Warning: copy(file:///C:/Users/Marta/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg) [function.copy]: failed to open stream: No such file or directory in /home/przedszkbi/www/plugins/content/mavikthumbnails/mavikthumbnails.php on line 401

Zdobywcy 

wychowawca Marta Haracz

pomoc nauczyciela Katarzyna Kubicz

 

 

 

 

 

 

 

 

2.03.2020

Temat: Zabawy matematyczne

AKCJA „KARTKA DLA MEDYKA”

ZAPRASZAMY WSZYSTKICH PRZEDSZKOLAKÓW DO UDZIAŁU W AKCJI. RYSUJEMY, MALUJEMY, TWORZYMY KARTKI/ RYSUNKI Z ŻYCZENIAMI, PODZIĘKOWANIAMI DLA PERSONELU MEDYCZNEGO ZA WALKĘ Z KORONAWIRUSEM. NIECH TO BĘDZIE NASZE PODZIĘKOWANIE ZA ICH TRUD I ZNAK, ŻE DOCENIAMY I JESTEŚMY IM WDZIĘCZNI. KARTKĘ MOŻNA WYKONAĆ SAMODZIELNIE BĄDŹ Z POMOCĄ RODZICA. BARDZO PROSIMY O PRZESŁANIE NA MAILA WYCHOWAWCÓW  ZDJĘCIA KARTKI. AKCJA TRWA OD PONIEDZIAŁKU 06.04.2020- 08.04.2020R.  DZIAŁAJMY!

ZACHĘCAM DO PRZESYŁANIA ZDJĘĆ NA ADRES Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

07.04.2020

Ćwiczenia logopedyczne

,,Wskakujemy do swoich norek. Drżymy ze strachu. A tymczasem zły wilk krąży dookoła Waszych norek - tak, jak to robi nasz język. Krążymy językiem wewnątrz buzi, raz w jedną stronę, raz
w drugą. Znalazł szparę, próbuje się przez nią przecisnąć (czubek języka przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Nie dał rady. Teraz próbuje jedną łapą, drugą (czubkiem języka wypychamy najpierw jeden, potem drugi policzek). Nie udało mu się. Zniechęcony wrócił do lasu, a zajączki znowu wesoło hasają po łączce”.

"Wyścig jajek"

Rodzic z dzieckiem przenoszą na łyżkach jajka do koszyczk wielkanocnego

Wielkanoc

 

Właśnie chciałam obejrzeć książkę z obrazkami, gdy usłyszałam dzwonek do drzwi.

– Tolu! Chodź szybko – krzyknęła mama – babcia przyjechała na święta!

– Dzień dobry, dzień dobry, dzień dobry – tubalnym głosem wołała babcia z przedpokoju.

– Czas rozpocząć świąteczne przygotowania! Co wy na to?–powiedziała babcia,patrząc po kolei na każdegoz nas.

– Wspaniale! – krzyknęłam – będę mogła ci pomagać?

– Oczywiście, Tolu, ty, mama i tata. Wszyscy razem się za to zabierzemy. Mamy na to cały

tydzień.

– No i proszę – zaśmiał się tata – babcia przejęła dowodzenie.

I tak się zaczęła wielkanocna przygoda. Najpierw sadziłyśmy rzeżuchę. Na talerzu w kwiatkirozsypałam ziemię i wysypałam maleńkie brązowe ziarenka. Potem całość podlałam wodą.

– Tylko pamiętaj, żeby podlewać codziennie – ostrzegła mama – inaczej rzeżucha nie zdąży

wyrosnąć do świąt.

Później przyszedł czas na malowanie pisanek. Najpierw tata zrobił wydmuszkiz jajek. Aż cały był czerwony na buzi od tego dmuchania, a potem zabraliśmy się za malowanie. Pisanki maluje się na sto sposobów. Można malować farbkami, można pisakami,można poprzyklejać do nich różne rzeczy. Najważniejsze to nie zgnieść wydmuszki. Aleczasami wydmuszka pęka. W zeszłym roku bardzo się tym martwiłam. Teraz jestem już dużai się nie martwię, bo zawsze można zrobić nową pisankę.

Kiedy mieliśmy już cały koszyk kolorowych pisanek, przyszedł czas na świąteczne wypieki.

Pieczenie nie jest wcale łatwe. Ręce bardzo szybko oklejają się mąką i można pobrudzić

całą kuchnię i fartuszek. I powiem wam, że bardzo szybko byłam cała ubrudzona mąką i klejącym ciastem.

– Nie przejmuj się, Tolu – powiedziała babcia, widząc moją zmartwioną minę. – Bardzo dobrze

nam pomagasz i najważniejsze, że się uczysz przygotowywać święta. To bardzo ważne!

Później babcia umyła mi ręce i buzię i zdjęła fartuszek.

– A teraz mam coś dla ciebie – mrugnęła do mnie i zaprowadziła mnie do tego wielkiego

kosza, który przyniosła.

– Proszę, to dla ciebie – powiedziała i podała mi wielką księgę z kolorowymi obrazkami. – To

książka o świątecznych zwyczajach.

Pobiegłam do pokoju i zaczęłam ją przeglądać razem z zabawkami. A tam samecudeńka! Wycinankowi chłopcy i wycinankowe dziewczynki w kolorowych spódnicach biegają

po kartkach! Niosą wysokie kolorowe palmy zrobione z malowanej trawy i kwiatów. A każda

palma ledwo co mieści się na kartce.

– To Niedziela Palmowa – powiedział tata, który dosiadł się do nas na chwilę.

– A tu zobacz! Dzieci idą ze święconką do kościoła – dodał.

I rzeczywiście, na obrazku dzieci niosły małe koszyczki przykryte białymi serwetkami.

– O, a tu pisanki,  a to stół na niedzielne wielkanocne śniadanie – pokazał tata.

– Jest babka i mazurek, i baranek, i szynka, i pisanki, i kiełbaski, i inne przysmaki. A tu dalej

drzewa pełne małych zielonych pączków, z których lada moment rozwiną się liście.

– A to lany poniedziałek – zaśmiał się tata. – Wycinankowi chłopcy oblewali wycinkowe

dziewczynki wycinankową wodą, a one śmiały się, uciekały tak szybko, że omal nie wypadły

z książki.

– Dosyć tego oglądania! Muszę pomóc mamie i babci – powiedział tata i wyszedł z pokoju.

– O, to mi się podoba – powiedział, zerkając z półki porcelanowy słoń. – Takie polewanie.

Bardzo lubię polewanie wodą.

– Ja tam wolę palmy – powiedziała pluszowa żyrafa. – Są takie wysokie jak ja!

– A ja najbardziej lubię baranka – powiedział pluszowy baranek.

– A ty, Tolu – spytała żyrafa – co najbardziej lubisz w tych świętach?

– To, że w ogóle są i że babcia przyjechała – powiedziałam – i że wszyscy jesteśmy razem.

Kiedy zasypiałam, wszystkie zabawki opowiadały sobie, co najbardziej lubią w święta wielkanocne.

Jedynie mały pluszowy zajączek nic nie mówił, tylko uśmiechał się tajemniczo.

 

 

W TYM TYGODNIU SADZIMY RZEŻUCHĘ:)

 

 

 

7.04.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

V

Ćwiczenia warg

przesadna realizacja głosek A-U-A-U-A-U, E-O-E-O-E-O

wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust: kozy – me, me; barana: be, be; kurczątka: pi, pi; śmiechu: hi, hi; straży pożarnej: eo, eo, eo

przeciągłe wymawianie iii iii

Ćwiczenia policzków

nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza

nadymanie policzków

naprzemiennie „gruby miś” – „chudy zajączek”

 

Ćwiczenia języka

kląskanie językiem – naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk

„liczenie zębów” – dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie

wypychanie czubkiem języka dolnych zębów

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

kilkakrotnie wymawiamy głoski: [k], [g], a następnie ich połączenia w otoczeniu samogłosek ustnych i nosowych np. "gą”, "ką”, "gę”, "kę”, "go”, "ko”, "gu”, "ku”, "og”, "ok”, "uk”, "ug”. Pamiętamy o możliwym jak najszerszym otwieraniu ust

picie przez słomkę gęstych napojów (jogurt, rozwodniony kisiel)

Ćwiczenia oddechowe

„wyścigi samochodowe” – dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze

zawody „kto dmuchnie dalej” – zdmuchiwanie kulek waty z ręki

dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki

Ćwiczenia słuchowe

rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno)

rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika

 

Body parts

 

 

 

 

1. "How many fingers do you have?" - piosenka dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=gKPyO2vJEME&feature=emb_logo

 

 
2. "Hokey Pokey,Shake" - piosenka i taniec dla dzieci.

 

 
 

 

3. Świetną propozycją jest też książka Erica Carle’a, From Head to Toe:
 
 
Tutaj znajdą Państwo nagranie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


A teraz- ,,ecie - pecie - dziećmi znów zostaniecie".

 

 

06.04.2020r Wielkanoc już blisko

-  „Języczek wędrowniczek”-  ćwiczenia wymowy.

-Kurki - zabawa ruchowa, dziecko naśladowanie ruchem kurczątko, na sygnał naśladuje głos wymawiając sylaby ko, ko, ko

Wielkanocny zajączek- wykonanie zajączka z talerzyka jednorazowego.

Potrzebne są:

- talerzyk jednorazowy

- klej

- flamaster

- nożyczki

 

https://dzieciakiwdomu.pl/wp-content/uploads/2017/02/14zajaczek-z-papierowego-talerzyka-6.jpg

- Gdzie jest jajko?- doskonalenie umiejętności orientacji w przestrzeni(chowamy jajko, dzieci szukają, określają jego położenie)

 

- Wielkanocny eksperyment - potrzebny ocet i jajko

https://view.genial.ly/5e81be28aafed90da9bd30da/presentation-2-z-wizyta-u-wielkanocnego-zajaczka?fbclid=IwAR3RtFOoTl5oKHyzRPnChR5_mMbOFVcEzdAIzOy2M17js2FQG35NPhBEMuk

- Jajko - pokoloruj, ćwiczenia manualne.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pisanka-do-kolorowania/

„Ile jajek jest w koszyki”- przeliczanie jajek w zakresie dostępnym dzieciom

 

 

 

6.04.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

V

Ćwiczenia warg

układanie warg jak przy [u], a następnie [i]: u – i –u – i – u – i

„żabka” – naprzemienne zamykanie i otwieranie środkowej części warg przy zaciśniętych kącikach

rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne)

 

Ćwiczenia policzków

naprzemiennie „ gruby miś” – „chudy zajączek”

nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

nadymanie policzków – „gruby miś”

Ćwiczenia języka

naprzemienne dotykanie czubkiem języka, przy otwartych ustach, górnych i dolnych dziąseł od wewnątrz

lizanie językiem wewnętrznej powierzchni zębów i dziąseł

 

kształtowanie umiejętności głośnego ssania cukierka, środek grzbietu języka całkowicie przylega do podniebienia twardego

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

zasysanie słomką przedmiotów (skrawków papieru itp.) i przenoszenie ich na inne (najlepiej dość odległe) miejsce, np. z jednego końca stołu na drugi

wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej

picie gęstych napojów przez słomkę (jogurt, rozwodniony kisiel)

Ćwiczenia oddechowe

dmuchanie koralików

 

rozdmuchiwanie za pomocą słomki ziarenek kaszy, ryżu, soli

rozdmuchiwanie wacików, pomponików, piórek, konfetti

Ćwiczenia słuchowe

„Zaczarowane pudełko” – prezentujemy dziecku przedmioty wydające dźwięk (np. dzwonki, grzechotka, grzebień) i wkładamy je do pudełka. Odtwarzamy dźwięk któregoś z przedmiotu. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który to przedmiot

„Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzamy pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczymy różne przedmioty po podłodze np. piłki, kasztana, kamienia. Dziecko rozpoznaje odgłos

wyklaskujemy prosty rytm – dziecko odtwarza usłyszany rytm. Można też użyć bębenków, dzwonków czy garnka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.04.2020

Temat:W wiejskim gospodarstwie- Traktor

Poranne zabawy ruchowe nr 15.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 15– kształtowanie wyobraźni, równowagi oraz poczucia własnego ciała, kształtowanie mięśni grzbietu i nóg.

„Odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka” – rozwiązywanie zagadek słuchowych: kura, koń, krowa, baran, indyk, kaczka.

https://www.bing.com/videos/search?q=tekst+kaczka+dziwaczka+you+tube&docid=608000161351074070&mid=4988DB40F018A44CA67B4988DB40F018A44CA67B&view=detail&FORM=VIRE

Słowa piosenki "Kaczka Dziwaczka:

https://youtu.be/tj2ccM-9kF0- odgłosy zwierząt wiejskich

Traktor do druku 

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/traktor-rolniczy

 

 

 

02.04.2020

„Krowy i motyle” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

„Wiosenny berek” – zabawa ruchowa w ogrodzie przedszkolnym.

„Dzień i noc” – zabawa ruchowa.

„Jestem samodzielny” – kształtowanie samodzielności. Dzieci starają się samodzielnie ubierać zgodnie z porą roku i pogodą panującą na dworze.

Kaczka Dziwaczka– praca z wierszem J. Brzechwy.

„Kaczka pstra” – zabawa dydaktyczna; porównywanie liczebności zbiorów; odwzorowywanie ilości przy pomocy zbiorów zastępczych.

Jan Brzechwa

 

Kaczka dziwaczka

Nad rzeczką opodal krzaczka
Mieszkała kaczka-dziwaczka,
Lecz zamiast trzymać się rzeczki
Robiła piesze wycieczki.

Raz poszła więc do fryzjera:
"Poproszę o kilo sera!"

Tuż obok była apteka:
"Poproszę mleka pięć deka."

Z apteki poszła do praczki
Kupować pocztowe znaczki.

Gryzły się kaczki okropnie:
"A niech tę kaczkę gęś kopnie!"

Znosiła jaja na twardo
I miała czubek z kokardą,
A przy tym, na przekór kaczkom,
Czesała się wykałaczką.

Kupiła raz maczku paczkę,
By pisać list drobnym maczkiem.
Zjadając tasiemkę starą
Mówiła, że to makaron,
A gdy połknęła dwa złote,
Mówiła, że odda potem.

Martwiły się inne kaczki:
"Co będzie z takiej dziwaczki?"

Aż wreszcie znalazł się kupiec:
"Na obiad można ją upiec!"

Pan kucharz kaczkę starannie
Piekł, jak należy, w brytfannie,

Lecz zdębiał obiad podając,
Bo z kaczki zrobił się zając,
W dodatku cały w buraczkach.
Taka to była dziwaczka!

Zobacz obraz źródłowyZobacz obraz źródłowy

1.04.2020

Temat kompleksowy:ZWIERZĘTA W GOSPODARSTWIE

„Rzuć i złap” – Dzieci trzymają w ręku papierową kulę z gazety lub woreczek. Na sygnał N.
podrzucają ją wysoko do góry i starają się złapać. Dla utrudnienia dzieci mogą wyrzucać kulęZobacz obraz źródłowy
zza pleców i łapać z przodu.

„Jestem samodzielny” – kształtowanie samodzielności. Dzieci starają się samodzielnie ubierać zgodnie z porą roku i pogodą panującą na dworze „Zwierzęta na wsi” – memory, dobieranie par takich samych obrazków przedstawiających zwierzęta z gospodarstwa wiejskiego.

Przytul psa

Cześć, opowiem wam dzisiaj o tym, jak w naszym domu zamieszkał Uszatek. Uszatek jest

psem. Kundelkiem. Ma wielki apetyt i bardzo psoci.

W sobotę pojechałem z dziadkiem do weterynarza. Babciny kot, zwany Panem Łasuchem, najadł się tak bardzo, że trzeba było dać mu specjalną tabletkę, bochyba by pękł.Weterynarz zbadałPana Łasucha, pogroził mu palcem i zapisał lekarstwo. Rozglądałem się ciekawie po gabinecie i  nagle zobaczyłem klatkę, a w niej małego psa. Ale jaki to był pies! Mały, bardzo chudyi bardzo śmieszny. Miał brązową sierść, cienki ogon, chude łapki i olbrzymie uszy.

– Kto to jest? – spytałem zaciekawiony.

– To szczeniak znaleziony tydzień temu w lesie – powiedział weterynarz- będę go musiał oddać

niedługo do schroniska.

– Dziadku! – poprosiłem – czy możemy go zatrzymać?

Dziadek spojrzał na mnie bardzo poważnie.

– Pies to odpowiedzialność, Tomku – powiedział. – A ja nie mogę decydować o takich sprawach.

Musisz porozmawiać z tatą i mamą.

Kiedy wróciliśmy, o niczym innym nie mówiłem, tylko o psie. I o tym, że go chcę. Rodzice

zaczęli mi tłumaczyć, że pies to nie zabawka, że trzeba z nim wychodzić na spacery. Że to żywe

stworzonko, którym trzeba się opiekować i jak się go weźmie, to na zawsze.

– Ale ja będę się nim opiekował! – zawołałem. – Będę z nim wychodził na spacery! On jest

taki mały i smutny! Proszę! Zabierzmy go do domu!

Tata z mamą poszli na chwilę do kuchni. A kiedy wrócili, tata powiedział:

– Pojedziemy zobaczyć, co to za pies, i zadecydujemy na miejscu.

Weterynarz tylko się uśmiechnął i pokiwał głową, kiedy zobaczył całą naszą rodzinęw drzwiach gabinetu. Szczeniak siedział na podłodze i patrzył na nas, jakby pytał, co z nim

będzie.

– O, jaki uszatek – zaśmiała się mama. – Jaki brzydal! Jaki słodki!

I wzięła go na ręce.

– Śmieszny jesteś, wiesz? – pogłaskała psiaka.

A ten polizał ją po rękach i zamachał ogonem.Dziadek i tata westchnęli zgodnie. I tak Uszatek zamieszkał z nami. Ale to nie koniec historii.Kilka dni później wstałem rano i zobaczyłem, że mój ulubiony miś ma urwaną łapkę. Uszateksiedział przy nim zadowolony z siebie i machał ogonem. Z pyska wystawał mu kłębek waty.

– Uszatku, coś ty zrobił! – rozpłakałem się. – Zniszczyłeś mi misia!

Wziąłem zabawkę do ręki i pobiegłem z płaczem do mamy.

– Nie chcę już psa! – płakałem. – Zniszczył mi misia. Zabierzcie go z powrotem do weterynarza!

– Ależ Tomku – powiedziała mama – przecież twierdziłeś, że będziesz się Uszatkiem opiekował

już zawsze.

– Ale teraz już nie chcę – odwróciłem się i pobiegłem do siebie.

– Nie lubię cię – powiedziałem do Uszatka, który leżał przestraszony pod szafą – zniszczyłeś

mi misia.

– Ale to ty zostawiłeś mnie na podłodze – burknął miś.

– A poza tym jak byłeś taki mały jak Uszatek, też niszczyłeś zabawki – dodał z półki zepsuty

plastikowy kosmonauta. – A Uszatek to jeszcze maleńkie dziecko.

Zrobiło mi się głupio

– Chodź, Uszatku – chlipnąłem – wcale nie chcę cię oddać.

Tak. Uszatek psoci. Ale bardzo go lubimy. Lubi gryźći uczy się wyć, kiedy śpiewają w telewizji. No i czasami robi w domu siusiu i szybko trzeba sprzątać.Pogryzł nam trochę rzeczy i trzeba było kupić wszystkim nowe kapcie.Podobno rosną mu zęby. Czasami nie chce się mi z nimwychodzić na spacery, ale rodzice mówią, że jak się ma psa, to trzeba o niego dbać. I wychodzimy

razem. Mama, tata, Uszatek i ja. A miś zamieszkał na wyższej półce. Tak na wszelkiwypadek.

Praca plastyczna dla chętnych:) Cekam na efekty i zdjęcia na emeila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. zapraszam

  • Zobacz obraz źródłowy
  • https://miastodzieci.pl/kolorowanki/piesek-do-skladania/

 

Wtorek 31.03.2020

1. W zagrodzie Małgosi – bajeczka ortofoniczna.
Nauczyciel czyta treść bajeczki, a dzieci naśladują odgłosy zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da

Co nam dają zwierzęta? – zabawa dydaktyczna.
Dzieci losują z koszyka poszczególne produkty takie jak: mleko, ser, jajka, wełna, szynka, piórko. Rozpoznają je po dotyku, nazywają i odpowiadają na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.

Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Nauczyciel mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.

1. „Spacer w ogrodzie” – na przestrzeni, w której odbywa się zabawa (w sali, na korytarzu, boisku) uczestnicy przygotowują swoje „domki”, w których mogą się swobodnie zmieścić. Mogą być to pętle ze skakanek lub szarf. Na hasło: Dzieci na spacer wszystkie przedszkolaki rozbiegają się po sali / boisku. W czasie, gdy swobodnie biegają, N. woła: Dzieci do domu. Wówczas każde dziecko jak najszybciej stara się dotrzeć do własnego domku.
2. „Wyścigi rzędów” – dzieci ustawione w dwóch rzędach obiegają dookoła chorągiewkę, stają na końcu. Wygrywa ten rząd, który pierwszy wykona zadanie. Zamiast biegania N. może zaproponować skoki obunóż.
3. „Porządki” – N. robi tor przeszkód, na którym układa różne rekwizyty, np. woreczki, laski gimnastyczne, piłki, szarfy. Dzieci po kolei przemieszczają się tak, by nie dotknąć rekwizytów.

Propozycja wykonania zwierzątek w prosty sposób:)

JĘZYK ANGIELSKI 31.03.2020r

weather

Mimo, że teraz pogodę oglądamy najczęściej przez okno, to zawsze możemy o niej pośpiewać.
Oczywiście po angielsku! Tu znajdziecie Wasze ulubione piosenki o pogodzie:
 Pogoda - słówka:
How’s the weather? - Jaka jest pogoda?
It’s cloudy. - Jest pochmurnie.
It’s cold. - Jest zimno.
It’s foggy. - Jest mgliście.
It’s hot. - Jest gorąco.
It’s raining.  - Pada deszcz.
It’s snowing. - Pada śnieg.
It’s stormy. - Jest burzowo.
It’s sunny. - Jest słonecznie.
It’s windy. - Jest wietrznie.
Piosenki:
 Karta pracy: pokoloruj obrazki:

 

 

31.03.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

V

Ćwiczenia warg

cmokanie ustami w różnym ułożeniu

nakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie

zwijanie warg do wewnątrz

 

Ćwiczenia policzków

nadymanie policzków – „gruby miś”

nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem

wciąganie policzków

Ćwiczenia języka

„język na gumce” – przyklejenie powierzchni języka do podniebienia twardego i jednoczesne poruszanie żuchwą w górę i w dół

„leniwy języczek” – układanie szerokiego języka na dnie jamy ustnej i przy lekko otwartej buzi

 

lizanie językiem wewnętrznej powierzchni zębów i dziąseł

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

unosimy i opuszczamy podniebienie miękkie, podczas szerokiego otwarcia jamy ustnej przed lustrem. Mówimy: a aaa, aaaaa

wymawianie połączeń głosek [k], [g]  z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

Ćwiczenia oddechowe

puszczanie baniek  mydlanych

dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę

udawanie konia: hihihiihihihihih

 

Ćwiczenia słuchowe

„Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, zza okna

„Zaczarowane pudełko” – prezentujemy dziecku przedmioty wydające dźwięk (np. dzwonki, grzechotka, grzebień) i wkładamy je do pudełka. Odtwarzamy dźwięk któregoś z przedmiotu. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który to przedmiot

„Memory słuchowe” – do jednakowych, nieprzezroczystych pojemników wsypujemy np. nakrętki, ziarenka siemienia lnianego, grochu, fasoli. Powinny być po dwie takie same zawartości w pojemnikach. Dziecko potrząsając kolejno każdym pojemnikiem odnajduje pary. Na koniec może sprawdzić zawartość pojemników

}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 

Poniedziałek 30.03.2020

 

Temat: Zwierzęta n wiejskim podwórku

1. "Na wiejskim podwórku" bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz

Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…

2. " W zagrodzie Małgosi"-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej

Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.

3.  „Na wiejskim podwórku”- zmodyfikowany wiersz S. Kraszewskiego.

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa- łaciate cielątko
Koń- brązowe źrebiątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa- łaciate cielątko
Koń- brązowe źrebiątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda prowadziła swoje dzieciątko!
Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konna furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz zrobić mamy?”

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowa- łaciate cielątko
Koń- brązowe źrebiątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Znalazło mamę każde dzieciątko!
 
Piosenki:
 
1.  "Stary Donald farmę miał"
 
Zabawy ruchowe:
 
1. "Koniki"
 
Ruchy wykonywane do słów piosenki, którą znajdziesz .Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
Konik skacze sobie: hop, hop, hop
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!
 
 
 
2. „Naśladujemy zwierzęta”
 
Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze nauczyciel pokazuje obrazek zwierzęcia. Dzieci naśladują sposób jego poruszania się oraz głos, jaki wydaje. Dźwięk tamburynu jest sygnałem do ponownego swobodnego ruchu.
 
3. " Zawody młodych zwierzątek"
 
 Dzieci otrzymują emblematy z wizerunkami młodych zwierząt hodowlanych: źrebie, ciele, prosię, kurczę. Na środku dywanu stoi krzesło. Dzieci maszerują do melodii utworu " Szybko, wolno". Na pauzę w muzyce i hasło n-l, dotyczące nazwy danego zwierzęcia, dzieci, które maja z nim emblemat, muszą jak najszybciej zająć miejsce na krzesełku. Punkt otrzymuje dziecko, które jako pierwsze usiądzie na krześle. Bawimy się do 3 lub 5 punktów zebranych przez jedno dziecko.
 
Zabawy słuchowe, oddechowe, analizy i syntezy wyrazu, usprawniające aparat mowy.
 
1." Dzień dobry zwierzątka- zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy
 

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę)i głośno zapiał - kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!!Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!!Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!!Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała - muu, muu!!A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

Jak wykonać różne zwierzęta- papieroplastyka

https://www.facebook.com/100260398025546/posts/155621092489476/ 

 

 

 

30.03.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

V

Ćwiczenia warg

rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne)

cmokanie ustami w różnym ułożeniu

 

zbieranie wargami z talerzyka ciasteczek, chrupek, owoców samymi wargami bez pomocy rąk

Ćwiczenia policzków

wciąganie policzków

powolne wypuszczanie powietrza

 

nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

 

Ćwiczenia języka

„leniwy języczek” – układanie szerokiego języka na dnie jamy ustnej i przy lekko otwartej buzi

liczenie językiem dolnych zębów od wewnątrz.

naprzemienne dotykanie czubkiem języka, przy otwartych ustach, górnych i dolnych dziąseł od wewnątrz

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

wypowiadanie: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

„Chrapanie” na wdechu i wydechu

Ćwiczenia oddechowe

udawanie konia: hihihiihihihihih

puszczanie baniek  mydlanych

 

rozdmuchiwanie za pomocą słomki ziarenek kaszy, ryżu, soli

Ćwiczenia słuchowe

rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

„Memory słuchowe” – do jednakowych, nieprzezroczystych pojemników wsypujemy np. nakrętki, ziarenka siemienia lnianego, grochu, fasoli. Powinny być po dwie takie same zawartości w pojemnikach. Dziecko potrząsając kolejno każdym pojemnikiem odnajduje pary. Na koniec może sprawdzić zawartość pojemników

„Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzamy pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczymy różne przedmioty po podłodze np. piłki, kasztana, kamienia. Dziecko rozpoznaje odgłos.

INTEGRACJA SENSORYCZNA

30.03.2020r.

Usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego

  • skoki obunóż w miejscu, do tyłu do przodu, do tyłu, na boki
  • przeskakiwanie z nogi na nogę
  • w siadzie kręcenie się w kółko na pośladkach
  • ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach wahadłowe ruchy głową
  • skłony, skręty i kręcenie głową
  • marsz z wymachami rąk i nóg
  • skoki pajacyka
  • przewroty w przód i w tył

 

Usprawnianie małej motoryki i grafomotoryki

  • zakręcanie i odkręcanie nakrętek od słoików i butelek
  • spinanie kartek za pomocą zszywacza
  • kreślenie na tablicy kredą, pędzlem umoczonym w wodzie
  • wodzenie palcem po wzorach, szlaczkach
  • malowanie palcami ,malowanie gąbką, watą

 

 

 

 

 

 

27.03.2020

Witam w słoneczny piątek

Gdacze kura – kodkodag, kooo, kooo (uczymy dzieci k gardłowego)

Zniosę jajko, ko, ko, ko.

Gęga gąska – gę, gę, gę,

I w wodzie przegląda się.

Woła indyk: gulll, gulll, gulll,

W skrzydłach swych odczuwam ból.

Miauczy kotek – miau, miau, miau,

Mleko bym w miseczce chciał.

Krowa ryczy też z daleka – muuu, muuu, muuu,

Zaraz dam kotkowi mleka – muuu, muuu, muuu.

Pies biega w koło – hau, hau, hau;

Wszystko pod kontrolą – hau, hau, hau;

Pilnuję, bo zwierząt wiele, hau,

Jestem waszym przyjacielem – hau, hau, hau!

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych,  lekkie przedmioty (np. piłeczki pingpongowe, piórka)
1. „Wdech i wydech” – dzieci stoją w kręgu. N. wydaje komendę: W prawo zwrot!, przedszkolaki jeden za drugim maszerują dookoła sali. Gdy wspinają się na palce i unoszą ręce, robią wdech nosem, gdy opuszczają ręce i całe stopy – wydech ustami. Ćwiczenie należy powtórzyć kilkukrotnie.
2. „Dmuchanie” – N. rozdaje dzieciom lekkie przedmioty (np. piłeczki pingpongowe, piórka) i demonstruje dmuchanie ciągłym strumieniem. Następnie dzieci dmuchają tak, by wprawić przedmioty w ruch.
3. „Zamarznięta dłoń” – chuchanie na dłonie.
4. Ćwiczenia relaksacyjne – dzieci w siadzie skrzyżnym robią wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód. Ćwiczenie należy powtórzyć kilkukrotnie

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY Maszeruje wiosna piosenka

INTEGRACJA SENSORYCZNA

27.03.2020r.

Ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe:

  • zabawa w robienie orłów na śniegu w pozycji leżącej
  • unoszenie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi w leżeniu na plecach
  • chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą ręką prawej pięty w leżeniu na plecach
  • dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana
  • skoki pajacyka.

Usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego:

  • turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż ciała
  • podskoki, obroty, kontrolowane upadki na materacu
  • zabawy w przepychanie i siłowanie się
  • w leżeniu na plecach dociskanie kolan do klatki piersiowej.

Usprawnianie układu słuchowego:

  • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższe¬go otoczenia i ich lokalizacja (szmery, szelesty, stuknięcia, odgłosy kroków, pojazdów itp.)
  • różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody (zwierząt, ptaków, szum deszczu itp. — nagrania magnetofonowe i płyty).

26.03.2020

Na dzień dobry kreatywne zabawy polecam!

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/01/zabawy-dla-2-3-latka/

Zabawy dźwiękonaśladowcze

Czerwone mam nogi – kle, kle, kle;

Czerwone ostrogi – kle, kle, kle, (ostroga, to tylny pazur ptaka)

Długie dzioby mamy – kle, kle, kle,

Jesteśmy bociany – kle, kle, kle.

Zielony kubraczek – kum, kum, kum,

Brązowy serdaczek – kum, kum, kum.

Mamy cztery łapki  – kum, kum, kum,

My jesteśmy żabki  – kum, kum, kum.

Komary – to my – bzz, bzz, bzz,

Ganiamy, was, latamy – bzz, bzz, bzz,

A wy uciekacie – bzz, bzz, bzz,

Złapać się nie dacie – bzz, bzz, bzz.

Logopedia

 

 

 

26.03.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

REWALIDACJA – ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

gr.

V

Ćwiczenia warg

zbieranie wargami z talerzyka ciasteczek, chrupek, owoców samymi wargami bez pomocy rąk

rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne)

„żabka” – naprzemienne zamykanie i otwieranie środkowej części warg przy zaciśniętych kącikach

Ćwiczenia policzków

nadymanie policzków

nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza

nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę

Ćwiczenia języka

kształtowanie umiejętności głośnego ssania cukierka, środek grzbietu języka całkowicie przylega do podniebienia twardego

„koci grzbiet” – wypychanie dolnych zębów językiem i wyginanie jego grzbietu ku górze

„język na gumce” – przyklejenie powierzchni języka do podniebienia twardego i jednoczesne poruszanie żuchwą w górę i w dół

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

wymawianie połączeń głosek [k], [g]  z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

„Chrapanie” na wdechu i wydechu

głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie

Ćwiczenia oddechowe

udawanie śmiechu w różnych tonacjach, na przemian głośno i cicho hhiiiii, hhiiiii, hhiiiii

rozdmuchiwanie wacików, pomponików, piórek, konfetti

puszczanie baniek  mydlanych

 

Ćwiczenia słuchowe

wyklaskujemy prosty rytm – dziecko odtwarza usłyszany rytm. Można też użyć bębenków, dzwonków czy garnka

szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika

 

rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

INTEGRACJA SENSORYCZNA

26.03.2020r.

Ćwiczenia małej motoryki i grafomotoryki:

  • przeciąganie liny
  • nakładanie makaronu, korali na patyk, sznurek
  • wrzucanie monet do skarbonki
  • składanie i rozkładanie papieru
  • spacerowanie palcami po stole.

Układ wzrokowy:

  • zabawa lupą, lornetką, szkłem powiększającym
  • obwodzenie palcami przedmiotów o różnym kształcie
  • wodzenie wzrokiem za źródłem światła ( latarka) przy jednoczesnym przechodzenie ze stania na palcach do stania na pietach, lub podczas siadu i delikatnego podskakiwania na piłce.

Układ dotykowy:

  • wyklejanie z plastelin, ciastoliny leżącej ósemki
  • różnicowanie szczypania, drapania, opukiwania, oklepywania
  • stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepłych i zimnych butelek wypełnionych wodą na dłonie, stopy, stawy.

 

Język angielski - zwierzęta na wsi - 26.03.2020r.

 

 

 

 

 

Czas w domu można wykorzystać na powtórzenie poprzednich tematów z języka angielskiego oraz na naukę nowych słówek. Chciałabym zaproponować Państwu kilka piosenek, filmików oraz kart pracy związanych ze zwierzętami na wsi. Życzę miłej zabawy :)

1. Kids Songs:  Five Little Ducks - Piosenka po angielsku: Pięć małych kaczek.

https://www.youtube.com/watch?v=pZw9veQ76fo

2. Animal coloring pages: duck - kolorowanka: kaczka.

Matematyka do wykorzystania w domu

Figury geometryczne

Zacznijmy od figur geometrycznych płaskich takich jak koło, kwadrat, trójkąt. Na początku należy je maluchowi narysować na kartce, nazywając je, a następnie prosić o wskazanie konkretnych figur. Dzięki temu 3-latek nauczy się je rozpoznawać i właściwie nazywać. Potem poprośmy malucha, aby sam narysował konkretne figury. Chciałabym zaznaczyć, iż 3 latek nie odróżni prostokąta od kwadratu jest to jeszcze dla niego pojęcie zbyt abstrakcyjne, dlatego należy przyjąć umowną nazwę dla figury zbliżonej do kwadrato-prostokąta nazywając ją albo kwadratem, albo prostokątem. O ile koło narysuje linią ciągłą bez problemu to kwadrat będzie rysował stawiając kreski, które postara się połączyć, stąd też rogi najczęściej się krzyżują. Największy wysiłkiem będzie narysowanie trójkąta, maluch szybciej nauczy się rozpoznawać trójkąt niż go rysować. Bardzo długo dla dziecka trójkątem będzie również wielokąt, ze względu na swoją kanciastość. Pojęcie boków, kątów i wierzchołków, długo będzie stanowić wielką niewiadomą.

Warto również przy każdej okazji uzmysławiać maluchowi, że matematyka nas otacza i w domu, na spacerze w sklepie pokazywać przedmioty zbliżone do figur geometrycznych jak jabłko, dynia, stół, okno, szafa…

Łączenie podobnych figur

Gdy trzylatek nauczy się rozpoznawać figury (niekoniecznie je rysować), możemy wprowadzić kolejny element do naszych potyczek matematycznych polegający na szukaniu i łączeniu podobnych figur. Zanim przejdziemy do zabawy należy wcześniej przygotować kartki, na których przyklejamy koła w różnych, ale powtarzających się kolorach. Potem prośmy, aby dziecko najpierw pokazało wszystkie czerwone kółeczka a następnie połączyło je ze sobą itd.

Zabawę tą proponuję zacząć od łączenia dwóch kół w tym samym kolorze, czyli tzw. pary, choć pojęcie pary jest jeszcze dla 3-latka bardzo abstrakcyjne. Potem stopniowo można wprowadzić więcej kół do łączenia w tym samym kolorze, z doświadczenia jednak wiem, że przy 5 kołach zaczyna się gubić. Następnie można mieszać ze sobą koła z kwadratami i trójkątami.

 

 

 

Narzędzia ogrodnicze, Łopata - kolorowanki, malowanki dla dzieci do drukowania

Narzędzia ogrodnicze, Motyka - kolorowanki, malowanki dla dzieci do drukowania

Email to kontaktu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Tematyka: Narzędzia ogrodnicze

Wiosenne porządki
Jan Brzechwa

Wiosna w kwietniu zbudziła się z rana,
Wyszła wprawdzie troszeczkę zaspana,
Lecz zajrzała we wszystkie zakątki:
- Zaczynamy wiosenne porządki.

Skoczył wietrzyk zamaszyście,
Poodkurzał mchy i liście.
Z bocznych dróżek, z polnych ścieżek
Powymiatał brudny śnieżek.

Krasnoludki wiadra niosą,
Myją ziemię ranną rosą,
Chmury, płynąc po błękicie,
Urządziły wielkie mycie,
A obłoki miękką szmatką
Polerują słońce gładko,
Aż się dziwią wszystkie dzieci,
Że tak w niebie ładnie świeci.

Bocian w górę poszybował,
Tęczę barwnie wymalował,
A żurawie i skowronki
Posypały kwieciem łąki,
Posypały klomby, grządki,
I skończyły się porządki.

 

,,Deszczowa zabawa”. Dzieci stoją w kole, trzymając się za ręce. Na polecenie opuszczają ręce i uczą się piosenki śpiewanej przez nauczyciela (na melodię: Ćwierkają wróbelki), powtarzając ruchy nauczyciela (podnoszą ręce).

Ka-pie so-bie desz-czyk,         (podniesione ręce są powoli opuszczane)

kap, kap so-bie pa-da,            (przy kap, kap – dzieci klaszczą w ręce w rytmie)

ka-pie na pa-ra-sol     (ręce nad głową dotykają się końcami palców tworząc parasol)

kap, kap na są-siada   (dzieci klaszczą dwa razy – ostatnie dwa wiersze powtarzamy)

Prze-stań już desz-czy-ku,      (dzieci wykonują ruch odpychania od siebie na zewnątrz)

chlap-chlap na ka-lo-sze,       (dzieci tupią w rytmie naprzemiennie nogami)

nie  pa-daj  już dłu-żej,           (dzieci tupią w rytmie nogami)

bo bę-dą ka-łu-że.      (ostatnie dwa wiersze powtarzamy).

 

 

Zabawę można wielokrotnie powtarzać, można ją urozmaicić tak, by dzieci zamiast klaskać w dłonie, kucnęły i wystukiwały rytm palcami o podłogę.

Ćwiczenia gimnastyczne

1. „Gonimy zające!” – dzieci chodzą po sali, na hasło: Gonimy zające biegają i udają łapanie zajęcy. Ćwiczenie należy powtórzyć kilkukrotnie.
2. „Zrywamy szyszki!” – dzieci chodzą po sali, na hasło: Zrywamy szyszki podskakują i naśladują obrywanie szyszek z gałęzi. Ćwiczenie należy powtórzyć kilkukrotnie.
3. „Leżące liście” – dzieci wykonują następujące ćwiczenia:
• leżenie tyłem, ręce wzdłuż tułowia – dzieci podnoszą i opuszczają nogi;
• rowerek w leżeniu – dzieci pedałują nogami;
• leżenie przodem, ręce wyciągnięte do przodu – dzieci podnoszą ręce, po chwili je opuszczają.
Następnie podnoszą nogi i je opuszczają;
• leżenie przodem, ręce przy klatce piersiowej – na klaśnięcie N. dzieci prostują ręce, biodra
Zostają na podłodze;
4. Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce – dzieci leżą w swoich ulubionych pozycjach i naśladują odgłosy: wiatru – www..., szumu liści – szszsz..., warkotu silnika – wrr..., lokomotywy – puf, puf.

 

 

 

 

 

2019/2020

https://www.facebook.com/1019051544785784/posts/3051308098226775/

https://www.facebook.com/1019051544785784/posts/3051308098226775/