tyłu, naprzemiennie.

5.      „Lornetki”- dziecko leży na podłodze na brzuchu. Trzymając ręce nad podłogą, układa palce dłoni tak, aby powstało kółko i przenoszą dłonie do oczu. W ten sposób tworzą „lornetki” przez które patrzą przed siebie.

Ilość powtórzeń ćwiczeń należy ustalić z dzieckiem dostosowując do jego możliwości fizycznych.

Ćwiczenia logopedyczne:

Gimnastyka języka”- bajka logopedyczna pt. „Dzień mamy”-  jedno z rodziców odczytuje treść bajki. Ćwiczenia znajdujące się w nawiasach należy dziecku zademonstrować, a jego zadaniem jest je powtórzyć za rodzicem.

Kubuś obudził się z pięknym uśmiechem na buzi ( szeroki uśmiech)

Nic dziwnego, dziś jest święto Mamy i dzień pełen niespodzianek.

Kubuś przeciągnął się, ziewnął (mocno ziewamy, szeroko otwierając buzię).

Wstał z łóżeczka i wyjrzał przez okno, rozglądając się w różne strony (wysuwamy język do przodu , w linii prostej, kierujemy w stronę noska, na bródkę, na prawo, na lewo.)

Słoneczko pięknie świeciło – to będzie piękny dzień dla Mamy, pomyślał Kubuś i uśmiechnął się szeroko ( pokazujemy ząbki w szerokim uśmiechu).

Kubuś obudzi tatę i razem poszli do sklepu ( tup – tup – tup ).

Kupili wszystkie składniki na czekoladowe ciasto, kwiaty, baloniki i pyszne owoce na soki.

Tato położył piękny biały obrus na stole ( wysuwamy długi i szeroki język na brodę), który przedtem dokładnie wyprasował (pssssssss........). Na stole postawił ulubiony dzban Mamy z kolorowymi tulipanami. Ach, jak pięknie pachniały ( długi i głęboki wdech noskiem, długi i spokojny wydech buzią, wraz z przedłużoną artykulacją głoski aaaaa....)

Następnie przyszedł czas na upieczenie ciasta. Kubuś pod fachowym okiem taty dokładał do miski wszystkie składniki, dokładnie ucierał (sz.....sz......sz......) i mieszał ( wykonujemy okrężne ruchy mocno wysuniętym z buzi językiem – buzia szeroko otwarta) I oto już ciasto można włożyć do piekarnika ( szerokie otwieranie i zamykanie buzi.). Następnie panowie zmiksowali pomarańcze, marchewki i jabłka na pyszny sok ( brrruumm, brrruumm, brrruuumm).

Po chwili w domu zaczął się rozchodzić wspaniały zapach ( wdech noskiem i wydech buzią). Zostało jeszcze przystrojenie domu balonikami i serpentynkami ( wdech buzią – zatrzymanie powietrza przez chwilę w jamie ustnej, tzw  ,,balonik’’, wirowanie , wysuniętym z buzi językiem. Na koniec Kubuś z tatusiem posprzątali mieszkanie- odkurzyli podłogę ( oblizywanie dna jamy ustnej za dolnymi ząbkami), pościerali kurze, nawet z wysokich półek  (oblizywanie policzków od wewnątrz, górnych ząbków od wewnątrz i na zewnątrz.)

Kiedy przyszła mama z pracy, była bardzo szczęśliwa z przygotowanej niespodzianki. Zjedli pyszne ciasto ( przeżuwanie – buzia zamknięta) wypili pyszne soki (picie soku przez rurkę). Mama ucieszyła się z pięknych kwiatów. Po złożeniu Mamie pięknych życzeń, wielu uściskach i całusach ( przesyłamy całuski)  Kubuś z tatusiem zaprosili Mamę do kina, a potem poszli na spacer do kwitnącego parku.

Działalność literacko- językowa:

Rodzinna pantomima”-zabawa z wykorzystaniem techniki twórczego myślenia „język ciała”- dz. naśladuje czynności charakterystyczne dla danego członka rodziny (np. mama zmywa naczynia, tata kosi trawnik, babcia robi na drutach itd.) A rodzina odgaduje kogo dziecko przedstawia i w jakiej sytuacji.

Jak Tomek pomagał mamusi” – opowiadanie B. Formy

„Jak Tomek pomagał mamusi”
Bożena Forma

Tomek wracał z przedszkola do domu. Prawie wcale się nie odzywał. W przedszkolu pani rozmawiała z dziećmi o tym, co to znaczy być samodzielnym. Tomek potrafił pięknie złożyć swoją bluzę. Już w czasie wakacji ćwiczył to z mamusią. W przedszkolu zawsze odkładał zabawki na swoje miejsce. Ale czy tak naprawdę w domu zawsze wszystko robi sam?-Od dzisiaj będzie inaczej -postanowił. Kiedy tylko wszedł do domu równo ustawił swoje buty w przedpokoju. Poskładał ubrania, umył starannie ręce i usiadł do stołu. Podczas jedzenia wcale nie poplamił bluzy. Potem układał książki na swojej półce i pomagał mamusi w pieczeniu ciasta. Wieczorem, kiedy leżał w łóżku do pokoju weszła mamusia. Usiadła na brzegu łóżka i delikatnie pogłaskała go po głowie.-Bardzo mi dzisiaj pomogłeś. Nigdy nie myślałam, że tyle rzeczy potrafisz zrobić sam. Myślę, że zawsze mogę na ciebie liczyć. Tomkowi zrobiło się bardzo miło. -Kocham cię mamusiu. Naprawdę będę się starał.

Pytania do opowiadania:

W jaki sposób Tomek pomagał mamusi?

Jak myślisz co mogła czuć mama, gdy Tomek jej pomagał w domu?

A jak Ty pomagasz swojej mamie?

Wychowanie przez sztukę- plastyka:

Bukiet dla mamy”- praca plastyczna- już jutro  wyjątkowa okazja, aby obdarować swoją ukochaną mamę bukietem niezwykłych kwiatów, które wykonasz własnoręcznie. Użyj wyobraźni i materiałów jakie masz pod ręką. Możesz namalować kwiaty korzystając z farb, kredek, wykleić kwiaty krepą, plasteliną. Można zrobić też witraż podklejony bibułą, ale tutaj potrzebna jest pomoc taty. Na pewno bukiety będą zrobione „ z sercem” i uradują Wasze mamy.

Wychowanie przez sztukę- muzyka, taniec, śpiew:

Poniżej link do piosenki dla mamy, wsłuchajcie się uważnie i poćwiczcie, możecie opracować również układ choreograficzny:

https://www.youtube.com/watch?v=vlDHyfQ4920

Logopedia

 

 

25.05.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

I

Ćwiczenia warg

zbieranie z talerzyka za pomocą samych warg drobnych ciasteczek lub cukierków

chwytanie dolnej wargi górnymi zębami

 

rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne)

Ćwiczenia policzków

wciąganie policzków – „chudy zajączek”

powolne wypuszczanie powietrza

 

nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem

Ćwiczenia języka

opieranie czubka języka o dolne zęby, unoszenie środka języka do podniebienia miękkiego i twardego

 

„język malarzem” – język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (kropek, linii, kwadratów, trójkątów). Moczenie „pędzla” w farbie oznacza dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego. Płukanie „pędzla” to oblizywanie językiem dolnych dziąseł od wewnętrznej strony

oblizywanie czubkiem języka wałka dziąsłowego przy szeroko otwartych ustach

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

 

wykonujemy pozorne ruchy ssania cukierka leżącego w tylnej części jamy ustnej

wymawianie połączeń głosek [k], [g]  z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

Ćwiczenia oddechowe

„wyścigi samochodowe” – dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze

dmuchanie na gorącą herbatę

 

chuchanie na „zamarzniętą szybę” – mocno przedłużone chuchanie

Ćwiczenia słuchowe

rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.

rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno)

„Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje, rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, zza okna

 

22.05.2020r.- Piątek

Temat tygodnia : Nasze emocje

Witam w piękny, słoneczny, piątkowy poranek i zapraszam do zabawy.

Zapraszam dziś do ćwiczeń Metodą Ruchu Rozwijającego wg W. Sherborne. W ćwiczeniach Metodą Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne można wykorzystywać do ćwiczeń różne rekwizyty.  Dziś proponuję ćwiczenia, które wykonamy z pomocą koca lub kilka koców…

„Tunel”

Dwoje dorosłych (lub dwoje dzieci) staje naprzeciwko siebie, a pomiędzy nimi leży rozłożony koc. Stają na brzegu koca w rozkroku i łapią go za rogi łącząc je ze sobą. Powstaje trójkątny tunel (na dole przytrzymywany stopami, a na górze rękami), przez który przechodzą dzieci.

„Obręcze” 

Do tej zabawy potrzebny jest zwinięty w rulon koc, z którego tworzymy obręcz. Dzieci mogą przez tę obręcz przechodzić, albo czymś przez nią rzucać.

„Kładka” 

Zwijamy w rulon kilka koców i układamy je na podłodze jeden za drugim. Dzieci muszą przejść (na boso) po tak ułożonej kładce.

„Foczki”

Rozkładamy kocyk na podłodze, dziecko kładą się na brzegu koca, a dorosły zawija je tak, aby ramiona były na zewnątrz (dziecko jest zawinięte w koc od pach w dół). Dziecko na brzuchach poruszają się po podłodze przy pomocy rąk (jak foczki).

„Huśtawka”

Są dwa warianty tej zabawy, do każdego z nich potrzebna jest dwójka dorosłych. Rozkładamy koc na dywanie, jedno lub dwoje dzieci kładzie się na kocu, a dorośli łapią koc za rogi i bujają nim (myślę, że wiele osób pamięta tę zabawę z dzieciństwa.

Ćwiczenia oddechowe: 

Proponuję kilka ćwiczeń oddechowych w formie zabawy. Są to wierszyki, które kształtują prawidłowe nawyki oddechowe w czasie spoczynku oraz mówienia. Ćwiczenia te pogłębiają oddech, wzmacniają siłę wydechu oraz usprawniają narządy mowy.

https://view.genial.ly/5e7539f04ed9540db91943ae/presentation-oddechowe?fbclid=IwAR0JBZVkfp51MQnYfA6rbZKTbK6-jmlF0Ia5PcxEbf93DX-wuCJuG8cYMAE

Działalność zdrowotna:

„Kto może nam pomóc, gdy się boimy?”– rozmowa na temat sposobów radzenia sobie ze strachem na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Renaty Piątkowskiej ,,Zły sen”. Zachęcanie dzieci do zwracania się do innych po pomoc.

Zły sen   

Renata Piątkowska

 

Jak ja nie lubię, gdy śni mi się ten pies. Jest duży, czarny i zły. Stoi na mojej drodze i warczy. Gdy unosi górną wargę, widać białe, ostre kły. Ale najgorsze są jego oczy, niespokojne i błyszczące.

Śledzi nimi każdy mój ruch. We śnie na widok tego psa ogarnia mnie taki strach, że nie mogę uciekać ani wzywać pomocy. Mogę tylko płakać, więc robię, co mogę. Tej nocy znowu czarny pies pojawił się przede mną. Wydawał się większy i bardziej groźny niż zwykle. Przysłoniłem oczy ręką, żeby go nie widzieć, i głośno zapłakałem. Obudził mnie głos taty:– Tomku, to tylko zły sen. Już dobrze syneczku. Śnił ci się ten pies, prawda?

– Tak, to znowu on – chlipałem. – Tato, zostań ze mną. Jak będziesz blisko, to on nie wróci.

Będzie się bał – poprosiłem.

– W porządku – tata uśmiechnął się i otulił mnie pierzyną.

Bałem się tego psa, więc pomyślałem, że najlepiej będzie, jak nie zmrużę już oka do rana. Ledwo tak postanowiłem, natychmiast zasnąłem. Pies też chyba zasnął, bo tej nocy nie pojawił się już w moim śnie. Nie dał jednak o sobie zapomnieć, bo cały czas słyszałem jego ponure warczenie. Co gorsza, słyszałem je również rano, gdy się już obudziłem. Dopiero po chwili dotarło do mnie, że ten okropny dźwięk wydaje z siebie mój tata. Okryty kocem, chrapał w fotelu tuż obok mojego łóżka.

Nie do wiary, że można spać i jednocześnie tak strasznie hałasować – pomyślałem i cichutko wymknąłem się z pokoju.

W kuchni krzątała się mama. Zanim postawiła na stole śniadanie, opowiedziałem jej mój sen. Na koniec dodałem:

– Ten pies jest paskudny i nie wiem, czemu ciągle się mnie czepia.

– Wiesz, w tej sytuacji dziwię się, że nie poprosiłeś o pomoc Zmorka. – mama pokręciła głową z niedowierzaniem.

– Kto to jest ten Zmorek? – spytałem zaskoczony.

– Och, Zmorek to taka dziwna postać. Najbardziej ze wszystkiego przypomina jamnika. Wielkiego, latającego jamnika. Z aksamitnymi skrzydłami, okrągłym brzuszkiem i wąskim pyszczkiem. Nie jest piękny, ale bardzo pożyteczny. Zmorek zjada złe sny. Na zawołanie pożera je, jakby to był makaron. Wciąga koszmary i zjawy, nawet te najdłuższe i najstraszniejsze.

Mlaska przy tym i niestety czasem mu się odbija, ale wtedy po złych snach nie ma już ani śladu.

A Zmorek krótkimi łapkami gładzi brzuszek i już rozgląda się za następnym nieszczęśnikiem, którego męczą nocne zmory. Dlatego gdy następnym razem przyśni ci się ten okropny pies, to zawołaj : „Zmorku, tutaj!”, a on nadleci w jednej chwili. Zje twój zły sen, jakby to było ciastko z kremem. Wiem, co mówię, bo sama też nie raz wzywałam Zmorka i nigdy nie zawiódł.

– Tobie, mamusiu, też śnił się czarny pies? – spytałem zdziwiony.

– No, niekoniecznie pies. Śniły mi się inne okropieństwa.

–Jakie? Jakie? – chciałem wiedzieć.

Na przykład, że wygrałeś konkurs na najbardziej upartego chłopczyka na świecie. Albo, że w twoim przedszkolu wydano zakaz gotowania zupy jarzynowej, a dzieci karmiono wyłącznie chipsami i czekoladą – wyliczała mama.

– Ale to nie są żadne koszmary! Sam chciałbym mieć takie piękne sny. Dziwię się, że Zmorek w ogóle chciał je zjeść! – zawołałem.

– Jemu tam wszystko jedno. Pożarł wszystko co do okruszyny. Mlasnął jęzorem i odleciał.

Gdy mama powiedziała mlasnął jęzorem, przyszła mi do głowy pewna piękna myśl.

– Mamo, czy ten Zmorek pojawia się tylko we śnie? Czy nie mógłby przylecieć choć raz do przedszkola? Gdybym zawołał: „Zmorku, tutaj!” i pokazał mu Jolkę, dałby radę wciągnąć ją jak makaron? Bo ona ciągle pokazuje mi język, mlaska przy stole i chwali się, że już dwa razy była w szpitalu. No, jak myślisz, Zmorek mógłby to zrobić dla mnie? – spytałem z nadzieją w głosie.

– Nie, na pewno nie. On może przyjść tylko we śnie. Zje złego, czarnego psa, ale Jolki nie tknie – wyjaśniła mama.

– A tak w ogóle, to dlaczego ja nie byłem jeszcze w szpitalu? – spytałem ze złością.

Mama, zamiast odpowiedzieć po ludzku, wzniosła oczy do nieba. A ja pomyślałem, że jeśli Zmorek nie może przylecieć do przedszkola, to trudno. Za to, jeśli przyśni mi się Jolka to go zawołam i Zmorek zrobi, co do niego należy. Fajnie jest mieć takiego kolegę. Dobrze, że mama mi o nim powiedziała. Teraz nie mogę się doczekać, kiedy znowu przyśni mi się tenczarny pies.

 

 

Pytania do opowiadania:

 Jakiego snu bał się Tomek? O co chłopiec poprosił tatę, gdy obudził się w nocy, bo znów przyśnił mu się ten pies? Dlaczego, mimo że chłopiec spał z tatą, wciąż słyszał warczenie? Co poradziła Tomkowi mama na jego sen o złym psie? Co robił Zmorek? Co trzeba zrobić, by pojawił się Zmorek? Kto pomógł Tomkowi poradzić sobie ze złym snem? Jak wy radzicie sobie, się gdy boicie? 

Działalność plastyczna:

Zmorek- przyozdób według własnego pomysłu psa -jamnika ze skrzydłami, który zjadał złe sny w opowiadaniu o Tomku:

Wychowanie przez sztukę- muzyka, taniec, śpiew.

„ Piosenka o beksie”– nauka piosenki, dowolny taniec do piosenki, dostępna w linku:

https://www.youtube.com/watch?v=PeYcxLa31hY

 

Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.

„Co zrobić, gdy chce mi się płakać?”– formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci oraz słów piosenki Piosenka o beksie. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sposób społecznie akceptowalny.

Dla chętnych dzieci: „Rozśmieszamy płaczącego” – wykonywanie rozweselających okularów. Doklejanie jakieś śmiesznych elementów: krzaczaste brwi, długi nos, zwisające serpentyny.

21.05.2020r.

Temat tygodnia : Nasze emocje

„Bajkowa gimnastyka”– możecie ją wykonać w ogrodzie lub w dużym pokoju w domu

  • Czerwony Kapturek– bieg po obwodzie koła, na umówiony sygnał wykonanie skłonu raz do prawej nogi, raz do środka i raz do lewej nogi, naśladowanie Czerwonego Kapturka, który zbiera kwiaty
  • Pinokio– wykonanie pajacyków, naśladowanie skaczącego Pinokia.
  • Siedmiu krasnoludków– spacer po obwodzie koła w pozycji kucnej, z trzymaniem dłońmi za kostki, naśladowanie krasnoludków maszerujących do pracy.
  • Mała Syrenka– leżenie na plecach, równoczesne unoszenie do pionu i opuszczanie złączonych oraz wyprostowanych w kolanach nóg, naśladowanie syrenki, która pluska ogonem.
  • Kubuś Puchatek– napinanie i rozluźnianie mięśni brzucha – jak Kubuś, który jest raz głodny, a innym razem najedzony.
  • Jaś i Małgosia– stanie w parach, z twarzami zwróconymi do siebie nawzajem, chwytanie się nawzajem za ramiona i wykonanie skłonu w przód, naśladowanie dzieci, które szukają na ścieżce kamyczków wyrzuconych przez Jasia z kieszeni.
  • Kot w butach– wykonanie kociego grzbietu (naprzemienne zaokrąglanie i prostowanie pleców w pozycji podpartej w klęku).
  • Królowa Śniegu– powolny spacer po obwodzie koła, nabieranie powietrza nosem, wypuszczanie ustami, naśladowanie Królowej Śniegu, która mrozi świat swoim oddechem.

Ćwiczenia logopedyczne:

Ćwiczenia warg

-Nakładanie wargi górnej na dolną i odwrotnie.

-Wymawianie na przemian a, e.

-Rozciąganie ust jak przy uśmiechu i utrzymanie tej pozycji przez chwilę.

-Przy złączonych zębach, cofanie na przemian prawego i lewego kącika ust.

-Otwieranie zamykanie ust – kąciki ust cofnięte, wargi przylegają do zębów.

„Wąż.” zabawa utrwalająca wymowę S w izolacji

„Wąż”

Idzie sobie mały wąż i tak syczy wciąż - S S S S

Idzie sobie tenże wąż w stronę lasu sycząc wciąż - S S S S

Syczy syczy wężyk mały w syku jego urok cały – S S S S

Nikt nie syczy pięknie tak ani krowa ani szpak – S S S S

Nie potrafi tak ropucha nawet ta brzęcząca mucha – S S S S

Twe syczenie wężu mój też podziwia pszczółek rój – S S S S

Ćwiczenia głoski „s”  w sylabach otwartych i na początku wyrazów

 sa, so, se, su, sy,

sad, sala, salon, sałata, salceson, samochód, samolot, sandały, sanki, sarna, Sabina, sardynka,

sok, sowa, soda, sopel, sobota, Sopot, Solina,sokół

sen, ser, sejm, sejf, segment, seler, serial, sernik, serweta,sekunda, semafor, sekret, sekretarka, seledyn, serdelek

sum, sufit, sukienka, suwak, supeł, sumienie, surówka, sucharek,

syn, syfon, syrena, sygnał, sygnet, symbol, sylaba, Sylwia, sylwetka, sypialnia, syrop, sympatia,  

Zagadka

Na grządce posiana,

zielona zrywana,

przez ludzi, zajączki zjadana

 

ł a s t a a ………………..

Co się ze mną dzieje?” – spróbujcie udzielić odpowiedzi na pytanie, co się dzieje gdy jest Ci smutno? /czuję coś w gardle, jest mi zimno / gorąco, trzęsę się, trzęsie mi się broda, płyną mi łzy, pojawia się katar.

A czy wiecie kochani po co są łzy i skąd się biorą. Rodzice Wam, przeczytają krótką informację na ten temat.

Łzy to substancja nawilżająca i oczyszczającą, która chroni oko przed zarazkami. Łzy składają się głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych. Bez nich gałki oczne stałyby się łatwym wejściem do naszego organizmu dla groźnych bakterii. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu. Więcej łez jest produkowanych również wtedy, gdy przeżywamy silne emocje, np. smutek, radość. Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny, działa pozytywnie na organizm. Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwość płaczących. Niewątpliwie jednak płacz jest naturalną reakcją naszego organizmu.

Dobre i złe” – klasyfikowanie sposobów radzenia sobie ze złością na dobre i złe. Rodzicu odczytaj poniższe propozycje i wspólnie ustalcie, czy dane rozwiązanie jest pozytywne, czy negatywne. (Np. ktoś się z nas śmieje: bijemy go – rozwiązanie negatywne, szczypiemy – negatywne, mówimy mu coś przykrego – negatywne, odchodzimy od niego – pozytywne, odchodzimy i tupiemy w ustronnym miejscu – pozytywne itd.).

Przykładowe propozycje:

  • Mówię brzydkie słowa.
  • Szczypię kogoś.
  • Rzucam zabawkami.
  • Uderzam sam / sama siebie.
  • Czytam na osobności.
  • Układam puzzle.
  • Pcham ścianę.
  • Maluję gniew, gniotę kartkę, rwę i zapominam.
  • Zamykam oczy i liczę do 10.
  • Tańczę lub biegam.
  • Tupię jak słoń.
  • Przytulam misia.
  • Rozmawiam z panią nauczycielką.

 

 

Na zakończenie proponuję  bardzo wesołą  poprawiającą nastrój zabawę w parach – masażyki: „KWIATOWA KRAINA”

Rodzic siada z dzieckiem gdzie rodzic siedzi tyłem a dziecko wykonuje masażyk na plecach mamy lub  taty zgodnie z treścią wiersza. Następnie zamieniają się miejscami. Rodzic dalej czyta wiersz.

    W pewnej krainie gdzie świeciło słońce,

     / rysowanie słońca palcem wskazującym/

    rosły przepiękne kwiaty na łące.

    / delikatne naciskanie palcami wskazującymi  pleców w różnych miejscach/

   Okrągły środeczek i piękne płateczki,

    /  rysowanie kółka  płatków  dookoła niego/

miały też łodyżki, zielone listeczki.

   / rysowanie kreski z góry na dół , a następnie rysowanie listków/

   Deszczyk je podlewał co rano kroplami,

     / stukanie opuszkami palców o plecy/

   a wieczorem kładły się spać z owadami

    / delikatne gładzenie wierzchem dłoni po plecach z góry na dół/